Avatar billede tgf Nybegynder
26. november 2002 - 19:32 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke starte XP

egentlig er det ret simpelt, jeg kan ikke starte min Win Xp pro.
jeg kører med 3 primæpre parttioner som jeg activer/deaktivere med powerQuests bootmagic og det har virket fint. 1. pri part er en XP uk (ntffs) 2. pri part er en Win98dk og min 3. pri part. er min XP dk. jeg slettede 1. part og udvidede min win98 partition. men uha da nu vil min Win Xp dk ikke starte og jeg har prøvet at køre repair fra win XP cd'en. men jeg kan ikke få adgang til den jeg får meldingen adgangskode ugyldig.
når jeg starter XP kommer meldingen: hal.dll mangler, genindlæs en kopi af den. har jeg nogen muliheder for at redde situationen eller er de opstartsfiler som ligger først på disken uigenkaldeligt smadret.

please help.
TGF
Avatar billede initializing Nybegynder
26. november 2002 - 19:42 #1
Det er fordi at på dit C:\ ligger din boot fil som skal bruges for at starte op. Du slettetede jo C:\ og dermed boot filen.

I WinXP prøv at:
Start > Kør > fdisk /mbr
Avatar billede initializing Nybegynder
26. november 2002 - 19:43 #2
Altså Start > Kør og så skriv:

fdisk /mbr
Avatar billede sekam Nybegynder
26. november 2002 - 19:45 #3
Avatar billede bagh Nybegynder
26. november 2002 - 19:56 #4
lidt tricky, nu siger du at du har prøvet en repair, men har du prøvet den ved at bruge de bootdisketter (6 stk.) De kan laves ved hjælp af en fil som hentes fra MS.com der startes det hele op (nogenlunde som en 98 boot) og der kan man vælge flere funktioner (men sig mig, backup??  Noget siger mig at det ikke har været foretaget..  Rigtige mænd tager ikke backup, men de græder meget!!)  Ghost kunne anbefales kraftigt.....
Men den fil du laver de 6 disketter med findes her et sted, sådan cirka her omkring:

http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33291&area=top&ordinal=27

Prøv den og se om du kan redde maskinen med det....
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. november 2002 - 20:06 #5
Formindsk din98 partiton med 10 MB, og lav en 10 MB primær partiton imellem din 98'er og win xp dk.
Det lyder som om den ikke kan lide at der blev rykket rundt på partitonerne.
Avatar billede bagh Nybegynder
26. november 2002 - 20:12 #6
Man kunne også spørge hvad i alverden man skal med 98 når man har XP, men 2 eller flere partitioner kan sagtens bruges til data, spil etc. etc.
Avatar billede tgf Nybegynder
26. november 2002 - 21:16 #7
hej og tak for forslagene, mht den med at Xp ikke kan finde ud af at der er flyttet rundt har jeg prøvet og jo jeg har taget image og prøvet at lægge det sidste jeg havde ind men desværre så hjalp det heller ikke men jeg vil lige prøve den med disketterne, men kom endelig med flerd råd.
mht. hvorfor jeg har Win98, pga. andre i familien vil køre med Win98 plus noget software jeg bruger ikke kan køre i XP.

m.v.h.
TGF
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2002 - 23:58 #8
Jeg ville starte computeren op med min XP skive i drevet > vælge at installere > vælge at installere på den 3 partition altså oven i den nuværende XP installation > vælge ikke at formatere - så vil jeg mene at XP opretter en ny MBR samt en bootmenu der includerer Win98 - uden at noget arbejde bliver slettet
Avatar billede cp1 Nybegynder
27. november 2002 - 17:35 #9
>bagh<
"Man kunne også spørge hvad i alverden man skal med 98 når man har XP"
> det ku jo være som backup,programmer,spil,eller slet og ret fordi det "sikre" windows system ikke er opfundet....hvis det var , er der jo et par kategorier der ikke behøvede at være her på eksperten*lol*
Avatar billede tgf Nybegynder
27. november 2002 - 22:39 #10
hej
jeg har selv fundet løsningen, jeg brugte winXP cd'ens reparer, jeg havde glemt at jeg underinstallationen i sin tid brugte et andet kodeord end nu, så da jeg brugte det gamle kunne jeg komme ind i repair consolen og hvis i selv skulle få et lignende problem så er løsningen simpelt.
skriv: bootcfg /rebuild og tryk entter det fikser bootningen.
men tusinde tak for jeres svar.
TGF