Avatar billede baske Nybegynder
28. november 2002 - 18:30 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Konfigurering af Cisco 765 ISDN Router - no kommunikation med PC

Er der nogen, der ved hvad man så gør, når man v.h.a. Cisco´s Fast Step Setup konfigurations software fortæller, at der ikke er kommunikationsforbindelse via netkabel el. seriel konfigurationskabel ?! Sådan at jeg kan komme på "nettet" via routeren. Dog skal lige tilføjes, at der er "hul" igennem til routeren via hyperterminal på com-porten > konfigureres den vej ? Assistance søges den ene el. anden måde. Software, download, programmél, tips...
Anything - please
Avatar billede jespernaur Nybegynder
28. november 2002 - 19:06 #1
Routeren kan 100 pct konfigureres gennem den serielle port, med hyperterminal eller andre terminal-emuleringsprogrammer (selvfølgelig skal man 'vide hvordan'). Er routeren splinterny, eller har den en dig ubekendt konfiguration?

Du kan via serielporten dumpe routerens aktuelle konfiguration med

router> upload

Dette bør du gemme i en fil med hyperterminal.
Du kan resette den til fabriks-konfiguration med

router> set default

Måske kan dette bringe hul igennem til Fast Step Setup.

Måske er der tale om krydset/ikke-krydset netkabel, visse af Cisco 7xx serien har en omskifter, der skifter mellem om et krydset eller ikke-krydset netkabel er nødvendigt - der er som regel en lysdiode, der viser om den er i fornuftig elektrisk kontakt med nettet (jeg ved dog ikke om 765 har en sådan kontakt).

Jeg kan godt hjælpe dig med at konfigurere LAN-IP-adressen gennem den serielle port fra en 'tom' fabrikskonfiguration, jeg skal i så fald have at vide:

ønsket IP-adresse
ønsket IP subnet maske

Mvh
Jesper Naur
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
29. november 2002 - 08:37 #2
hvis du kan få forbindelse til routeren med hyperterminal gennem com porten, så burde faststep også kunne få forbindelse via com porten (seriel porten)
men du må nok ikke have hyperterminal åbent mens du forsøger med faststep, da hyperterminal så vil blokere for faststeps adgang til com porten.
Avatar billede baske Nybegynder
08. december 2002 - 00:11 #3
Hej Jesper Nauer og  Rune Rasmussen !

Som svar på den fine kommentar: Routeren (Cisco 765) er ikke splinterny (tværtimod; men funker fint-efter hvad jeg kan se lige bortset fra omtalte problemer i opråbet). Routeren har for mig en ubekendt konfiguration – så vidt  jeg har erfaret indtil nu, forholder det sig med Cisco 765 at den vistnok har sit eget programmèlsprog sammenlignet med Cisco 800 serien og opefter, som alle skulle have det samme programmèlsprog (e/ios ?!).

Jeg har ikke turdet bruge router/upload eller router > set default  p.g.a. min uerfarenhed på det felt – hvilket jo måske bringer hul igennem til Fast Step Setup.
M.h.t. netkablet – lyser en diode på netkortet samt på Cisco 765 routeren . Den har en skiftekontakt mellem ”hub” og ”node”: Routeren står på ”hub”.

Jatak jeg vil gerne have hjælp til at konfugurere en lan-ip-adresse gennem den serielle port på en tom fabrikskonfiguration; men hvad ønsket ip-adr + ip subnet maske skal være, behøver jeg absolut hjælp til !

Jeg har ”leget” lidt med routeren via hyperterminalen og fået følgende frem (se nedenfor) – kan det bruges til noget ?! Jeg kunne også godt tænke mig at vide, om Cisco 765 bruger noget såkaldt Cisco firmware ?!

Dog skal lige nævnes, at jeg også har en Cisco 761M, som jeg tror er defekt – kan den repareres ! ( se melding nedenfor).

Mvh
Baske

. Fra hyperterminalen har jeg fået ”lokket” følgende fra dem: Først omtales den (måske defekte) Cisco 761M ISDN router, dernæst Cisco 765 ISDN router- okay ?!

CISCO 761M ISDN router:

Boot version 2.1(2) 11/07/97 16:06
Copyright (c) 1993-1997.  All rights reserved.

POST .......... Failed.

Fault E-18: HW failure - ethernet chip C200.

CISCO 765 ISDN router:

Boot version 2.1(1) 11/04/96 17:33
Copyright (c) 1993-1996.  All rights reserved.

POST ............ OK (1.5MB).
Validating FLASH ... OK.
Booting up ............................

