Avatar billede reffak Nybegynder
28. november 2002 - 12:30 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

en koncept-diskussion

"Her skal alle designere mødes"
"Her kan alle programmører udveksle kode"
"Her finder hele erhvervslivet alle danske programmører"
"Her finder alle danskere alt det bedste i hele danmark"

Hvis man kigger ned gennem listen af feedback-spørgsmål, så er der overvældende mange, der laver communities, forbrugerportaler og andre storstilede projekter.

Jeg håber ikke dette tages negativt eller jantelovs-agtigt. Men jeg har en formodning om, at langt de fleste af disse sites ender med at stå øde hen.

Dette er derfor (stik imod reglerne) en diskussion, der forhåbentligt skal få mig til at forstå følgende:

Hvorfor bruger I så mange kræfter på disse ting?

Har I tænkt på, at der oftest findes professionelle sites, som allerede opfylder disse formål?

Hvor mange af de sites, som I har set her på eksperten, har I selv join'et eller på anden måde brugt?

Der skal tonsvis af tid, penge og kræfter til at køre driften af jeres portaler videre...har I tænkt jer at fortsætte kampen når først sitet ER udviklet?

Hvorfor udvikler I ikke for folk som har brug for det?
(klubber, foreninger og små firmaer)

Og til sidst: Hvis I virkelig har lyst til at være den nye www.eksperten.dk, eller den nye www.aok.dk, eller en helt tredje stor og betydningsfuld portal, HVORFOR slår I jer så ikke sammen, så I i det mindste har en chance overfor sådanne veletablerede sites?

Håber på nogle gode input, og at dette ikke misforstås som værende et surt opstød
Avatar billede michael-k Nybegynder
28. november 2002 - 12:44 #1
Spændende synspunkt som jeg tildels vil give dig ret i.
Jeg er selv en af dem som havde en god ide som desværre ikke blev til noget. Jeg mødte så en gut tilbage til builder tiden som sad med nogle planer, som jeg så slog til og vi fik lidt fudt i det og er snart færdig med vores bidrag af et community for designere.
Kræften der driver os er at vi brænder for det vi laver om det så er i form af et community, at lave for andre firmaer eller sidde og lave noget som ikke skal bruges til noget er lige godt. Vi gør det fordi vi kan lide det.

At starte et community er sikkert hårdt arbejde (Skal lige siges at vi har hygget os med det og det har taget et par måneder mere end vi havde regnet med, dog er det også på grund af arbejde osv.) Men når det først kører kommer arbejdet tror jeg og det kan da godt være man bliver træt af det og hvad så, så har man haft det sjovt og man er blevet den erfaring riger.

Jeg personligt ser det som en kæmpe udfordring. Først og fremmest for at lave noget andre kan lærer noget af. For det andet at få erfaring med at lave til andre, så som artikler, tutorials osv.
Jeg regner bestemt ikke med at sidde som millionær om nogle år, eller sidde som et stort navn i danmark og tro man kan det hele. Men selvfølgelig det ville da være sjovt hvis der kom nogle brugere som syntes det var noget værd det man lavede.

Vi kunne sikkert nok slå os sammen, men igen det er svært at finde nogle der er med på iden, nogle der er seriøse nok samt nogle der har erfaringen til at lave noget der bare er lidt brugbart.
Avatar billede melao Nybegynder
28. november 2002 - 13:12 #2
>>"Hvorfor bruger I så mange kræfter på disse ting?"
For sjov
For at lære
For at prøve

>>"Har I tænkt på, at der oftest findes professionelle sites, som allerede opfylder disse formål?"
Ja, men det ændre ikke på min lyst til at ex. prøve dèt at lave en portal-side. Det gavner faktisk bare min motivation.

>>"Hvor mange af de sites, som I har set her på eksperten, har I selv join'et eller på anden måde brugt?"
Har jeg ikke tal på men et gæt vil være 5 - 6 (siden jeg første gang brugte Exp den 8. dec - 2002).

>>"Der skal tonsvis af tid, penge og kræfter til at køre driften af jeres portaler videre...har I tænkt jer at fortsætte kampen når først sitet ER udviklet?"
For mit vedkommende kommer det an på om jeg gidder, og om siden ser ud til at blive en succes.

>>"Hvorfor udvikler I ikke for folk som har brug for det?"
Jeg tror der er ligeså mange som laver en side til deres lokale Badminton klub e.lign. som der er nogle der starter en ny portal. Generelt er holdningen dog at firmaer e.lign skal betale sig fra en hjemmeside.

/Casper
Avatar billede reffak Nybegynder
28. november 2002 - 13:22 #3
>>"Generelt er holdningen dog at firmaer e.lign skal betale sig fra en hjemmeside."
Det er præcis min pointe! Der er masser af mennesker der tjener mange penge på at kunne meget mindre, end det der skal til for at udvikle et community eller portal. Masser!

