Avatar billede burgermann Nybegynder
13. oktober 2000 - 16:34 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Lidt omkring begrebet.....

Hej.... jeg har sat og undret mig over noget mystisk.

Man, via statestikker, har konstateret at ALLE har chancen for at være lige heldige, dvs. at der ikke er nogen der har større chance for at mere heldig end andre. Statistisk set.

Men de fleste huske nok ham, der vandt 2x250.000 kr. i Mandags Chancen!?. De sagde at chancen for det var på.. ehm... 1/165463546-(rigtig rigtig mange). Men egentlig har chancen jo altid været på 100% helt tilbage i stenalderen, men det vidste vi bare ikke!.
Så hvorfor var det lige netop HAM der vandt 2x250.000?????
Avatar billede burgermann Nybegynder
13. oktober 2000 - 16:37 #1
Ja.. ehm, det var så begrebet HELD... men det var det kunne ikke stå der!
Avatar billede rfogh Nybegynder
13. oktober 2000 - 16:38 #2
Øhh... Chancen var 0% i stenalderen... Mandags Chancen fandtes ikke dengang... og det gør den i øvrigt ikke mere...
Avatar billede burgermann Nybegynder
13. oktober 2000 - 16:40 #3
Ehm... jo svaret sandsynligheden for at det blev ham, har jo ALTID været 100%...
Avatar billede rfogh Nybegynder
13. oktober 2000 - 16:47 #4
Lær at formulere dig... Hvad fanden mener du???
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
13. oktober 2000 - 16:50 #5
Statestik er jo noget underligt noget, som
man skal tage med forbehold.

Hvis du slaa med en terning og rammer 6
og goer det igen lige bagefter er det
6*6 = 1/36 chance for at goere. Hvis man slaar
med terningen 2 gange kan det altsaa ske.
- ellers sker det aldrig for en.

Fyren var jo bare heldig at komme til \'bordet\'
2 gange og vinde 250.000 hvergang.
- jeg vil sku ikke udstilles i mandagschancen,
saa han fik maaske min plads ? hvem ved ?
Avatar billede fcs Novice
13. oktober 2000 - 17:03 #6
Det korrekte svar til spørgsmålet om hvor stor sandsynligheden for at det var den samme mand der vandt 250.000 er meget enkelt:

Enten sker det eller også sker det ikke!!!

God weekend til alle ;-)
Avatar billede winkill Nybegynder
13. oktober 2000 - 17:04 #7
Held... det er en uhåndgribelig størrelse.
Jeg er af den tro og overbevisning at INTET er tilfældigt.

Var der ikke engang en der sagde noget om at alting har en konsekvens eller var det noget i retning af at et legme der bevæger sig vil blive ved med at bevæge sig i samme retning til det støder ind i noget andet?
Jeg kan ikke helt huske det men én ting er sikkert, der sker så ufatteligt mange små ubetydelige hendelser i denne verden - kunne vi følge dem alle så ville vi også kunne bevise at held blot er et ord for (med vore midler) upåviselige sammetræf, foorsaget af et antal andre (med vore midler) upåviselige sammetræf.

Dette (held) er nok det mest syge begreb at tage op til diskution, der er simpelthen for mange variabler der spiller ind på \"heldige\" hendelser til at man nogensinde kan bevise eller modbevise begrebet held.

Universet er godt igang med at beregne fremtiden (og det kan lade sig gøre). Hvert sekund beregner universet hvad der vil ske i samme sekund. Desværre kræver det en lidt større CPU end universet selv at beregne universets fremtid.
- Det er lidt det samme som at afvikle windows2000 på en 486\'er - der er hverken nok processorkraft eller RAM til at det kan lade sig gøre.
Avatar billede rfogh Nybegynder
13. oktober 2000 - 17:05 #8
Øhh... Sandsynlighedsregning???
Avatar billede winkill Nybegynder
13. oktober 2000 - 17:06 #9
Og lige én ting til... jeg har meget mere at tilføje, men jeg frygter for at ekspertens SQL server (eller hvad de nu bruger) bliver fyldt med mine teorier omkring livet, universet og alting hvis jeg begynder at gå i detaljer omkring held...
Avatar billede winkill Nybegynder
13. oktober 2000 - 17:07 #10
Fortsat god eftermiddag folkens :)
Avatar billede rfogh Nybegynder
13. oktober 2000 - 17:12 #11
Bare fyld på, winkill!!!
Avatar billede stroehm Nybegynder
13. oktober 2000 - 17:25 #12
Jeg tror ikke på held, men derimod at alt er forudbestemt og skrevet ind i en meget gammel computer.
Avatar billede winkill Nybegynder
13. oktober 2000 - 17:30 #13
Stroehm > Precist, og den \"meget gamle computer\" kalder vi for universet. Hvis du havde afsluttet sætningen ville jeg have hidkaldt Odin og Thor (og måske Freja til senere i aften) så de kunne lade folket vide at du er genial - HVIS du havde afsluttet sætningen ;o)
Avatar billede rfogh Nybegynder
13. oktober 2000 - 18:35 #14
Du kan bare sende Freja hjem til mig :o)
Avatar billede winkill Nybegynder
13. oktober 2000 - 19:16 #15
Næhæææ, hun er sku min din lille hustler !!
Avatar billede rfogh Nybegynder
13. oktober 2000 - 19:35 #16
pis!
Avatar billede casper_21 Nybegynder
14. oktober 2000 - 11:35 #17
HELD HELD  HELD
Avatar billede stroehm Nybegynder
14. oktober 2000 - 11:52 #18
>> winkill

hedder du Claus ?

