Avatar billede klth Nybegynder
12. oktober 2000 - 22:02 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Bærbar: 66mhz -> 100mhz bus ... hvordan?

Hej!

Jeg har en Vega+ 7700 bærbar, med en Celeron 633 CPU. Den kører 66mhz på bussen, som så må give en multiplier på 9,5.

Nu er \"problemet\" bare at grafikkortet (SiS 630) bruger shared ram, så den bruger af maskinens 128 sdram, og da det kun er en 66mhz bus er den F@NDENS sløv!!

Jeg kan ikke ændre bussen inde i BIOS, der er feltet for BUS hastighed deaktiveret, der står bare 66mhz, man kan ik komme til at markere det.

Nogen der ved hvad jeg kan gøre? Bare et LILLE hint vil betyde meget... har efterhånden prøvet alt, og undersøgt alt - uden held :-(

...og hvis (når) jeg får den på 100mhz bus, hva gør cpu\'en så? Den kan næppe klare 950mhz i en bærbar, eller generelt. Sætter cpu\'en selv multiplier ned så den bliver 6 f.eks.? ... 600mhz.

...eller kan man evt. købe en anden Celeron Mobile CPU som kører 100mhz bus og en multiplier på 6, så den er 600mhz? Måske en 700mhz (100x7), da computeren snildt kan klare 700mhz.

Al hjælp vil blive værdsat UTROLIG meget :-)

Tak...
Avatar billede teknik Juniormester
12. oktober 2000 - 23:45 #1
Hej Klth
Ikke lige dit drømmesvar, men alligevel.

Bærbare er kendt for meget ringe køling, Der er derfor ingen chance for at du kan lave en sådan 66>100Mhz = 50% overclocking uden at brænde CPU\'en af indenfor få minutter.
Med mindre du vil save hul i din - vel næsten helt nye bæbare.

..Ændre multiplier på en Intel CPU..nææh...(så er det vist lettere at vinde i lotto!)
..Den mulighed forsvandt da CPU\'erne passerede de 200Mhz. (blokeret inde i CPU)
...AMD\'s CPU\'er kan der dog stadig trickses med.

i dit tilfælde var muligheden for at clocke nærmere at gå fra 66 til fx. 75mhz på bussen.

Det er kun en 9% clocking, men da PCI/AGP bussen følger med op, så er virkningen noget kraftigere (Jeg skønner stadig mindst 50% chance for at dræbe CPU ved denne metode)

...Min anbefaling er derfor: Glem alt om Overclocking. Det er ikke foreneligt med bærbare PC\'er.
Koncentrer i stedet indsatsen om at finde ud af hvad der sløver maskinen.
En langsom 633\'er - det lyder dybt urimeligt!!!

Jeg prøver lige med et par ideer her:

Under hvilke betingelser er det at den er \"fandens sløv\" ?
En 633 burde nemlig sparke fint derudaf, uanset om der er shared RAM og 66mhz bus

Er det - Opstart, tung grafik/autocad , 3D spil ....eller bare altid.

Celeron er jo blandt andet forskellig fra PII/PIII, ved at Celeron altid er født til 66Mhz, så du finder ikke nogen 6-7x100Mhz Celeron.
Når du nu kører på FC-PGA sokkel, så er der imidlertid chancer for at hitte en PentiumIII.
på 7x100Mhz som kan køre i din maskine.
Desværre er bærbare jo typisk et års tid eller to bagud mht. maksimal Mhz , fordi de stiller \"store\" krav om lavt strømforbrug/lille varmeafgivelse.

Andre potentielle sløvere:
Bærbare er typisk overfyldt med finurlige strømspare funktioner, som dræber performance
Er der en \"sænk processorhastighed fx. efter 10 sek. stilstand for at spare strøm\" funktion i den ? - deaktiver den
Er der en \"gå i dvale efter 1 min stilstand\"...øg tiden til 5-10 min.
Har du meget kørende \"i baggrunden\" ?
Er der nogen konflikter på maskinen ?
.....
Et par tips til bedre ydelse:
ret indstillingen i
-kontrolpanel, -system, -ydelse, -filsystem, -Harddisk
fra \"bærbar\"/\"desktop\" til \"netværksserver\". Det giver mere cache ram.

Lav evt. en permanent swap-fil på 2-300MB(næsten samme sted som ovenstående)

Avatar billede klth Nybegynder
12. oktober 2000 - 23:57 #2
tak for svar, teknik...

Den kører i det hele taget skide godt, MEN ... grafikken skodder simpelthen for vildt.

