Avatar billede thebeginner Nybegynder
26. november 2002 - 14:34 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

videresend trafik på intranet(dns)

Hej

Jeg har i et stykke tid ledt efter et stykke software der kan viderestille et domæne til en anden computer på intranettet og uden held...

Jerg vil prøve at give et "billede" af hvad jeg mener.

Computer1  - har netforbindelesen ud af huset.
samt en webserver og en mailserver
computer2  - har det samme, en webserver og en mailserver

hvis jeg skriver www.domæne1.dk skal trafikken gå til computer1, hvis jeg nu skriver www.domæne2.dk modtager computer1 trafikken, men skal sende trafikken videre til computer2. Trafikken gælder FTP, SMTP, POP, HTTP osv osv.

Jeg har simpleDNs installeret på computer1, men det kan ikke håndtere opgaven.

Et andet forsøg var at lave en port router men så virker mailserveren ikke
på computer2.

Nogen der har et bud, og beklager hvis dette er den forkerte gruppe at poste i !

Mit styresystem er W2k og server software er Sambar

VH

TheB
Avatar billede djernaes Nybegynder
27. november 2002 - 08:35 #1
Det du vil kan egentligt ikke lade sig goere. Hvis du f.eks. aabner en ftp forbindelse til "domain1.dk" saa tager klienten og slaar IP adressen paa "domain1.dk" op i DNS databasen. Der finder den f.eks. 12.34.56.78 Derefter aabner den en forbindelse (paa port 21) til 12.34.56.78. Den maskine ved intet om eksistensen af domaine navnet som blev brugt til at finde adressen med.

Virtuelle "hosts" var aldrig et egentligt koncept in TCP/IP. Webserverne har dog opfindet dette, og det burde kunne lade sig goere at have en "proxy" som goer det du vil for webserveren. Om saadan en "proxy" findes skal jeg ikke kunne sige.

Martin
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. november 2002 - 10:48 #2
i dine maskiners HOST fil... skriver du

12.13.14.15    www.domain1.dk
16.17.18.19    www.domain2.dk

så er det prob løst.
Avatar billede thebeginner Nybegynder
03. december 2002 - 22:32 #3
Hej Anuseren
Tak for dit svar, har lige et spørgsmål dertil...
De ip numre du har skrevet de er kun eksempel?
Avatar billede thebeginner Nybegynder
03. december 2002 - 22:45 #4
Hov... var lidt for hurtig..
Det virker desværre ikke :-(
jeg har skrevet følgende i den Host fil der er i C:\winnt\....\drivers\etc\host

192.168.0.3 www.karrierekvinden.dk
Avatar billede anuseren Nybegynder
04. december 2002 - 13:47 #5
ja mine ip adresser var kun et eksempel... de skal selvfølgelig erstattes med de ip adresser du bruger...
Avatar billede thebeginner Nybegynder
04. december 2002 - 14:32 #6
Hej Anusersen
Det virker desværre ikke :-( jeg har lagt ovenstående oplysning ind på begge maskiner.

Hvis du prøver at klikke på www.karrierekvinden.dk og du får en login side til en mail server virker det ikke, hvis du får en side hvor der står : running on server 2 så virker det..

hmm. jeg kunne næsten forstille mig at jeg skal ha slettet alle oplysninger ok www.karrierekvinden.dk på server 1.

håber du har tid til lige og hjælpe *S*

theBeginner
Avatar billede anuseren Nybegynder
04. december 2002 - 14:34 #7
det du søger er:

"Jeg har i et stykke tid ledt efter et stykke software der kan viderestille et domæne til en anden computer på intranettet og uden held..."

du siger intranettet...

det vi sidder på lige nu er internettet...
Avatar billede thebeginner Nybegynder
04. december 2002 - 16:25 #8
Anursen>>
ohh.. ja du siger noget der..
og det virker da nu oxo hvis jeg sidder på en maskine på intranette og skriver et domænenavn.. så finder den siden...

det jeg faktisk søger så er: hvis du sidder hjemme og vil surfe, du skriver eks. karrierekvinden.dk så går trafikken til server1 og server1 sender trafikken videre på intranettet til server2 hvor karrierekvinden ligger.

den med portrouting, den er ikke go.. Da begge maskiner skal have hver deres mail software.

Håber jeg fik mig formuleret rigtigt denne gang.. kan du hjælpe opretter jeg et nyt spørgsmål så du kan få point for det rigtige svar...

TB
Avatar billede anuseren Nybegynder
04. december 2002 - 16:30 #9
den maskine som man ryger hen til når man skriver karrierekvinden.dk

i dens navne server, sætte den til at forwarde til en anden maskine som lige præcis har det domæne...

kan du beskrive jeres netværk lidt mere i detaljer?
Avatar billede thebeginner Nybegynder
04. december 2002 - 16:45 #10
Den navne server ? Hvor finder jeg den ? måske et dumt spørgsmål...
Ehm. nettet består af 4 maskiner, 1 server med FW, FTP,HTTP, MAIl
1 maskine med HTTP,FTP,MAIL
alle maskiner snakker igennen en Alfa 5-ports switch og finder maskine1 som har to netkort, et til internet og en til intranet.

håber det kunne hjælpe dig til at give hjælp til mig :-)
Avatar billede djernaes Nybegynder
04. december 2002 - 17:06 #11
thebeginner, det du vil er som jeg sage ikke muligt.

Du vil gerne lave foelgende:

Host (Internet) ---> Router (NAT) ---> Maskine (Intranet / lokalnet)
                                  ---> Maskine (Intranet / lokalnet)

IP netvaerk bruger kun DNS navne til at putte oven paa en IP addresse. Hvis du skal have to servere, saa skal du have to IP addresser. Netvaerksforbindelser ved som regel intet om DNS navne, men bruger IP addresser som deres data.

Det er lidt lige som med telefonen. Hvis jeg skal ringe til Jens Hansen, saa loefter jeg roeret og ringer til "98 76 54 32".

Martin
Avatar billede thebeginner Nybegynder
04. december 2002 - 17:30 #12
Djernaes>> Ævs... Nå, men hvis der egenligt ikke findes en løsning på det, vil jeg kontakte stofanet og høre om man kan købe et ip mere.. De har da godt nok den der fam. løsning, men når man ringer ind til dem siger de man ikke kan få¨fast Ip.. og andre gange siger de at man kan *griner*

Nå, men skulle i komme på en løsning må i da meget gerne skrive den...

Tak for jeres hjælp, det var sku herligt :-)

TB
Avatar billede djernaes Nybegynder
04. december 2002 - 18:09 #13
Ring til dem indtil de siger det rigtige :-)