Avatar billede frits100 Nybegynder
30. november 2002 - 01:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Internet og Router + netværk opfører sig mystisk

Jeg har lige fået det helt nye 2,3/2,3 mbit internet fra cybercity.. det kører skide godt og da vi er 4-5 stykker som elsker at spille er dette kanon !! :).. vi har også en game server på linien og en webserver.. mit problem er at linien bliver underlig nogengange.. somom den hakker.. først virker den så virker den ikke i 15 min så virker den en time igen osv.. snakkede med cybercity som sagde at det helt sikkert ikke var routeren det kunne de se inde fra dem.. de mente dog det kunne være webserveren fordi den havde et 10 mbit netkort og de andre computere havde 100mbit netkort (alle computere er tilsluttet 100mbit switch som er tilsluttet Cisco routeren). Jeg satte derfor et nyt 100 mbit netkort i webserveren men det ændrede intet !! :(.. vil virkelig gerne have mit problem løst da vi ikke kan game når linien er nede i perioder.. cybercity siger bare at problemet ligger ved os :( Se vores statistik hvis i ikke helt er med:

http://www.override.dk/frits100/statistisk.JPG

Det er da trist :(((
Avatar billede moreless Nybegynder
30. november 2002 - 02:27 #1
hmm jeg har haft et lignede problem hos cc, der måtte jeg fejlmelde linien, og naturligvis tog det 14 dage før den kørte igen (CC er såå langsomme)
Avatar billede frits100 Nybegynder
30. november 2002 - 02:39 #2
:(.. nederen.. havde du samme forbindelse ?.. er der andre der kan hjælpe ?
Avatar billede moreless Nybegynder
30. november 2002 - 02:51 #3
nej har en 1024/512, den var gal da jeg fik den helt i starten..
Avatar billede otc Nybegynder
30. november 2002 - 07:06 #4
Ved ikke lige om det her er noget - en hakkende linie kan godt skyldes at ens switchporte og Ethernetkort ikke kører ens.
De fleste bruger "auto" til at bestemme speed og duplex men de forskellige fabrikater forhandler ikke duplex og speed på samme måde, så man kan risikere at switchen kører full duplex og kortet kører halv duplex, eller omvendt. Cisco og 3COM kan f.eks. ikke altid godt sammen så det eneste sikre er at sætte dem manuelt. Det kan man på de fleste Ethernetkort men hvad med switchen?
Hvis du kan se statistik for interfaces på enten server eller switch, skal du kigge efter "runt" eller "late collision" errors.
Det kan selvfølgelig være linien osse, eller en periodisk fejl i routeren, eller....
Mvh
Avatar billede otc Nybegynder
30. november 2002 - 07:08 #5
Hvorfor læser jeg først spørgsmålet ordentligt EFTER jeg har svaret?
Nu da jeg har set statistikken, tror jeg ikke mit svar løser problemet :(
Det ligner mere det, du selv er inde på.
Avatar billede renehinsch Praktikant
30. november 2002 - 10:25 #6
Nu ved jeg ikke nøjagtig hvordan jeres opsætning er, men hvis I har en gameserver stående hos dig og andre forbinder sig til den via din nye ADSL forbindelse så er jeg slet ikke sikker på at problemet er dit 10Mbit kort i serveren. Det mener jeg fordi den forbindelse stadig er 5x hurtigere end den forbindelse som dem der sidder remote og spiller benytter til din gameserver.

Du kan verificere det ved at se om de samme problemer opstår hvis du sætter to eller flere maskiner op der spiller lokalt med samme indgang som du benytter fra internettet. Herved udelukker du din ADSL forbindelse i ligningen.

Hvis det virker i flere timer uden hak er det enten din linie kvalitet der svinger, forstoppelse hos din leverandør eller din web-server/game-server som sender/modtager anden trafik som optager din båndbredde på ADSL.

Det sidste kan du så prøve at udelukke ved at sætte routeren op til kun at lade IP adresser fra dine medspilleres PC kunne komme igennem til dit netværk.

Til sidst kan jeg fortælle at jeg selv hos TDC har kæmpet med en fejl som gav lejlighedsvise udfald på ADSL. Det viste sig a være en for stor modstand på linien fra centralen og ud. Fejlen blev rettet på centralen som må have haft en hw fejl. Mig bekendt lejer CC sig ind på andre operatørers linier. Så det kan sagtens være at fejlen ligger hos CC's underleverandør af ADSL linier.

Mvh
/rene
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
02. december 2002 - 09:31 #7
mht. otc's svar, så check konfigurationen på routerens ethernet interface, hvis den står til half-duplex så sæt den til full-duplex eller omvendt.
har selv været ude for et par gange at routeren og switchen ikke indstiller sig ens
Avatar billede frits100 Nybegynder
16. december 2002 - 18:19 #8
forstår det ikke.. alt står som det skal.. :(