En Toshiba celeron 550 med 8mb sg ram på et S3 Savage kort kan køre Quake3 i 800x600 uden problemer, mens jeg må køre det i 640x480 low detail, bare for at få lidt fornøjelse ud af det. Jeg skyder KUN skylden på bushastigheden, da vi har prøvet alt andet.

Du har ret i at celeron er 66mhz, dog er Celeron Mobile 100mhz, hvertfald de nyeste. Snakkede med Toshiba idag nemlig, deres kører 100mhz bus, med en Celeron 550 CPU.

I manualen til min bærbare står der at bussen er 66mhz, og \"(100mhz ready)\", så den burde da køre 100mhz.

Men hvis man kan gå op til 75% er det da også bedre end ingenting - men hvordan?

Hvad vil det der gøre, at sætte den til netværksserver? Vil det ikke også tage mere strøm? Det lyder lidt suspekt at man skal vælge netværksserver for at køre bedst på en bærbar...

Jeg har valgt at \"acceptere\" dit svar, da jeg alligevel fik en god baggrundsviden, og så med det spinkle håb om at du måske havde en god løsning :-)
Avatar billede klth Nybegynder
12. oktober 2000 - 23:57 #3
tak for svar, teknik...

Den kører i det hele taget skide godt, MEN ... grafikken skodder simpelthen for vildt.

En Toshiba celeron 550 med 8mb sg ram på et S3 Savage kort kan køre Quake3 i 800x600 uden problemer, mens jeg må køre det i 640x480 low detail, bare for at få lidt fornøjelse ud af det. Jeg skyder KUN skylden på bushastigheden, da vi har prøvet alt andet.

Du har ret i at celeron er 66mhz, dog er Celeron Mobile 100mhz, hvertfald de nyeste. Snakkede med Toshiba idag nemlig, deres kører 100mhz bus, med en Celeron 550 CPU.

I manualen til min bærbare står der at bussen er 66mhz, og \"(100mhz ready)\", så den burde da køre 100mhz.

Men hvis man kan gå op til 75% er det da også bedre end ingenting - men hvordan?

Hvad vil det der gøre, at sætte den til netværksserver? Vil det ikke også tage mere strøm? Det lyder lidt suspekt at man skal vælge netværksserver for at køre bedst på en bærbar...

Jeg har valgt at \"acceptere\" dit svar, da jeg alligevel fik en god baggrundsviden, og så med det spinkle håb om at du måske havde en god løsning :-)
Avatar billede teknik Juniormester
13. oktober 2000 - 00:29 #4
Tak for points...
Problemets løsning, må vi jo se om jeg så kan hitte.

Mht. \"netværksserver\".
De tre forskellige indstillinger afsætter forskellig mængde ram SVJV hhv 1,2&4Mb ram til at cache HDDdrev.
At det hedder netværksserver skyldes, at da den linie tekst blev lavet i 1994, da var det de færreste husholdningsmaskiner som kunne afse 4MB til dette formål, og at Microsoft mener at DiskCache størrelse var for svært at forstå for \"de idioter\" som bruger computere

mht. \"problemet\"

Hvad kommer der frem i \"task manager\", hvis du trykker \"ctrl-alt-del\"
Forhåbentlig kun 4-8 ting eller så.

Er grafikkortet udskifteligt eller \"onboard\".
Grafikkortet er helt klart nøglen til performance i Quake3.
De 66>100Mhz på bussen over imod ram giver normalt kun en meget beskeden forbedring på 5-10%
....Når det er med \"Shared RAM\", så kan det jo godt være at det sparker numse...(30-40%)

Normalt er der jo ikke plads til at istallere et ekstra kort, så hvis det er \"onboard\", så er du bundet der.

100Mhz ready = Ja kører 100 hvis der bliver bedt om det.

Altså ud og led efter en 6-7x100 Celeron....

Hvis der en indstillingsmulighed for mængden af ram, som grafikkortet må disponere over, inde i -skærm, -indstillinger, -Avanceret så prøv at sætte den op omkring de 64.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
13. oktober 2000 - 00:29 #5
svjv = så vidt jeg ved
Avatar billede klth Nybegynder
13. oktober 2000 - 09:51 #6
JEg synes ikke rigtig jeg kunne mærke forskel med \"bærbar\" og \"netværksserver\" godt nok, men skidt nu med det.

Grafikkortet er formentlig onboard, tvivler på det kan skfites.

Jeg kan vælge mellem 4 og 32 mb ram på grafikkortet, deriblandt 4,8,16,32.

