Avatar billede sydcon Nybegynder
27. november 2002 - 09:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

2-vejs server

Hvad er en 2-vejs server, og hvordan er den forskellig fra en almindelig server?
Avatar billede kaz911 Nybegynder
27. november 2002 - 11:55 #1
en 2-vejs server er en multi processor server. ;-) Altså en computer med mere end 1 hoved-cpu.

Når en server har flere CPU'er kan serveren udelegere arbejde til de forskellige CPU'er. Det giver flere "hestkræfter". Men applikationer etc. skal kunne forstå de sidder i multi cpu maskiner for at det kan udnyttes optimalt. Når man sætter 2 cpu'er i - får man IKKE dobblet performance - men måske 1.8 gange så meget - og det er fordi computeren skal bruge lidt tid på at styre arbejdsfordelingen.

I Windows NT, 2K samt XP kan man udnytte flere cpu'er - og operativ systemet er rimelig smart med fordelingen a resourser, så fx. Disk operationer bliver styret af en cpu, mens den anden styrer resten af computeren (meget meget forenklet forklaring)

For at en applikation (office, PhotoShop etc) skal få forøget effekt af flere CPU'er kræver det at applikationen er "multi-threaded". Den slags appliaktioner er der ikke så mange af endnu. Men SQL Server er fx. multi-threaded - og det er web-serveren i Win2K også.
Avatar billede sophus.00 Nybegynder
27. november 2002 - 12:29 #2
hmm...Altså en slags "Dual-Processor" server ?
Avatar billede kaz911 Nybegynder
27. november 2002 - 12:39 #3
*G* jeps ;-)
Avatar billede sophus.00 Nybegynder
27. november 2002 - 12:42 #4
Nåee det har jeg sq hørt om meget tit ;-) skal man have et spicielt bundkort eller hvordan laver man sådan en ?
Avatar billede kaz911 Nybegynder
27. november 2002 - 12:43 #5
ja - både specielt bundkort - og med nogle processor typer skal man bruge specielle versioner af processorne. Fx. kan P4 ikke køre multiprocessor - men versionen P4 XEON kan.. kik på www.tyan.com som laver mange multiprocessor bundkort.
Avatar billede kaz911 Nybegynder
27. november 2002 - 16:28 #6
tak for point ! ;-)