01/01/1995 00:00:00  Connection 1 Opened
765_FRITIDSCENTER> 01/01/1995 00:00:00  L01  0              Started Operation
765_FRITIDSCENTER> 01/01/1995 00:00:01  Connection 2 Opened
765_FRITIDSCENTER> 765_FRITIDSCENTER> show
System Parameters
    Environment
      Screen Length          20
      Echo Mode              ON
      CountryGroup          1
    Bridging Parameters
      LAN Forward Mode      ANY
      WAN Forward Mode      ONLY
      Address Age Time      OFF
    Call Startup Parameters
      Multidestination      OFF
    Line Parameters
      Switch Type            NET3
      Alaw Voice Encoding    ON
      Internal Tones        NONE
    Call Parameters          Link 1            Link 2
      Retry Delay              30                30

Profile Parameters
<Q> and <enter> to Quit or <enter> for MORE
    Bridging Parameters
      Bridging              ON
      Routed Protocols      IP IPX
      Learn Mode            ON
      Passthru              OFF
    Call Startup Parameters
      Encapsulation          CPP
    Line Parameters
      Line Speed            64K/Line
      Numbering Plan        NORMAL
    Call Parameters          Link 1            Link 2
      Auto                    ON                ON
      Called Number      76302200          76302200
      Backup Number
      Ringback Number
    CLICallback              OFF

Status    01/01/1995 00:00:38
Line Status
<Q> and <enter> to Quit or <enter> for MOREq
765_FRITIDSCENTER> call up
Error on Input string up
CAll [ C# | L# | # | C#/L# | C#/# | #/# ]  [ P# | CH# | P#/CH# ] [<number>]
where
C#            indicates a Connection number
# or L#      indicates a Link number
C#/L# or #/#  indicates Link of a Connection
P#            indicates Port
CH#          indicates Channel
P#/CH#        indicates Channel of a Port
Avatar billede jespernaur Nybegynder
08. december 2002 - 00:39 #4
Meget tyder på at din 761 router er defekt, fejlen

POST .......... Failed.

Fault E-18: HW failure - ethernet chip C200.

ligner at en-eller-anden ethernet kreds er gået, POST betyder "Power On Self Test", så 761'eren opdager selv under opstarten, at den ikke kan køre.

Til gengæld: 765'eren slipper levende igennem dette, og hvis du er nervøs for noget kan jeg sige, at 'upload' er uskadelig. Det vil dumpe routerens komplette konfiguration på ud på terminalen, i form af de konfigurations-kommandoer der skal til for at skabe den. Det ændrer altså ikke noget i routeren. 'set default' vil derimod genskabe en tom fabrikskonfiguration.

Da du skrev

765_FRITIDSCENTER> call up

fik du fejl, da dette ikke er lovligt. Så giver routeren sig til at vise 'help' information for at hjælpe dig, men om det nyttede ret meget lige her, skal jeg lade være usagt.

Prøv at vise det komplette resultat af en upload, så må vi se.

Du er iøvrigt kommet til at svare på dit eget spm og acceptere, hvorved du har fået dine point tilbage, så hvis vi skal ret meget videre, må du oprette nyt spm.

Mvh
Jesper Naur
Avatar billede baske Nybegynder
10. december 2002 - 01:13 #5
Hej igen Jesper Nauer !

”The continuing story….”. Du efterspørger netudbyderens ip-adr. > disse skulle configurere sig selv på wan-netværket, når man er koblet på, oplyser TDC mig (derfor er de nu rare at have alligevel-jeg vil prøve at få fat i dem i nærmeste fremtid, med mindre du oplyser noget andet). De har i hvertfald et opkaldsnr.: 16110.
Her nedenfor kan du se, hvad Cisco 765 ISDN routeren meldte på kommandoen ’upload’ :