Så du mener jeg skal finde en 6x100 celeron?
Avatar billede teknik Juniormester
13. oktober 2000 - 15:18 #7
Jepser, med \"shared ram\" for grafikkortet, så må det, som du selv var kommet frem til før mig, være smadder vigtigt at få \"FSB\"bushastigheden øget til 100Mhz , for derved vil hastigheden op imod ram jo blive øget tilsvarende 66>100.
Så vidt jeg lige kan se, så giver det en 3-50% tuning, af grafik ydelsen, da adgangen til system ram(shared ram) er en alvorlig flaskehals.

Så du må ud og lede efter en 6x100, og evt. PC100 Ram ?  -er muligvis standard, når den er \"100Mhz ready\", men det er stærkt tvivlsomt (hvem sælger guld og tager betaling for sølv...ikke de computerforhandlere jeg kender)

x100Mhz mobile Celeron, er ganske rigtigt omtalt hos www.intel.com
op til 700mhz

-Når du ikke kan skifte grafikkort, så er det det nærmeste du kommer på en god løsning.

....Desværre så vokser træerne ikke ind i himlen. Du kommer sandsynligvis aldrig til at konkurrere med din kammerat i voldsomt skærmkortskrævende ting som quakeIII.
Uanset om du så havde en 1Ghz CPU
-Ikke med et shared ram grafikkort, og slet ikke med et grafikkort som ikke understøtter
\"Hardware\" 3D support.

Ikke opløftende, men sådan er det.
De mest \"hidsige\" skærmkort er da også stadig alt for lune & sultne til at bruges i bærbare, selv om Geforce2MX har et stærkt reduceret strømforbrug.

best of luck ;-)
Teknik
Avatar billede klth Nybegynder
13. oktober 2000 - 17:45 #8
Hvordan kommer du frem til at det blir en tuning af 3-50% af grafikken? Hvis det kun er 3% kan det jo være ligemeget, men 50% vil være en monster forskel.

Rammene har fandme bare at være PC100, ellers klager jeg kraftigt ... kan ik passe man skal gi 18.350 kr for en super maskine med en super dårlig performance.

Hvor på www.intel.com finder du nogen x100 celeron mobile? Jeg har ledt overalt, uden held!

Grafikkkortet understøtter D3D, og jeg mener også det kan OpenGL.

Klaus aka klth (ICQ: 14834815)
Avatar billede teknik Juniormester
15. oktober 2000 - 20:33 #9
Hvis adgangen til rammen er \"flaskehalsen\" (og det er den ret sikkert),
Og adgangshastigheden til rammen \"nu\" er 66Mhz - Normalt i 66Mhz FSB(front side bus) systemer,
Så ville en opgradring til 100Mhz FSB og 100Mhz op imod RAM, jo være en stigning
på 33,3 Mhz, eller lige akkurat 50% stigning i forhold til 66,6Mhz.

Dette er på grænsen af mine teroretiske formåen, så jeg kan tage fejl.
Odds for at ovenstående er korrekt: Bedre end 70%
Vil du være sikker, så må du ud og lede efter konkrete data fx. i din manual.

Det er dog ikke altid at 50% er \"guld\"
Hvis vi snakker om 50% på fx 12FPS(frames per second), så bringer det dig jo kun på 18FPS, og det dur stadig ikke \"rigtig\".

Intel\'s \"hjemmeside\" er også et Mega Site
\"Hemmeligheden\" er :Tryk Search, skriv fx. \"mobile celeron 700\" vælg \"all the words\" i stedet for \"Exact Phrase\"
Giver masser af links Fx. det her: http://channel.intel.com/business/ia_chan/micinfo/icp.htm

prøv forresten at lave en \"timedemo\", og se hvor mange FPS du kører,
For at kunne sammenligne, så vælg en foruddefineret opsætning i -System -grafik,
fx. \"normal\" eller \"fast\".
Skirv i konsollen (trykkes ned & op på § knappen) \"timedemo 1\" (kun teksten) tryk Tab og Enter.
Programmet er nu i t1medemo mode, og vil pine så mange frames igennem systemet , som overhovedet muligt.
Gå ind i \"demoer\", og kør demo0001
..Der afspilles en demosekvens.
Når den er færdig, så kan FPS tallet ses ved at trykke konsollen ned.

Som en tommelfingerregel siger man at over 30FPS er nødvendigt for at spillet er \"Spilbart\" uden at man dermed  er alt for krævende.

...Efter som det lyder, så tror jeg ikke at selv 50% forbedring bringer dig derop....

Men er det egentlig formålet med den bærbare at spille på den ?
Eller er det bare fordi at det irriterer dig, at din PC ikke yder \"mest\".

mvh :-)
Teknik