Avatar billede ster Nybegynder
15. oktober 2000 - 11:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opdeling af drev.....

Hmmm jeg vil dele mit drev op i flere små drev hvordan gør jeg det ???
Avatar billede handmade Nybegynder
15. oktober 2000 - 11:32 #1
Hvis drevet er tomt eller du ikke skal bruge evt. data, bruges fdisk fra bootdisketten (forudsat du kører DOS/Windows
Avatar billede blood Nybegynder
15. oktober 2000 - 11:34 #2
du kan enten bruge fdisk som følger med windows (kræver at du formatere din hd)

eller du kan bruge pq magic kan købes (kan gøres uden at man skal slette alt)

hvis du skal bruge hjælp så sig til
Avatar billede gauntlet Nybegynder
15. oktober 2000 - 12:31 #3
Det man gør er at man laver Partitioner ud af sin harddisk, så Den bliver delt i små bidder der så bliver tilknyttet hver sit drev-bogstav.

Et eksempel med en 1gb drev:
C: = 500 MB (MS DOS PARTITION)
D: = 500 MB (EXTENDED PARTITION)

Dette _kan_ gøres med fdisk, men den er ikke for sjov, hvis man ikke har styr på sin DOS, så er det nok bedre at få fat i PQ Partition Magiq, Som evt. kan købes, eller lån en bootdisk ved en ven.

Hvis du bestemmer dig for FDISK, så
* afslutter du til MS-DOS fra din Windows.
* Så skriver du FDISK [enter] i din prompt, og så kører denne..
* sig ja til understøttelse af store diske.
* Slet alle drev, start med logiske drev,
* så udvidet drev,
* og til sidst dos-partitionen,
* så afslutter du FDISK
* Genstart PC\'en (bare tryk Reset, da du har afsluttet windows)
* Afslut windows, til MS-DOS
* Start Fdisk igen
* Ja til understøttelse af store drev
* Opret dine partitioner, først laver du C: drevet, som DOS-partition, så stor som den nu skal være.
* SÅ opretter du en udvidet partition (D:), der fylder resten.
* Nu skal du lave Extended partitioner, hvis du skal lave mere, og pladsen til dem, bliver taget ud af den udvidede partition (D:).
* Så genstarter du nok engang.
* Formatér alle diske (du kan ikke bruge /Q) og smid dit OS ind, så er den klaret.

Hvis du derimod vælger at bruge PQ Partition Magiq
Er det nemmeste enten at få fat i en bootdisk, eller lave en bootdisk, og så boote på den, hvor du via et meget windows-like interface kan ændre partitions størrelse, uden at indholdet på disken går tabt, her er ulempen så, at det koster ;)

Held og Lykke :)

//gaunt

p.s. skriv en mail til h@nsemand.net hvis du har brug for hjælp med FDISK, den har jeg da rimelig styr på..
Avatar billede halnet Nybegynder
15. oktober 2000 - 12:31 #4
Har selv meget gode erfaringer med PowerQuest PartionMagic 4.0

Kan anbefales!!

- Anders
Avatar billede blood Nybegynder
15. oktober 2000 - 12:45 #5
gauntlet

* og til sidst dos-partitionen,
* så afslutter du FDISK
* Genstart PC\'en (bare tryk Reset, da du har afsluttet windows)
* Afslut windows, til MS-DOS

hvordan kan det lade sig gøre nat han lige har fjernet sine drev ??? *g* :-)
Avatar billede dr.com Nybegynder
15. oktober 2000 - 13:00 #6
Har du ikke forstand på det, så la´ være. Brug Partition magic, du kan virkelig lave lort i den.
(Taler af erfaring)
Avatar billede gauntlet Nybegynder
15. oktober 2000 - 15:09 #7
Blood: Oops.. min fejl, husk Boot disk :)
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2000 - 01:27 #8
Pas på med PartitionMagic, den kan godt sjuske. F. disk er bestemt det bedste, men er man lidt i tvivl så er PartitionMagic et udmærket program, og har man data på disken, som man vil bevare ja så er det løsningen.
Avatar billede gauntlet Nybegynder
16. oktober 2000 - 18:47 #9
Ja, men den (PQ PM) koster jo så også ca USD $70, og det er mange penge, i forhold til et gratis alternativ.. så vi er vist ude i et religionsspørgsmål igen..
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
17. oktober 2000 - 07:57 #10
Du kan også bruge Fips som er gratis og kan opdele Hardisken med data på.. det har jeg selv gjort if. install af Linux. Men husk at udskrive brugsvejledningen først. Programmet kører i DOS.
Og du kan gemme den tidligere opsætning så du kan vende tilbage til før opdelingen.
Fips kan hentes her :

http://www.jydeholmen.dk/HOWTO/PLIP-Install-HOWTO-10.html
Avatar billede gauntlet Nybegynder
17. oktober 2000 - 12:10 #11
Jeg vil nok osse stemme for Fips Frem for PMagiq, men der er mange der er imod den...