Derfor, til jer begge:
Jeg kan fuldt ud forstå, at interesse og lyst driver værket. Det samme her! MEN: Hvorfor ikke kombinere lyst, interesse og evner med et projekt, som folk i den anden ende rent faktisk står og mangler? Hvorfor ikke kombinere erfaringen med at tjene penge / hjælpe andre?

Der findes så ufatteligt mange problemstillinger, som folk rundt omkring roder med. Spørg en tilfældig bekendt der sidder på et kontor, og vedkommende kan garanteret remse 10 forskellige ting op, som ville gøre deres arbejde nemmere. At udvikle disse ting får man også erfaring af, og samtidig hjælper man nogle mennesker.
Avatar billede melao Nybegynder
28. november 2002 - 13:42 #4
Jeg har nogle andre grunde til at jeg ikke laver så sider for folk, som jeg tjerner penge på.

>>"Hvorfor ikke kombinere lyst, interesse og evner med et projekt, som folk i den anden ende rent faktisk står og mangler? Hvorfor ikke kombinere erfaringen med at tjene penge / hjælpe andre?"
Tja, lige så snart der kommer penge og indkomst i det kræver det vel man føre regnskab o.s.v.? Det kan jeg ikke, desuden er jeg heller ikke myndig. Så at begynde at starte et firma op kan jeg af gode grunde ikke :).
Så skulle jeg lave noget igennem et allerede eksisterende firma, hvilket jeg også har gjort før. Der er for mig så 2 problemmer.
1. Geografisk bor jeg nok ikke det bedste sted (Falster), det vrimler ikke ligefrem med "hjemmeside firmaer", det bedste er at
2. Tager man en ind som mig er der sjældent nok at lave til mere end et par opgaver, og så skal man ud at finde en nyt sted.

Jeg har skam lavet ting for folk hvor jeg fik andet end penge (eller ingen ting) for det, men det er absolut meget lidt. Motivationen er bare ikke den samme :)

/Casper
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
28. november 2002 - 13:50 #5
Uden at have læst de andre indlæg...

Bliv ved med at udvikle communities og forbrugerportaler etc. !!

Det ville da være forfærdeligt hvis der kun var ganske få af hver og at udviklingen af features mv. blev bremset fordi der ikke var konkurrence og motivation til at påvirke de eksisterende.

Jeg tror at de store krav til et community bliver skabt pga et bredt udvalg, og det ser jeg som positivt. Mange af de store (læs: eksperten.dk) var også små engang. Det kan altså lade sig gøre :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
28. november 2002 - 13:54 #6
reffak  Det vi laver til det community er noget folk står og mangler, jeg ville aldrig lavet noget folk ikke manglede.
Nu kan jeg kun snakke om grafisk design for det er det jeg intressere mig for og der syntes jeg ikke der er ret mange seriøse steder at henvende sig. De eneste der sådan set er er prodic.dk og 3dmaxer.dk  så der er sagtens plads til flere og det er så det vi vil bidrage med.
Noget andet er at jeg kunne aldrig finde på at starte et firma da jeg ikke har den ekspertise det kræver. Hvis du ser på webdesign firmaer i dag kan du sikkert godt finde de første par hundrede der er lige til at smide væk. At starte et firma kræver en enorm viden og en uddannelse, som jeg pt. ikke har og jeg ville bestemt ikke stå som et af de webdesign firmaer der er lige til at blive smidt væk.
Syntes der er stor forskel på at lave et community og et firma. Et firma handler det om penge  det vil sige folk betaler for at du laver noget for dem, for at kunne det skal du have ekspertise og uddannelse indenfor området. Du starter jo heller ikke et tømmerfirma fordi du har lavet et legehus til ungen.
Det jeg laver skal også føles rigtigt når jeg laver det og det ville et firma ikke gøre.
Avatar billede reffak Nybegynder
28. november 2002 - 14:01 #7
Casper>
Jeg vil give dig helt ret i, at penge giver problemer. Men man behøver jo heller ikke direkte arbejde for et firma. Pointen er blot, at man ved at spørge folk i erhvervslivet, kan få ideer til projekter, som man aldrig ville få selv.

Lad mig give et eksempel:
Erhvervslivet FLYDER i emails. Folk modtager tonsvis af emails, og bruger lang tid på at besvare disse, hver dag. Indbakkerne er overfyldte, og det bliver svært at finde rundt i.

Men der findes stort set ingen løsninger, der systematisk opdeler og arkiverer emails, så man hurtigt kan finde dem igen. En intranet løsning, hvor medarbejdere kan sende emails op til arkivering, og senere søge i disse via et søge-interface, er et reelt behov, som man ikke lige selv kommer på, uden at have snakket med en der har problemet.