765_FRITIDSCENTER> upload
CD
SET SCREENLENGTH 20
SET COUNTRYGROUP 1
SET LAN MODE ANY
SET WAN MODE ONLY
SET AGE OFF
SET MULTIDESTINATION OFF
SET SWITCH NET3
SET ALAWVOICE ON
SET INTERNALTONES NONE
SET 1 DELAY 30
SET 2 DELAY 30
SET BRIDGING ON
SET LEARN ON
SET PASSTHRU OFF
SET ENCAPSULATION CPP
SET SPEED 64K
SET PLAN NORMAL
SET 1 AUTO ON
SET 2 AUTO ON
SET 1 NUMBER 76302200
SET 2 NUMBER 76302200
SET 1 BACKUPNUMBER
SET 2 BACKUPNUMBER
SET 1 RINGBACK
SET 2 RINGBACK
SET CLICALLBACK OFF
SET SYSTEMNAME 765_FRITIDSCENTER
LOG CALLS TIME VERBOSE
SET UNICASTFILTER OFF
DEMAND 1 THRESHOLD 0
DEMAND 2 THRESHOLD 40
DEMAND 1 DURATION 1
DEMAND 2 DURATION 1
DEMAND 1 SOURCE BOTH
DEMAND 2 SOURCE BOTH
TIMEOUT 1 THRESHOLD 0
TIMEOUT 2 THRESHOLD 40
TIMEOUT 1 DURATION 180
TIMEOUT 2 DURATION 60
TIMEOUT 1 SOURCE BOTH
TIMEOUT 2 SOURCE BOTH
SET AOCDTIMEOUT OFF
SET REMOTEACCESS PROTECTED
SET LOCALACCESS ON
SET LOGOUT 5
SET CALLERID OFF
SET PPP AUTHENTICATION IN CHAP
SET CALLBACKID OFF
SET CALLBACK OFF
SET PPP AUTHENTICATION OUT CHAP
SET PPP CALLBACK REQUEST OFF
SE PPP CALLBACK REPLY OFF
SET CPP NEGOTIATION INTEGRITY 10
SET CPP NEGOTIATION ABORT DISCONNECT
SET CPP NEGOTIATION COUNT 6
SET CPP NEGOTIATION RETRY 1000
SET PPP NEGOTIATION INTEGRITY 10
SET PPP NEGOTIATION COUNT 10
SET PPP NEGOTIATION RETRY  3000
SET PPP TERMREQ COUNT 2
SET PPP MULTILINK ON
SET COMPRESSION STAC
SET CPP PROTOCOL ORDERED
SET IP PAT UDPTIMEOUT 5
SET IP PAT TCPTIMEOUT 30
SET SNMP CONTACT ""
SET SNMP LOCATION ""
SET SNMP TRAP COLDSTART OFF
SET SNMP TRAP WARMSTART OFF
SET SNMP TRAP LINKDOWN OFF
SET SNMP TRAP LINKUP OFF
SET SNMP TRAP AUTHENTICATIONFAIL OFF
SET DHCP OFF
SET DHCP DOMAIN
SET VOICEPRIORITY INCOMING INTERFACE PHONE1 ALWAYS
SET VOICEPRIORITY OUTGOING INTERFACE PHONE1 ALWAYS
SET CALLWAITING INTERFACE PHONE1 ON
SET VOICEPRIORITY INCOMING INTERFACE PHONE2 ALWAYS
SET VOIORITY OUTGOING INTERFACE PHONE2 ALWAYS
SET CALLWAITING INTERFACE PHONE2 ON
SET USER LAN
SET BRIDGING OFF
SET ENCAPSULATION CPP
SET IPX ROUTING ON
SET IPX SPOOFING OFF
SET IPX NETBIOS BLOCK
SET IPX RIP UPDATE PERIODIC
SET IPX NETWORK      522
SET IPX FRAMING 802.3
SET IP ROUTING ON
SET IP ADDRESS 192.168.168.1
SET IP NETMASK 255.255.255.0
SET IP FRAMING ETHERNET_II
SET IP PROPAGATE ON
SET IP COST 1
SET IP RIP RECEIVE V1
SET IP RIP UPDATE PER
SET IP RIP VERSION 1
SET USER Internal
SET ENCAPSULATION CPP
SET IP ROUTING OFF
SET IP ADDRESS 0.0.0.0
SET IP NETMASK 0.0.0.0
SET IP FRAMING ETHERNET_II
SET IP RIP RECEIVE OFF
SET IP RIP UPDATE OFF
SET IP RIP VERSION 1
SET USER Standard
SET PROFILE POWERUP ACTIVATE
SET PROFILE DISCONNECT KEEP
SET ENCAPSULATION CPP
SET USER KOLDINGISDN
SET PROFILE ID 000000000000
SET PROFILE POWERUP ACTIVATE
SET PROFILE DISCONNECT KEEP
SET ENCAPSULATION PPP
SET SPEED 64K
SET 1 NUMBER 76302200
SET 2 NUMBER 76302200
DEMAND 1 THRESHOLD 0
DEMAND 2 THRESHOLD 40
DEMAND 1 DURATION 1
DEMAND 2 DURATION 1
DEMAND 1 SOURCE BOTH
DEMAND 2 SOURCE BOTH
TIMEOUT 1 THRESHOLD 0
TIMEOUT 2 THRESHOLD 40
TIMEOUT 1 DURATION 180
TIMEOUT 2 DURATION 60
TIMEOUT 1 SOURCE BOTH
TIMEOUT 2 SOURCE BOTH
SET IPX SERVICE NAME HECTOR TYPE    4 ADDRESS            10000001:01:0451 HOPS 1

