Avatar billede x_mrtee_x Nybegynder
13. oktober 2000 - 18:32 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Cooling

Jeg har før skrevet angående temperaturen på min CPU (http://www.eksperten.dk/spm/28147), og blev dengang overbevist om at 60 grader ikke var noget problem for en T-bird 800 mhz CPU.

Jeg er dog, efter at have snakket med flere computerforretninger, blevet overbevist om at der ER for meget.

Derfor:
Findes der en effektiv måde at køle skidtet ned på? Jeg har pt. en kabinet-køler (larmer og er MEGET lidt effektiv) en PSU-køler og en standard CPU-køler. Ville jeg få meget ud af at skifte til f.eks. en ThermalTake Chrome Orb-køler eller skal der andre midler til?

Jeg ville meget gerne have temperaturen ca. 10 grader ned - hvis det ikke er håbløst!

P.S. Ingen væskekøling!!!
Avatar billede rfogh Nybegynder
13. oktober 2000 - 18:50 #1
Køb en dybfryser... Men lad HD\'erne hænge udenfor...

...ellers køb en Golden Orb...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. oktober 2000 - 18:51 #2
Ja, der findes forskellige alternativer til køling af tbirds. Men 60c er altså et ganske pænt tal for en standardkøler og en tbird800. Og nej, jeg tror ikke en Chrome Orb vil hjælpe meget på det - den er til sin pris et godt alternativ, men ikke den bedste køler på markedet.

Bedste alternativ er GlobalWin FOP32/FOP38 - fås bla. hos studiedata.dk - test af Socket A coolers kan du tjekke på http://www.hardocp.com/reviews/cooling/s37arndup/index2.html

Xtom` =)
Avatar billede rfogh Nybegynder
13. oktober 2000 - 18:52 #3
Avatar billede rfogh Nybegynder
13. oktober 2000 - 18:54 #4
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. oktober 2000 - 18:54 #5
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
13. oktober 2000 - 20:34 #6
>> rfogh, sikken en nuttet ting, hvor godt køler den, hvad koster materialerne og larmer den ikke af h-til ?
Avatar billede slashman Nybegynder
13. oktober 2000 - 23:15 #7
Suk - du stoler virkelig mere på computerforretninger end Experten ?
Avatar billede x_mrtee_x Nybegynder
13. oktober 2000 - 23:58 #8
Findes der ikke en eller anden slags blæser man kan sætte bagerst i kabinettet til at trække den luft som CPU-køleren blæser ud, væk fra kabinettet?

Jeg har prøvet at køre med computeren med den ene side af kabinettet taget af og her er temperaturen næsten 10 grader lavere! Det må være fordi luften kan komme ud - der må da være et eller andet firma som har tænkt på det!
Avatar billede firefox Nybegynder
14. oktober 2000 - 00:38 #9
Ifølge min lokale PC-guru, så er alt over 45 grader for meget på en CPU uanset mærke og hastighed... 30-40 grader er normalen...

Hvis du vil have ordentlig køling, og penge ikke er et problem, så køb et Cryotech kabinet... Det køler vha. flydende kvælstof... :)) Kan få en 800Mhz Athlon ned på -20 grader :)))

- firefox
Avatar billede firefox Nybegynder
14. oktober 2000 - 00:40 #10
Men hvis penge ikke er noget du har meget af, så investér i en Chrome Orb og en kvalitets-kabinetsblæser.. Og husk at vende den rigtigt.. Den skal blæse ind i kabinettet, da PSU-blæseren blæser udaf, derved opnår man en fornuftig cirkulation i kabinettet..

- firefox
Avatar billede x_mrtee_x Nybegynder
14. oktober 2000 - 12:26 #11
Jeg er en fattig studerende og har ikke skide meget forstand på installation af sådan noget udstyr. Derfor skrev jeg også \"Ingen væskekøling\" i mit spørgsmål!

Jeg HAR en god kabinetblæser, men hullerne i fronten af mit kabinet er så små at det larmer helt vildt når den kører og den får samtidig ikke særlig meget luft ind. Alt i alt er den ikke det store værd...
Avatar billede x_mrtee_x Nybegynder
14. oktober 2000 - 12:27 #12
...og nej, jeg vil ikke skifte kabinet!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
14. oktober 2000 - 23:14 #13
ifølge manualen bliver en T-bird 800 mhz ikke ustabil før den passerer de 90 grader!
Den lokale pc-guru har da vist ikke fulgt med tiden! Det er da snart et par år siden at en cpu holdt temperaturen på de 40-45 grader med en normal cpu-blæser! Jeg har sat en Chrome Orb på min og den holder sig på de 50 grader :-)
Avatar billede stussy Nybegynder
15. oktober 2000 - 00:14 #14
En Orb ville være et ok valg ca. 35db

Bedre køling : en Alpha ca. 50db + feks. 50W Peltier

Men det skader heller ikke at have et godt luft-flow igennem selve kabinettet.

Firefox>>> Cryotech right ja hvad koster sådan en djævel ikk\'. Jeg er nu ganske godt tilfreds med min egen VapoChill, køre en PIII E850 ved 1190MHz og temp. viser lige nu - 19C , jeg klager ikke ;o)
/mvh/stussy
Avatar billede xtom2 Nybegynder
16. oktober 2000 - 22:35 #15
Øhm.. 35db? Min 5500rpm ligger på godt og vel 28.. :)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
16. oktober 2000 - 22:44 #16
xtom>>det fik jeg osse at vide af min forhandler! Han sagde at der fandtes 2 udgaver af Chrome Orb! En \"silent\" udgave på ca. 21 db (4500 omdr.) og en mere effektiv på ca. 28 db (ca. 5500 omdr.)
Avatar billede morten_b Nybegynder
19. oktober 2000 - 22:33 #17
Prøv at kigge på producenten af dit kabinets hjemmeside - de har ofte blæsere eller lignende som passer specielt til kabinettet!
Avatar billede x_mrtee_x Nybegynder
14. november 2000 - 22:47 #18
Har været inde på producentens hjemmeside, og sørme om der ikke er lavet en speciel køler til kabinettet. Jeg er åbenbart ikke den eneste med varmeproblemer i det kabinet.