Det var blot et eksempel. Måske holder konceptet. Måske ikke. Men chancerne for at dette projekt tager fart, er større end for endnu et programmør-community. Og der er MASSER af udfordring i sådan en opgave.

Jeg håber I kan se dilemmaet:

På den ene side står der folk, der har reelle problemer, som kunne være interessante og lærerige at bokse med.

På den anden side står folk som jer, og kan ikke finde på hvad man skal bruge energien og evnerne til. Derfor ender man med at kaste sig over noget som er lavet før, og hvis endelige nytte egentlig ikke er så vigtig.
Avatar billede reffak Nybegynder
28. november 2002 - 14:13 #8
alle>

Jeg tror jeg har fået formuleret mig forkert, hvis I har fået opfattelse af, at dette er en opfordring til at starte firma. Det er det slet ikke.

Michael>
Det lyder som om du har fundet et nyt område, som netop mangler en løsning. Det er det jeg argumentere for, at flere mennesker burde gøre.
Avatar billede michael-k Nybegynder
28. november 2002 - 17:57 #9
Der er godt nok ikke meget gang i den ;)
Vil lige sige at jeg da også udvikler til folk mod betaling  men der er jo forskel på at være freelance og så have eget firma.
Vil da gerne have en kommentar fra en der har eget firma eller nogle der også er ved at lave et community da der sker en hel del på det område lige for tiden. Snakkede med en igår her på eksperten som også var igang så kom ud af busken, nu i har chancen for at komme med jeres synspunkter :)
Avatar billede styled.dk Nybegynder
28. november 2002 - 19:37 #10
For at starte et sted, prøv at se forskel på "Jeg vil være millionær på mine bannere" og en seriøs forretningsplan med et solidt grundlag. Jeg tror at problemet (hvis det er et problem) er at niveauet ligger højere end man burde forvente. Der var tider hvor niveauet på eksperten (generelt i alle spørgsmål) var ganske højt, men det er stille og rolig dalet med tiden, hvilket jeg ser som en effekt af at den gennemsnitlige alder også er faldet gevaldigt.
Desuden tror jeg at de folk der virkelig har abition og kompetence til et projekt i den større ende aldrig ville "hænge det ud her", derimod tror jeg de fleste i korte træk ville søge efter konkrete kompetencer og så fremlægge projektet på et møde.
Jeg mener ikke der er noget galt overhovedet i de mindre og ofte dødfødte projekter man hører om herinde, jeg ser det derimod som en utrolig positiv ting at de ofte meget unge mennesker interesserer sig for den mere seriøse del af tilværelsen.
Jeg startede også selv på den måde, jeg prøvede en masse ting af, jeg blev skuffet en masse gange, men jeg lærte også stille og roligt en masse ting.
Det er bestemt også en af grundene til at jeg allerede nu som 16 årig sidder på et forhåbentligt solidt koncept.
Jeg lyder måske lidt forvirret, men det var min holdning i korte træk :)

Mhv Jonas
Avatar billede styled.dk Nybegynder
28. november 2002 - 19:38 #11
I starten mener jeg selfølgelig at niveauet ligger meget lavere end folk forventer !
Avatar billede michael-k Nybegynder
28. november 2002 - 20:17 #12
styled.dk  fatter jeg ikke en skid af det du skriver.  Men lad mig prøve aligevel at forstå lidt.
Du siger at niveauet ligger laver end folk forventer hmmm havde du regnet med at et community som eksperten var for eksperter ?  nej vel så sad du og jeg nok ikke her og spørgsmålende ville nok også blive kedelige ;)

Det vi har gang i er for alle lige godt hvad niveau, hvad race, hvad religion osv.  Og det regner jeg med at eksperten også er. At niveauet måske er dalet lidt er jo enlig meget godt det beviser jo bare at folk gerne vil lærer og at der kommer flere og flere til  og at det skaber muligheder for andre community.
Nu snakker du om at du tror de seriøse ikke ville hænge deres projekt ud her på eksperten  hmmmm forstår jeg ikke helt. Det er her du har mulighed for at få den breddeste vurdering  både af eksperter og nybegynder, så kan ikke lige helt se hvad du mener med at skulle holde et møde :P  så kunne man side et par stykker og snakke om hvor fedt det enlig er.  tja tror så hellere jeg havde gjordt det på eksperten.