SET IPX SERVICE NAME JOMFRU TYPE    4 ADDRESS          10:AA00C75A9A:0451 HOPS 1

SET IPX SERVICE NAME SCIPIO TYPE    4 ADDRESS            10000014:01:0451 HOPS 1

SET IPX SERVICE NAME GRY TYPE    4 ADDRESS            10000006:01:0451 HOPS 1
SET IPX SERVICE NAME HANNIBAL TYPE    4 ADDRESS            10000003:01:0451 HOPS
SET IPX SERVICE NAME UFFE TYPE    4 ADDRESS            10000007:01:0451 HOPS 1
SET IPX SERVICE NAME TYREN TYPE    4 ADDRESS            10000009:01:0451 HOPS 1
SET IPX SERVICE NAME KAIN TYPE    4 ADDRESS            10000005:01:0451 HOPS 1
SET IPX SERVICE NAME BACCHUS TYPE    4 ADDRESS            32CBED4E:01:0451 HOPS
SET IPX SERVICE NAME NMS TYPE    4 ADDRESS            32F7A1E2:01:0451 HOPS 1
SET IPX SERVICE NAME PARAPLY TYPE    4 ADDRESS            10000012:01:0451 HOPS
SET IPX SERVICE NAME VINGER TYPE    4 ADDRESS            10000008:01:0451 HOPS 1

SET IPX SERVICE NAME HERKULES TYPE    4 ADDRESS            12121212:01:0451 HOPS
SET IPX SERVICE NAME FORTUNA TYPE    4 ADDRESS              12FFFF:01:0451 HOPS
SET IPX ROUTE DESTINATION 10000007 GATEWAY 0500:0CFA52C0 HOPS 1 COST 1
SET IPX ROUTE DESTINATION 12121212 GATEWAY 0500:0CFA52C0 HOPS 1 COST 2
SET IPX ROUTE DESTINATION 12FFFF GATEWAY 0500:0CFA52C0 HOPS 1 COST 2
SET IPX ROUTE DESTINATION 10 GATEWAY 0500:0CFA52C0 HOPS 1 COST 2
SET IPX ROUTE DESTINATION 10000001 GATEWAY 0500:0CFA52C0 HOPS 1 COST 1
SET IPX ROUTE DESTINATION 10000014 GATEWAY 0500:0CFA52C0 HOPS 1 COST 1
SET IPX ROUTE DESTINATION 10000006 GATEWAY 0500:0CFA52C0 HOPS 1 COST 1
SET IPX ROUTE DESTINATION 10000003 GATEWAY 0500:0CFA52C0 HOPS 1 COST 1
SET IPX ROUTE DESTINATION 10000009 GATEWAY 0500:0CFA52C0 HOPS 1 COST 1
SET IPX ROUTE DESTINATION 32CBED4E GATEWAY 0500:0CFA52C0 HOPS 1 COST 1
SET IPX ROUTE DESTINATION 32F7A1E2 GATEWAY 0500:0CFA52C0 HOPS 1 COST 1
SET IPX ROUTE DESTINATION 10000012 GATEWAY 0500:0CFA52C0 HOPS 1 COST 1
SET IPX ROUTE DESTINATION 10000008 GATEWAY 0500:0CFA52C0 HOPS 1 COST 1
SET IPX ROUTE DESTINATION 12121212 GATEWAY 0500:0CFA52C0 HOPS 1 COST 1
SET IPX ROUTE DESTINATION 12FFFF GATEWAY 0500:0CFA52C0 HOPS 1 COST 1
SET IPX ROUTING ON
SET IPX SPOOFING 30
SET IPX NETBIOS BLOCK
SET IPX RIP UPDATE OFF
SET IPX NETWORK      500
SET IPX FRAMING NONE
SET IP ROUTING ON
SET IP ADDRESS 192.168.146.22
SET IP NETMASK 255.255.255.0
SET IP FRAMING NONE
SET IP PROPAGATE ON
SET IP COST 1
SET IP RIP RECEIVE V1
SET IP RIP UPDATE OFF
SET IP RIP VERSION 1
SET IP PAT  OFF
SET IP ROUTE DEST 0.0.0.0/0 GATEWAY 192.168.146.1 PROPAGATE ON COST 1
765_FRITIDSCENTER>

Jeg håber bl.a. med disse data, at der så nu skulle være en chance for at konfigureringen måske lykkes – så der kan etableres forbindelse med Cisco 765 ISDN routeren.

Mvh

Baske