Avatar billede blitzkrieg Nybegynder
25. november 2002 - 20:11 Der er 12 kommentarer

PCxxxx RAM?

hej

jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan man finder ud af hvilken ram type man har, altså om det er PC2700 eller PC3200 og hvad de nu ellers hedder.
har kikket i bios'en, hvilket også leder til det næste spørgsmål. er det muligt at ændre på hastigheden på ram'ene f.eks. få PC3200 til at køre ved  2700?
som sagt har jeg kikket i bios'en men har ikke fundet noget.

det er et soltek  SL-75FRV(ami bios)
Avatar billede egidiussen Nybegynder
25. november 2002 - 23:11 #1
Hejsa
Det med at overclocked rammene er lidt svært (synes jeg), men det skal gøre under "advanced chipset features".
Med hensyn til om hvilken type ram: For det første yder pc32oo ikke pt. mere end pc2700 ram, derfor er det ikke samdsynligtog at du bruger pc3200, da det er dyrere - derfor bruger du sikkert pc2100 eller pc2700.
Den sikreste måde at finde ud af præcis hvilken type du bruger, er ved at åbne din pc og kig om det ikke står på selve ramblokkene (det plejer det).

Skipper
Avatar billede blitzkrieg Nybegynder
25. november 2002 - 23:37 #2
ok jeg fortalte heller ikke alt... jeg VED det er PC3200 men hvor kan jeg se det UDEN at skille skidtet ad, det der er pointen. ikke noget jeg skal gøre mig klog på men jeg tror grunden til de yder det samme findes i chipsettet på mobo'et.

ps: jeg skal ikke overclocke noget... endnu.
pss: jeg er heller ikke interesseret i hvor meget de yder.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
26. november 2002 - 07:09 #3
Hej igen
Så kan du bruge programmet SiSoft Sandra, som kan hentes på: http://www.sisoftware.co.uk/.

Skipper
Avatar billede frost11 Nybegynder
26. november 2002 - 12:12 #4
jeg kan se at du nok har en amd athlon processeor og da den kun har en frontsidebus på 266 og det vil sige at den max kan udnytte ram på 2100 mhz
Avatar billede niklaj Nybegynder
26. november 2002 - 18:16 #5
Ni skal du høre. Du kan enten som "eqidiussen" skriver forsøge dig med SiSoft Sandra(et fedt program forøvrigt. Eller du kan kigge inde i bios og se hvilken hastighed du køre med(hvor mange MHz) hvis de køre med 200MHZ køre de som PC3200, 166MHz er PC2700 og 133MHz er PC2100. Di kan sagtens køre 166MHZ(PC2700) på PC3200 ram, men det er der ingen ide i at gøre. Hvis de køre med 166 MHz nu så prøv at sætte dem til 200 MHz. Hvis du kan starte computeren fint med 200 MHz er det PC3200 ram.
(Ved ikke om jeg kom til at forvire dig?)

Til frost--> han kan sagtens køre mere end PC2100 (og der er ikke 2100 MHz).
Avatar billede egidiussen Nybegynder
26. november 2002 - 18:29 #6
GG - ram på 2100 mhz - den ville jeg sgu gerne eje :)
Avatar billede frost11 Nybegynder
27. november 2002 - 12:04 #7
ok lidt for hurtig med hensyn til 2100 mhz

men til Nilaj hvor i alverden har du di specifikationer fra
hvis du ser på edbpriser er ddr pc3200 = 400 mhz bevis http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494847892

2700 = 333 mhz bevis  http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494827899

2100 = 266 mhz bevis http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494777915

så nej du kan max udnytte pc2100  da de han mhz som er lig med 266 og det er den maximale en athlon kan udnytte (ved godt at deres nyeste prcessor har en frostsidebus på 333 mhz som er lig med pc2700)
Avatar billede niklaj Nybegynder
28. november 2002 - 16:19 #8
du er åbentbart newbie. Ja de køre 400MHz(200MHzx2, da der er DDR(Double Data Raid)) dvs. hvis du køre 200 MHz køre ramene 400 MHz.
Alle Nye bundkort køre en clock på ramene uafhængig af CPU'ens Frontsidebus. Hvorfor kan du ellers får bundkort der køre gammel Palomino XP(266MHz, også double 133x2)og PC2700?
Avatar billede blitzkrieg Nybegynder
28. november 2002 - 22:41 #9
først så tag de lige rolig så i ikke kommer op at skændes. men jeg kikke lige på forslagene, men gider ikke genstarte nu.

har ellers prøvet sandra, men har ikke fundet hvordan, så hvis du gider specifisere "brug sandra".
Avatar billede niklaj Nybegynder
28. november 2002 - 23:34 #10
okay det var heller ikke meningen at det skulle ske. Kommer med soec. imorgen
Avatar billede egidiussen Nybegynder
29. november 2002 - 08:45 #11
Jeg bruger ikke selv SiSoft lige nu, men jeg mener at det er under "memory" eller sådan noget ligende.
skipper
Avatar billede niklaj Nybegynder
29. november 2002 - 16:15 #12
starter SIsoft Sandra. Under "Mainboard Information" skal du kigge efter "memory moduls" og der står hvilken type det er, hvilket mærke de er, Hvor mange ram de er på og hvad man ellers kan finde på at bruge.