Avatar billede daywalker123 Nybegynder
28. november 2002 - 21:31 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Ny Computer, Hardware?

Hej

Jeg sidder og kigger på computer, da min 600mhz bærbar er ved at blive lidt sløv i det :).

Jeg har kigget på en masse forskellige ting, men jeg synes alligevel jeg lige vil høre om der er nogen der kan give nogle forslag til noget hardware til en helt ny computer som jeg selv samler.

Kabinet? Processor? osv.?

Jeg skal bruge den til at arbejde med webgrafik og spille.

Self er der altid spørgsmålet om man skal vælge intel eller AMD og da jeg ikke har nogen erfaringer med de lidt større AMD processorer vil jeg nok hælde mest til Intel :).

Håber der kommer nogle forslag.

Pointene vil bare blive delt ud hvis der kommer nogle forslag :)

/Daywalker123
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
28. november 2002 - 21:36 #1
hvis du skal af med din bærbare vil jeg da godt købe til den rigtige pris
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
28. november 2002 - 21:38 #2
Okey, men tror ik jeg sælger den, eller det regner jeg i hvert fald ikke med..
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
28. november 2002 - 21:41 #3
Det kommer selvfølgelig an på hvor mange penge man vil skyde i computeren.
Jeg vil anbefale noget i retning af:

intel proccessor(1,6 - 3 ghz alt efter hvor mange penge du vil ofre)

asus bundkort (Tjaa... jeg har haft en del bundkort fra asus og har ikke haft poblemer)

grafikkort... Anbefaler andten Asus Geforce 4 TI 4200 eller 4600. 4200'eren er rimelig billig og klare sig blandt de bedste.
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
28. november 2002 - 21:43 #4
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
28. november 2002 - 21:46 #5
Okey, den skal være forholdsvis billig :).. har lige et spm.:
hvor gode er DDR-Ram i forhold til SD-RAm.. jeg tænker på om man ligeså godt kan have 1024 mb SD-Ram end 512 DDD-RAM eller noget i den stil ?
Avatar billede articfruit Nybegynder
28. november 2002 - 21:51 #6
nu ville det være lettere hvis du gav et bud på hvor meget du ville skyde i en ny computer, men her er der i hvert fald en der er helt fremme i skoene...
http://www.tweak.dk/test99.php
Avatar billede nebuchadnezzar Nybegynder
28. november 2002 - 21:51 #7
køb ddr. der går ikke lang tid, så er sd lige så upopulært som EDO. jeg har personligt en AMD 1800xp, fordi den er billigere og kører lige så godt. jeg er enig i at du skal købe et asus bundkort, og et gf4 ti 4200.
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
28. november 2002 - 21:55 #8
Jeg vil skyde ca. 5-7000 kr. i den..
Avatar billede articfruit Nybegynder
28. november 2002 - 21:56 #9
kan også kun sige at et asus bundkort er godt, men vælg en intel cpu til da det nok kører bedst sammen. Et g4 ti 4200 grafikkort, mener også klart at du skal vælge ddr ram (pc 2700), vælg en cpu på 2ghz eller 2,4 med en fsb på 533 mhz.
Avatar billede articfruit Nybegynder
28. november 2002 - 22:02 #10
som sagt før så får du her en kanon computer, men den er nok lige i toppen af hvad du vil skyde i den...
http://www.mariendals.dk/shop/item.asp?id=1017
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
28. november 2002 - 22:03 #11
Er det muligt at få sammensat sig noget i stil med det du siger articfruit for ca. 5000-6000 ?
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
28. november 2002 - 22:06 #13
Nebuchadnezzar--> jeg har nogle SD-Ram liggende og de koster jo trods alt ik det store idag, så jeg tænkte på om man ikke kan få den samme ydelse med en ordenlig omgang SD-RAm istedet for fx. 256 eller 512 mb DDR ram?
Avatar billede nebuchadnezzar Nybegynder
28. november 2002 - 22:09 #14
jo, men hvis du vil have en fed computer bliver dine ram en flaskehals, og dit bundkort bliver også dårligere, fordi næsten alle nye bundkort bliver lavet til DDR. mit forslag er de her ram:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494827900
du kan eventuelt spare penge ved at tage en AMD processor, og så få ddr.
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
28. november 2002 - 22:09 #15
Er AMD mere ustabile end Intel?
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
28. november 2002 - 22:12 #16
Ja det virker meget fornuftigt nebuchadnezzar.. kender du noget til det bundkort du har foreslået ? evt.  omkring OC'ing ?
Avatar billede articfruit Nybegynder
28. november 2002 - 22:13 #17
hvilken str er dine ram blokke på som du har? er det pc 100 eller pc 133 der er nemlig plads til sd ram i det bundkort som der er i det forslag jeg har linket til, men kun til to blokke. Så kunne du evt starte med at bruge dine sd ram og så senere opgradere til ddr ram. piller du rammene fra koster den ca 600 mindre, samt nedgradere grafikkortet til et alm g4 ti4200 sparer du yderlige 300 da det der sidder i nu er et g4 XP ti 4200, så det er næsten 1000 kroner den kan komme ned i pris på det.
Avatar billede nebuchadnezzar Nybegynder
28. november 2002 - 22:18 #18
AMD er ikke ustabil på nogen måde. intel er nok mere stabil hvis man kører server døgnet rundt, men jeg kender ingen der har en ustabil AMD processor. jeg har selv et A7V333 bundkort, men opgraderer snarest muligt til det jeg foreslog. det har SATA, RAID og onboard netkort-10-100-1000 mbit. her er mere info: http://www.edbpriser.dk/go.asp?Navn=25364&Pos=1&Kode=1264628086&Afd=Hardware&Kat=Bundkort&Pris=1170&WWW=http://www.midtdata.dk/scripts/plink.asp!gruppe=bundkort*model=A7V8X/LAN/SATA
Avatar billede nebuchadnezzar Nybegynder
28. november 2002 - 22:21 #19
jeg foreslår desuden en baracuda IV 80 gb harddisk. og et chieftec dragon kabbinet.
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
28. november 2002 - 22:23 #20
det er 256mb PC133.
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
28. november 2002 - 22:24 #21
jeg har lige læst lidt test på XP2100+.. og den er stort set ligeså hurtig som p4 2.4ghz.. men den laver mere varme og mere støj ??

