Avatar billede pryce Nybegynder
15. oktober 2000 - 14:20 Der er 11 kommentarer

DriveSpace under DOS

Jeg havde et harddisk-crash for et par dage siden og nu kan computeren ikke starte op uden bootdisk. Jeg lånte en bootdisk af en jeg kender og håbede så på at kunne geninstallere Windows. Men fordi mit C-drev er DriveSpace-komprimeret kan man ikke \"se\" det når man starter med bootdisk og det betyder at jeg ikke har nogen harddisk til at geninstallere på!
Når jeg kører ScanDisk finder den enhedsfilen og scanner den fint igennem men når jeg kommer til selve installations-programmet siger den at jeg skal køre DriveSpace for at få adgang til C-drevet.
Mit spørgsmål er så hvordan gør jeg det? Hvor finder jeg DriveSpace til DOS og hvordan skal det evt. sættes op i config.sys/autoexec.bat?
Avatar billede handmade Nybegynder
15. oktober 2000 - 14:56 #1
Hvis vi snakker Win 98, er der en read.me på bootdisken vedr. DriveSpace.
Avatar billede handmade Nybegynder
15. oktober 2000 - 14:58 #2
Der står bl.a:
Ved prompten A:\\, skal du taste:

        Scandisk /Mount X:

hvor X er navnet på det komprimerede drev. Scandisk vil
forsøge på reparere alle fejl og åbne drevet.

Hvis der ikke er nok hukommelse til at undersøge de(t)
komprimerede drev, kan du se under \"Installation af
Windows 98 fra MS-DOS\" i Install.txt på installations-
diskette 1 eller på Windows 98-cd\'en.
Avatar billede pryce Nybegynder
15. oktober 2000 - 19:18 #3
Når jeg taster \"scandisk /mount C:\" i prompten får jeg følgende meddelelse:

\"Det komprimerede drev C kan ikke bruges, da det ikke er åbnet. For at åbne det, så du kan bruge de filer, det indeholder, skal du genstarte computeren.\"

Jeg har prøvet at genstarte computeren men det gør ingen forskel. Formentlig fordi der ikke kan bootes fra C-drevet.

Den eneste *.txt jeg kan finde på Windows 98-cd\'en er \"vigtigt.txt\" som ikke indeholder nogen essentielle oplysninger om mit problem.
Avatar billede gozar Nybegynder
15. oktober 2000 - 23:46 #4
Jeg er ikke sikker på denne metode vil virke.

Men på boot disketten skal filnerne drvspace.bin og dblspace.bin og drvspace.sys være på disketten.

Så skal der tilføjes denne linie til command.sys
Device = a:\\drvespase.sys /mount drvspace.000

Hvis det ikke virker kan det være at fejlmeddelsen giver en ide om hvordan det skal gøres!
Avatar billede pryce Nybegynder
16. oktober 2000 - 18:47 #5
Desværre. Jeg har prøvet forskellige variationer af dit forslag men ScanDisk kommer med samme fejlmeddelelse når jeg prøver at mount\'e.
Avatar billede gozar Nybegynder
17. oktober 2000 - 00:34 #6
The Drvspace or Dblspace /mount command in Autoexec.bat does not work.

This occurs because Windows 98 Setup deletes or renames the MS-DOS-based versions of Drvspace.exe and Dblspace.exe. To solve this problem, use scandisk /mount as the replacement command line in Autoexec.bat. The version of ScanDisk provided with Windows 98 has been enhanced for this purpose.

Der står mere om drvspace og filsystemer her:
http://www.microsoft.com/TechNet/win98/Reskit/Part2/wrkc10.asp

Avatar billede pryce Nybegynder
17. oktober 2000 - 14:43 #7
Jeg har prøvet \"scandisk /mount\" men så får jeg førnævnte fejlmeddelelse.

Jeg har indsat følgende linie i config.sys:

device = drvspace.sys /move

Men i bootlog.txt melder den altid \"LoadFailed\" ved netop den driver. Jeg vil tro at det er her årsagen til mit problem ligger.

Jeg har prøvet med og uden \"/move\" parameteren og jeg har prøvet at bruge \"devicehigh\" istedet for \"device\" men det gør ingen forskel.

Nogen der ved hvordan man får computeren til at indlæse drvspace.sys ved opstart?
Avatar billede jezz Nybegynder
18. oktober 2000 - 12:31 #8
Prøv følgende link www.winhelp.dk
Avatar billede cult Nybegynder
18. oktober 2000 - 16:22 #9
Jeg er ikke sikker på at denne metoder virker men prøv at fjerne partionen fra harddisken og opdret den igen.
Avatar billede jezz Nybegynder
26. oktober 2000 - 15:00 #10
Kompatibilitet mellem DoubleSpace og DriveSpace

DriveSpace til Windows understøtter både drev, der er komprimeret med DoubleSpace (inkluderet i MS-DOS version 6.0 og 6.2) og DriveSpace til MS-DOS (inkluderet i MS-DOS version 6.22). Du kan benytte DriveSpace- og DoubleSpace-drev i flæng. Du kan f.eks benytte disketter, der er komprimeret med såvel DoubleSpace som DriveSpace. Men disse disketter kan kun benyttes på computere, hvor der er installeret DriveSpace til Windows eller DoubleSpace.
Hvis du har drev, der er komprimeret med enten DoubleSpace eller DriveSpace, kan du konfigurere dem med DriveSpace til Windows.
Dvs at du godt kan bruge DoubleSpace selvom du har lavet det i DriveSpace
Avatar billede jezz Nybegynder
15. november 2000 - 08:58 #11
Drvspace er egentlig et ret godt produkt. Jeg har tidligere selv benyttet det (grunden til, at jeg ikke benytter det mere er, at jeg nu, i hvert fald indtil videre, har nok plads på mine harddiske), og tro det eller ej, jeg har faktisk aldrig haft nogen problemer.
Det er der til gengæld andre, der har... Et typisk eksempel er, at man har lavet et komprimeret drev. Så bestemmer man sig for at man vil ind og ændre det. Man unmounter det komprimerede drev og rebooter, og så er drevet væk !!
- Så er det at gode råd er dyre, for man havde \"tilfældigvis\" ikke nogen sikkerhedskopi af sine data. Men bare rolig, det er slet ikke besværligt at få systemet til at anerkende det komprimerede drev igen... Du starter bare din computer op til kommando prompt og skriver drvspace /mount=001 c: og så har du dit drev igen !