Avatar billede winkill Nybegynder
14. oktober 2000 - 15:03 #19
Nej, men prøv med Troels.
Hvad hedder i andre ?
Avatar billede stroehm Nybegynder
14. oktober 2000 - 15:22 #20
jesper

Men for tiden tror jeg hele tiden at alle andre hedder claus !

*LOL*
Avatar billede winkill Nybegynder
14. oktober 2000 - 15:29 #21
ROFL

Det holder 101%
Avatar billede el_gnu Nybegynder
14. oktober 2000 - 17:49 #22
stroehm => hmmm, du har måske læst \"Sjælenes brønd\"?
Avatar billede burgermann Nybegynder
14. oktober 2000 - 18:17 #23
haha... min e-mail er gået amok ligesiden jeg postede det her spørgsmål, det er fedt nok :-)
garranteret pga at det er et 30 points spørgsmål :-)
Jeg hedder forresten Simon!

Ehm... men chancen for at han vandt HAR jo altid været 100% ikk?.. det vidste vi bare ikke og som alternativ opfandt vi sandsynligheds regning!
Meget meget mystisk!!
Så var det jo jeg tænkte om der foregår noget om ørene på os, som vi ikke kan, eller måske, ikke vil forklare... uha uha, mon det er den store gud der leger med os?... *lol*
Avatar billede rfogh Nybegynder
15. oktober 2000 - 12:08 #24
Øhh... Jeg fatter stdig ikke dinn tankegang, burger...
Avatar billede burgermann Nybegynder
16. oktober 2000 - 18:31 #25
Nej, vel?... den er sq også lidt halv mytisk!

ingen forstår mig... HAHA.... who gives a damn... hahahaha
Avatar billede rfogh Nybegynder
16. oktober 2000 - 18:41 #26
Ergo må det være dig der er sær :o)
Avatar billede burgermann Nybegynder
16. oktober 2000 - 21:33 #27
har aldrig påstået andet!
Avatar billede rfogh Nybegynder
17. oktober 2000 - 07:31 #28
:o)
Avatar billede delphidaner Nybegynder
23. oktober 2000 - 14:05 #29
Jeg forstår noget af det Burgermann siger.

Det der med at sansynligheden for at lige den person vinder er 100%, gælder kun hvis det er ude i fremtiden og at man tror på forudbestemte skæbner. Man kan jo altid sige det om fortid, for der er det jo sket og udfaldet er kendt. Det der med at i stenalderen er det også 100% er igen det der med det forudbestemte. Personligt tror jeg ikke på at vi har en fastlagt skæbne, men jeg kan godt følge din tankegang (nogenlunde).
Avatar billede burgermann Nybegynder
23. oktober 2000 - 15:31 #30
for at overdække din kommentar delphidaner, så er vores fremgangsmetode (sandsynlighedsregning) jo bare et alternativ for at spotte forudbestemte skæbner, som vi ikke kender til. Men ja, det hele er et spg. om tro og håb. Det afhænger af den enkelte person, hvorvidt man har brug for en skæbne!?, ateister som os har ikke behov for at tro på skæbnen, da vi allerede har en idé om hvad fremtiden vil bringe... Men for religøse mennesker, ser man ofte at de fornægter, den deres idé, og >håber< på en anden skæbne.
Avatar billede burgermann Nybegynder
23. oktober 2000 - 15:35 #31
Winkill forresten... mon ikke vi to burde lægge hovederne sammen og diskutere lidt omkring dine teorier omkring held, jeg tror at vi kunne få en meget sjov diskution omkring held og skæbne igang!

har du ICQ?
Avatar billede fcs Novice
07. december 2000 - 11:13 #32
Hvad med at acceptere de svar du har fået eller skrive yderligere oplysninger angående problemet hvis det ikke er løst??
Avatar billede rfogh Nybegynder
07. december 2000 - 15:55 #33
fcs>> Jeg tror ikke rigtig, at der var noget problem - bare en tanketorsk...

delphidaner>> Din bog ER skrevet!    :o)

burgermann>> >håber< = ber til ???

BTW: Hvad er en ateist?
En der ikke tror på Gud, eller en der ikke tror på noget ;o)
Avatar billede burgermann Nybegynder
07. december 2000 - 17:42 #34
En ateist er en fritænker, som for tænker sig \"fri\" fra religion og holder sig til det videnskabelige :)

ps: hvorfor acceptere svaret, hvis der kunne komme flere indlæg?