Avatar billede dyzoc Nybegynder
26. november 2002 - 19:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af PAM (pam_userdb.so)

Jeg sidder og roder med at sætte en ftpd op (vsftpd). Den bruger PAM til at auth'e dem, der vil logge ind. Jeg har så tænkt mig at benytte virtuelle users, og derfor bruger jeg pam_userdb til at tjecke dem, der logger ind, hvorefter de bliver chroot'et til en user-account på systemet som er oprettet specielt til ftp.
Min /etc/pam.d/vsftpd config fil ser således ud:
auth required /lib/security/pam_userdb.so debug dump db=/etc/vsftpd_login
account required /lib/security/pam_userdb.so debug dump db=/etc/vsftpd_login
Den vsftpd_login har jeg lavet med db_load således:
db_load -T -t hash -f fil_med_logins.txt vsftpd_login.db
I fil_med_logins.txt står loginsne sådan her(test-eksempel):
tester
test
Her er "tester" brugernavn og "test" er passwd.
Ok ... hvis jeg så prøver at logge på, spørger den efter user og derefter passwd, men derefter får jeg "login incorrect".
Så har jeg prøvet at tilføje flagene debug og dump til linjerne i /etc/pam.d/vsftpd og det gav mig følgende i loggen:
pam_userdb[2475]: Verify user `tester' with password `test'
pam_userdb[2475]: Database dump:
pam_userdb[2475]: key[len=7] = `tester^MBtpd_^Q', data[len=5] = `test^M'
pam_userdb[2475]: password in database is [(nil)] `(null)', len is 0
pam_userdb[2475]: error returned by dbm_fetch: No such file or directory
pam_userdb[2475]: user `tester' not found in /etc/vsftpd_login

Ok ... hvad er der galt ??? Er login-databasen ikke lavet korrekt ? Fatter pam_userdb bare ik noget ? :)

Plz help ... max point til den der finder løsningen ...
Avatar billede mfalck Praktikant
27. november 2002 - 10:50 #1
hvis du kører det i et chrooted katalog så skal du huske at lægge de filer du har brug for derned - ellers kan de ikke finde dem (og oversætte dine eksekverbare filer som static).

Husk på at et chrootet område er at opfatte som en særskildt harddisk som ikke kan få fat på filer udenfor området ..
Avatar billede mfalck Praktikant
27. november 2002 - 10:52 #2
mit gæt er at du skal i al fald sørge for at lægge /etc/vsftpd_login ned i det område.

som regel skal der også ligge statiske versioner af ls, dir, chmod og andre .. prøv evt først at slå chroot fra og se om det ikke virker så.
Avatar billede dyzoc Nybegynder
15. januar 2003 - 13:40 #3
Jeg har sat en anden server op nu uden problemer, der også chroot'er ...
En af mine venner fik dog vsftp til at virke uden problemer på hans spand, så mon ik - hvis jeg gider rode med det igen - så også kan få det til at virke :)
Jeg giver dig pointene mfalck siden du har været så flink at svare ... selvom jeg ik har brugt svarene :D
Avatar billede mfalck Praktikant
15. januar 2003 - 14:26 #4
bukker og takker ;-)