Det kan godt være jeg har misforstået dit indlæg, det var enlig også lidt svært at forstå  lød som om du ville frem med at du var den bedste trods dine 16 år (hehe) og alle andre var nogle nare hoveder. Men igen måske jeg har misforstået :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
28. november 2002 - 20:26 #13
style.dk det skal ikke forståes negativt  men fatter virkeligt ikke helt dig spørgsmål :)
Avatar billede styled.dk Nybegynder
28. november 2002 - 20:58 #14
Nej jeg mente overhovedet ikke jeg er den bedste, det er jeg langt fra... det var derimod en ros... men det lød måske ikke sådan... jeg mener at hvis en ung gut som mig selv på de 14-15 år skriver lidt om et projekt herinde som han overvejer at prøve sig med, så vil folk straks se forretningsplaner, budgetter osv... de fleste ved jo ikke hvad det er...altså stiller folk for store krav trods mange herindes alder...håber det var bedre forklaret :)

-Jonas
Avatar billede styled.dk Nybegynder
28. november 2002 - 20:59 #15
Mht det med post af store seriøse projekter herinde, så er det jo "videnskabeligt bevist" (hehe)... jeg har ihvertfald aldrig set projekter på niveau rigtig højt niveau blive postet herinde..
Avatar billede michael-k Nybegynder
28. november 2002 - 21:59 #16
styled.dk  okay tror jeg misforstod et eller andet.  Nu ved jeg ikke hvad du klader store seriøse projekter. Men sådan en som startfirma som også har svaret herinde har også fået vurderet, og det lyder til hans er meget seriøst hvis han selv og hans tro følger skal sige det ;)

Men du har ret har aldrig det er jubii eller amazon projekt herinde  men tror nu nok der er en del rigtig kloge hoveder her :)
Avatar billede styled.dk Nybegynder
29. november 2002 - 20:42 #17
Ja....enig...startfirma er helt klart en kanon fedt projekt med masser potientale... men det er nu ikke ligefrem hver dag der biver postet koncepter som dette herinde !
Avatar billede motu Nybegynder
01. december 2002 - 13:43 #18
>>Hvorfor bruger I så mange kræfter på disse ting?

Jeg håber de fleste gør det fordi det er deres interesse, og de gerne vil udsprede informationer, og snakke med andre ligesindede mennesker med samme interesse.

Der er selfølgelig også dem som gør det fordi de vil vise de kan, evt. som en referance. Det er vel også iorden. Synes det er langt mere problematisk når man begynder at tænke på penge fra dag1. Det er ikke muligt at lave et community, hvis man kun har 1ting i hovedet - at tjene penge.

>>Har I tænkt på, at der oftest findes professionelle sites, som allerede opfylder disse formål?

Ja, tildels enig. I danmark har vi måske ikke alt, men det er dælme tæt på. For at nævne i flæng > Jubii, Opasia, Boomtown, tv2 Det er portaler som jeg personligt bruger fordi de _virker_..Der skal meget til at få mig til at skifte, da de opfylder alle mine behov lige pt. Derfor gutter .. find på noget nyt :).

>>Hvor mange af de sites, som I har set her på eksperten, har I selv join'et eller på anden måde brugt?

Ingen...

Hvis man vil udvikle et nyt community, må man først se på hvad har vi i danmark som opfylder de behov. Og dernæst hente inspiration fra udenlandske sites. Jeg mener at vi i danmark har endnu mange portaler tilbage der kan blive udviklet... nej jeg siger self. ikke hvilke :).
Avatar billede reffak Nybegynder
01. december 2002 - 16:21 #19
>>Synes det er langt mere problematisk når man begynder at tænke på penge fra >>dag1. Det er ikke muligt at lave et community, hvis man kun har 1ting i >>hovedet - at tjene penge.
Er det din opfattelse, at jeg taler for at tjene penge? At jeg opfordrer til kun at have penge i hovedet?

>>Derfor gutter .. find på noget nyt :).
Helt enig. Det er én af de pointer, som jeg startede denne debat med.
Avatar billede motu Nybegynder
02. december 2002 - 16:57 #20
nej. Tværtimod.

Jeg mener at hvis man kun har penge i hovedet, kan man sq ikke få succes på nogen måde.
Avatar billede msnilsson Nybegynder
06. december 2002 - 14:48 #21
Der kan være fordele i at lave eksempelvis en portal, selvom man ikke tjener penge på det umiddelbart:
- man lærer meget af det
- man kan bruge det som showcase

For fanden, det kan da ikke skade at have sin egen portal :-D

Mvh
Morten Schriver
http://www.forbrugerportalen.dk/webconsult/
Avatar billede reffak Nybegynder
06. december 2002 - 15:57 #22
Jeg lukker diskussionen her. msnilssons post viser tydeligt, at denne tråd er blevet for lang til at folk gider læse den igennem, før de giver deres egen mening til kende. Derfor starter diskussionen hele tiden forfra.

Tak til alle som bidragede. Jeg synes det var fedt at diskutere dette emne med jer.

MVH