Avatar billede spectual Nybegynder
26. november 2002 - 17:55 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

2 skærme ens i farverne

Jeg har lige fået sat en ekstra skærm til min PC.

Hvordan sætter man nemmest farverne til at være ens på de 2 skærme?
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
26. november 2002 - 17:58 #1
Farverne ens?
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2002 - 18:03 #2
Vælger den gule farve på begge skærme?

=)
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
26. november 2002 - 18:05 #3
:)
Jeg har ikke helt forstået hvad problemet er?
Jeg kører også 2 skærme over mit grafikkort, og der er farverne ens...
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2002 - 18:07 #4
er det indstillingerne på selve skærmen?

Du prøver dig vel frem... ser hvornår de ligner hinanden bedst i forhold til farver, kontrast, o.s.v.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
26. november 2002 - 18:08 #5
tjaa... hvilket grafikkort og hvilket styresystem har du?
Avatar billede spectual Nybegynder
26. november 2002 - 18:13 #6
Okay.. jeg starter lige forefra med at forklare problemet.

Jeg har en computer, med henholdsvis et agp og et pci grafikkort i (geforce 3 ti-200 og Riva TNT 2) - har sat en skærm til hver grafikkort - som ikke er af samme fabrikat.

Nu vil jeg gerne have dem til at vise farverne ens - dvs. hvis man lavede en gul kasse i paint, som gik over begge skærme, at den så var den samme gul på begge skærme.

Det er svært at sætte dem ens i farverne med indstillingerne på skærmen (brightness, contrast, temperature).

Hvilken metode kan jeg bruge til at indstille dem ens?
Er der tabeller man kigge i?
Avatar billede spectual Nybegynder
26. november 2002 - 18:14 #7
Jeg vil gerne ha det så præcist som muligt - og det er svært at få det præcist uden en specifik fremgangsmåde.
Avatar billede spectual Nybegynder
26. november 2002 - 18:16 #8
Et andet problem, jeg også har med det her:

Mit riva tnt2 kort kan ikke starte (melder fejlkode 10 inde i kontrolpanel), når jeg i min bios sætter den til at initialisere AGP grafikkortet først.

Bundkortet er et Abit kt7-raid.
Avatar billede spectual Nybegynder
26. november 2002 - 18:16 #9
(det virker altså fint når jeg sætter den til at initialisere pci først).
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
26. november 2002 - 18:20 #10
Kender ikke så meget til det, men når du går ind under indstillinger for skærmen, er der så et eller 2 grafikkort vist?
For hvis der er 2, er der mulighed for at ændre på farverne på de 2.
Avatar billede oniel Nybegynder
26. november 2002 - 19:21 #11
Den lette metode du efterlyser findes desværre kun til meget dyre skærme. (Skærme der følger grafiske standarder)

Du kan dog være så heldig at der findes profiler til netop dine to skærme.
Standarderne er lavet således at farver kan gengives ensartet fra scanning til bearbejdning på skærm og sluttelig print eller udgivelse.

Hvis ikke der er lavet den slags profiler til dine skærme, er der kun den langsommelige vej med finjustering tilbage.
Måske kan programmet Adobe Gamma hjælpe dig?? Men jeg ved ikke om det kan styre to forskellige skærme på to forskellige grafikkort!
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
26. november 2002 - 19:53 #12
Har du prøvet det, som jeg skrev?
Avatar billede spectual Nybegynder
26. november 2002 - 20:02 #13
jeg forstår ikke hvad du mener spiritus.

oniel >> hvordan finder jeg disse profiler?
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
26. november 2002 - 20:04 #14
Når du går ind du klikker på højre mussetast og vælger egenskaber, så skulle der gerne stå at du har 2 kort/skærme.
Nu burde du kunne vælge det ene kort/skærme og indstille gamma osv den.
Avatar billede spectual Nybegynder
26. november 2002 - 20:31 #15
det bringer mig jo bare ikke videre
Avatar billede oniel Nybegynder
26. november 2002 - 21:49 #16
Prøv på producenternes hjemmesider.

Ellers har Adobe-programmerne en del ICC-profiler med i hver programpakke - Det er nu mest til de MEGA-dyre produkter, der følger de grafiske standarder!
Avatar billede oniel Nybegynder
17. december 2002 - 02:56 #17
Er sp. ikke belyst??