er det noget jeg burde tænke på, eller ?
Avatar billede nebuchadnezzar Nybegynder
28. november 2002 - 22:27 #22
køb en stor køler. en af mine venner har den processor, men ingen problemer
Avatar billede nebuchadnezzar Nybegynder
28. november 2002 - 22:28 #23
dine ram er 200 kr. værd! køb de andre ram, de er 20 gange hurtigere.
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
28. november 2002 - 22:34 #24
Okey, Det ser faktisk meget fornuftigt ud det her..

hvad er SATA ? og er det onboard lydkort på det bundkort godt?

Fra siden:
Ram socket:
3xDDR PC333 eller 1xDDR PC400 <-- kan PC400 og PC333 kører på samme tid? eller ?
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
28. november 2002 - 22:37 #25
Hvordan vil denne opsætning af computeren være med hensyn til støj? jeg kunne godt tænke mig en forholdsvis støjsvag computer (hvem vil ik det?) men jeg er ved at være træt af at ikke kunne sove for en larmende køler fx. :)
Avatar billede nebuchadnezzar Nybegynder
28. november 2002 - 22:54 #26
SATA er den nyeste standard indenfor harddiske.
nej, mig bekendt er det enten eller med rammene, jeg er dog ikke 100%
et chieftec dragon kabbinet har en ret støjsvag strømforsyning. harddisken jeg anbefaler er næsten lydløs, og processoren er stadig så "langsom" at man kan finde en støjsvag køler. evt. kombineret med en eller flere kabbinet kølere.
Avatar billede articfruit Nybegynder
28. november 2002 - 23:02 #27
hold dig foreløbig til pc333 ram, de andre er dyere og stadig lidt for ustabile...
Avatar billede root_66 Nybegynder
29. november 2002 - 12:29 #28
Et godt bud på et bundkort til AMD er dette:

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264667908

Det kan tage både SD og DDR. Jeg har det selv og det køre upåklageligt hos mig.
Avatar billede nebuchadnezzar Nybegynder
29. november 2002 - 19:08 #29
det bundkort vil jeg fraråde fordi, det ikke har raid, og der er kun plads til 2 ram klodser. desuden har den ide 100, og ikke 133. jeg ved ikke hvor hvilke ddr ram den understøtter, men jeg er ikke sikker på at det er pc 333.
jeg er enig med articfruit om at du skal holde dig til pc 333 ram, så kan du også have flere ram i.