Avatar billede stanz2002 Nybegynder
24. november 2002 - 17:36 Der er 13 kommentarer og
4 løsninger

Bedste harddisk ??

Hej..

jeg vil lige høre jeres mening, idet jeg skal have købt mig en ny harddisk.. jeg regner med en 80GB, men hvilken er bedst (og hvorfor) hvis jeg nu skal holde mig under 1100 kr..???
Avatar billede mjl Nybegynder
24. november 2002 - 17:37 #1
IBM - fordi IBM altid har lavet de bedste og mest stabile og langtidsholdbare HD'er...
Avatar billede djeclemen Nybegynder
24. november 2002 - 17:43 #2
IBM er klart de hurtigste diske
Avatar billede stanz2002 Nybegynder
24. november 2002 - 17:46 #3
Dem jeg har kigget lidt på er følgende:

IBM DeskStar 120GXP 80GB
Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB Fluid
Samsung SpinPoint SP8004H 80GB
Seagate Barracuda IV 80GB Fluid
WD Caviar Hi-Performance WD800BB 80GB
WD Caviar Special WD800JB 80GB

Men hvilken er bedst?? jeg synes jeg har hørt at en WD er det optimale.. men er jo ik ekspert :-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. november 2002 - 17:48 #4
Klart IBM, har selv 6 diske, dog var der problemer med deres GXP75! Men sådan en har jeg også og den virker upåklageligt.
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
24. november 2002 - 17:49 #5
Hvad betyder det der GXP (IBM DeskStar ==> 120GXP <== 80GB)?
Avatar billede djeclemen Nybegynder
24. november 2002 - 17:49 #6
det er bare serien - køb dog en IBM GXP120 120GB
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. november 2002 - 17:51 #7
Jeg ville dog overveje en 180GXP, da der bygger på nyeste teknologi, læs blandt andet nedenstående:

IBM Deskstar 180GXP beats Seagate and Maxtor and WD

An excerpt from the CT Germany review earlier this month:

The Deskstar 180GXP performed faster in the overall benchmark index than Maxtor's 5A250J0 MaxLine II, 6E040L1 DiamondMax Plus 8, 6Y160L0 DiamondMax Plus 9, Seagate ST3120023A and WD WD2000JB-00DUA0 Caviar in the recent edition of C'T

The Deskstar was very quiet compared to the other drives. Even the 250GB Maxtor drive, which rotates only with 5400RPM is louder than the 7200RPM Deskstar 180GXP with 60 GB.

The measurements of the the overall benchmark index are done in the first 40GB of the HDDs. A bigger (180 GB) drive has got the advantage in that this data is located in the faster outer diameter of the disks compared to a smaller drive with e.g. 60GB. This explains this big difference between the 60 and the 180GB version of the Deskstar
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. november 2002 - 17:55 #8
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. november 2002 - 17:57 #9
Til IBM harddiske findes der desuden en lang række forrygende tools, personligt køre jeg altid Drive Fitness Test inden jeg installere noget, dette fortælle om disken har fejl, inden jeg bruger timer på at installere noget på den!

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm
Avatar billede stanz2002 Nybegynder
24. november 2002 - 18:04 #10
jah, det lyder meget godt med den IBM, men er de 8MB cache på WD'en ikke en klar fordel.. det skal dog siges at jeg selv har en IBM 40GB 75GXP, som jeg ikke har haft problemer med.. (endnu) :-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. november 2002 - 18:30 #11
180GXP kan du også få med 8 mb Cache
Avatar billede mjl Nybegynder
24. november 2002 - 19:02 #12
Så - svaret er IBM - yaehhh.....
Avatar billede radiohead Nybegynder
24. november 2002 - 19:06 #13
Maxtor er stadig de eneste der laver harddiske med Ultra DMA/133 og derfor er det noget vrøvl, når man siger at IBM´s harddiske er langt de hurtigste.

Der vil altid være blandede meninger om harddiske, men hvis du vælger en Maxtor DM +9, går du bestemt ikke galt i byen.

-Radiohead
Avatar billede -gízmo- Nybegynder
24. november 2002 - 20:06 #14
Jeg synes bestemt ikke du skal købe en IBM her kommer lidt grunde:
De bliver ekstremt varme.
De larmer.
De er ikke særlig stabile, for de går konstant i stykker. Jeg ved godt hvad jeg taler om, for min IBM disk har været til rep. 4 gange på 1 år. Så køb dig hellere en WD Caviar Special WD800JB 80GB som du selv har kigget på. Jeg har selv en og den kører langt bedre og hurtigere end min IBM disk. WD Caviar Special WD800JB 80GB har jo også 8mb cache. Hvor de IBM's diske kun har 2mb medmindre du køber en 180GXP.
Avatar billede stanz2002 Nybegynder
24. november 2002 - 20:55 #15
umiddelbart hælder jeg også lidt til WD'eren med de 8MB cache.. den er jo ik så meget dyrer end IBM'en (120GXP).. men jeg mener også at have hørt at harddiskene fra WD er meget stabile og at kvaliteten er i orden.. jeg har ik hørt forkert vel??? :-)
Avatar billede gertsen Nybegynder
25. november 2002 - 08:49 #16
Jeg har, for to måneder siden, købt en Seagate Barracuda IV 80GB Fluid, og er særdeles tilfreds.
Modellen er ikke helt ny og er derfor rimelig afprøvet.
Den er hurtig, støjsvag og rimelig i pris. Den har samtidig fået ret pæne karaktere i test's, i diverse computerblade.
Diskutionen om størrelsen på cache er irrelevant, hvis du er en almindelig bruger. Den forskel der er i hastighed, vil du højst sandsynlig ikke mærke alligevel.
Avatar billede mjl Nybegynder
25. november 2002 - 16:41 #17
Tak ;O)