Avatar billede senior54 Novice
27. november 2002 - 00:05 Der er 5 kommentarer og
4 løsninger

Opløsning/pixel/størrelse

Er der forskel på "vægten" at et billed i forhold til kamera opløsning.
Feks. er et billed tydeligere med en stor opløsning - end med en lille - når man skal se det på hjemmesiden?
Avatar billede ckh Nybegynder
27. november 2002 - 00:10 #1
Hvis du skal vise et billede på en hjemmeside skal det have en opløsning på 72 dpi. Mere er spild af Kb, mindre gør det hakket.
Avatar billede senior54 Novice
27. november 2002 - 00:14 #2
Vil det sige, at det er uden betydning - hvor stor en opløsning et kammera har 1.2 eller 4,5 pixel?
Avatar billede ckh Nybegynder
27. november 2002 - 00:18 #3
Nej, men grunden til at billeder på nettet bør være 72 dpi er, at det er det der svarer til en standardskærmopløsning på en PC (den er en smule højere på en Mac).
Hvis det er til tryk eller hjemme-print er der jo meget stor forskel på hvilken opløsning billedet bør have, men der betyder Kb-forbruget jo også en del mindre.
Avatar billede michael-k Nybegynder
27. november 2002 - 00:42 #4
har et par links til dnakse foto sider som måske vil intressere dig.
http://www.digital-fotografering.dk/
http://www.photographing.dk/
Avatar billede werd Nybegynder
27. november 2002 - 15:03 #5
>>ckh
tror ikke du har fosrtået spørgsmålet

NEJ! - det er bestemi ikke lige meget hvilken opløsning et kamera har... jo højere jo bedre billedkvalitet... så enkelt er det... og jo større kvalitet og størrelse jo tungere billede :)
Avatar billede senior54 Novice
27. november 2002 - 20:05 #6
>ckh & werd - jo det er nok mig, der udtrykker mig forkert. Jeg har forstået: det er lige meget stort (pixel) opløsningen er på kamera. Eksp. man har et motiv - taget med et kamera på 1.2 mpixel og samme motiv taget med 4.5- så vil "kvaliteten" og "vægten" være det samme ved visning på nettet?
Avatar billede werd Nybegynder
27. november 2002 - 20:42 #7
nej... det er forkert! - den der er taget med 4.5 vil være bedre kvalitet og tungere
Avatar billede gnubox Nybegynder
27. november 2002 - 21:55 #8
Hvis du har et kamera med en opløsning på 2600x1700 pixels (svarer ca. til 4,5 megapixel) og et kamera med en opløsning på 1400x900 pixels (svarer ca. til 1,2 megapixel) så vil det første kamera have det skarpeste billede, billeder fra dette kamera består af flere pixel's og vil derfor være "tungere" (fylde mere).
Så hvis du lægger billederne direkte på hjemmesiden så vil der selvfølgelig være forskel, men da de fleste internet brugere kører med en skærmopløsning på omkring 1024x786 pixel's, så er det ikke en god ide at lægge billeder på hjemmesiden der er større end 1024x768 (de fleste billeder på nettet er faktisk en del mindre).

Så før man lægger billedet på hjemmesiden vil man normalt ned-skalere billedet så det får en mindre størrelse, lad os sige 1024x786, billedet fra både det første og det andet kamera vil nu være lige skarpe og lige "tunge" (de fylder det samme).

Det første kamera har dog den fordel at man bedre kan beskære billedet, da der er flere pixel's at lege med.
Avatar billede senior54 Novice
04. december 2002 - 23:52 #9
Tak til jer, jeg kunne bruge noget fra hver. God jul