Avatar billede mr.gessle Nybegynder
24. november 2002 - 15:33 Der er 7 kommentarer

Hvilke porte bruges til online gaming ?

Jeg har en Cisco 677 koblet på nettet, som vi deler over en switch på et LAN. Vi vil hver især gerne kunne køre webserver, mailserver, ftp, webcam/voice messaging hvilket ikke er noget problem at konfigurere på maskinen hvortil routeren direkte er tilkoblet via en comport. Hvordan gøres det på hver enkelt? Via de enkelte klienters ip på denne maskine?
Hvilke porte bruges i øvrigt til online spil via direkte ip connect og spiltjenester såsom GameSpy?

/mr.gessle
Avatar billede kunze Nybegynder
24. november 2002 - 15:39 #1
Half-Life bruger 27015 og 27005. Det er de eneste jeg lige kender. :)

Mvh
Kunze
Avatar billede otc Nybegynder
24. november 2002 - 16:08 #2
Nu lige FTP er nem, det er port 20 og 21 på FTP og UDP.
Med hensysn til de andre:
Mit bedste råd er, at du åbner applikationerne på din server og bruger dem fra en anden station indenfor Cisco'en.
Medens de kører, åbner du en DOS-box og skriver "netstat -a -n"
Så får du listet, hvilke porte, som er åbne. Noget i stil med:
Proto  Lokal adresse    Fjernadresse    Status
TCP    192.168.0.1:137  192.168.0.2:2407 LISTENING
TCP    192.168.0.1:138  192.168.0.2:7417 LISTENING
UDP    192.168.0.1:137  192.168.0.2:4232 LISTENING

Portnumrene er angivet efter kolon'et.
Mvh
Avatar billede otc Nybegynder
24. november 2002 - 16:09 #3
Nu ved jeg så ikke lige om jeg forstod spørgsmålet.... :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. november 2002 - 21:53 #4
Det kan du ikke svare entydigt på, spildene kan anvende stort set alle de ikke reserverede porte. Der findes oven i købet spil, hvor du selv kan bestemme hvilken port du ønsker at køre på
Avatar billede kunze Nybegynder
24. november 2002 - 23:20 #5
bufferzone > HL bruger 27015 og 27005 som standard. Det kan selvfølgelig ændres.

Mvh
Kunze
Avatar billede willum Nybegynder
26. november 2002 - 12:45 #6
Hvis du snakker om at du vil konfigurere routeren fra andre maskiner, så skal du bare lave en telnet-session til den på dens ip-adresse, f.eks.
telnet 10.0.0.1
Hvis routeren er web-enablet kan man fange den via http, f.eks.
http://10.0.0.1. Her vil den bede om et brugernavn og et pw. Brug følgende
brugernavn: exec
password: det password som den nu engang har

Håber det var det

Willum
Avatar billede willum Nybegynder
26. november 2002 - 12:49 #7
Mht. til portene, kan du som regel se det ved at højreklikke på den server som du vil spille på i GameSpy. Der vil så stå en ip efterfulgt af portnummeret, f.eks. 192.167.34.2:12300, og så er det portnummeret som skal åbnes i routeren.

Willum