Avatar billede bpme Nybegynder
24. november 2002 - 14:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

CD rom drev går i stå!

Hej eksperter, så er den gal igen. Sønnens Compaq Presario 4174 har et cd rom problem. Når han spiller et spil der bruger cd rom drevet har han det problem, at hvis drevet går i stå under spilafvikling, kan det ikke komme i gang igen, når spillet skal bruge nye oplysninger. Maskinen er lige formateret, og styresystemet er win 98. Er der nogen der kan hjælpe, for problemet er STORT.
Avatar billede peet-49 Novice
24. november 2002 - 14:58 #1
Gå i enhedshåndtering og fjern cdrommen, genstart systemet, se om ikke det afhjælper problemet.
Avatar billede halifax Nybegynder
24. november 2002 - 15:02 #2
Har I efter formateringen sørget for at drevet har aktiveret DMA (DirectMemoryAccess)?
Gå i Enhedshåndtering (højreklik Denne Computer -> Egenskaber vælg faneblad Enhedshåndtering).
Marker CD-Rom drev og klik på Egenskaber, vælg faneblad Indstillinger og sæt hak ud for DMA. Klik OK og luk.
Efter dette skal maskinen genstartes.
Måske vil det afhjælpe problemet. I så fald laver jeg gerne et svar.  :)
Avatar billede aea098z Nybegynder
24. november 2002 - 15:07 #3
Prøv at sætte CD-rommen i en anden port....
Avatar billede bpme Nybegynder
24. november 2002 - 15:17 #4
halifax- DMA er valgt. Skal der også afkrydses i "afbryd forbindelsen"?

Til øvrige: Drevet virkede før formateringen.
Avatar billede peet-49 Novice
24. november 2002 - 15:43 #5
Der kan være gået noget galt under installationen, et par defekte filer. Gå i systemværktøjer-systemoplysninger-funktioner, skal for ændrede filer.
Avatar billede halifax Nybegynder
24. november 2002 - 16:03 #6
Er det første gang PC'en er blevet formateret? Således at der før var de originale Compaq drivere til bundkortet, herunder til IDE controleren, og hvor der nu er installeret de drivere, som følger med Windows.
Eller har I en cd-rom med originale drivere, der fulgte med ved køb af pc'en?
Ellers kunne det tænkes, at I skal på Compaqs site under jeres pc model og se, hvad der er af drivere til download.
Avatar billede bpme Nybegynder
24. november 2002 - 16:10 #7
halifax- Nej det er ikke første gang, men at gå på Compaqs hjemmeside er måske en ide.
Avatar billede peet-49 Novice
24. november 2002 - 16:21 #8
Det er den samme som HP
Avatar billede peet-49 Novice
10. december 2002 - 15:28 #9
Takker.