Avatar billede funkystuff Nybegynder
22. november 2002 - 12:45 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Hvilken harddisk?

Jeg skal investere i ny HD på omkring 80 Gb. Jeg har kigget på forskellige, Maxtor, WD, Seagate osv.

Jeg vil selvfølgelig gerne have den hurtigste (IDE) og mest støjsvage (i den rækkefølge)

Nogle har mere cache end andre, og nogle er IDE100 andre 133. Mit bundkort kan klare 133.

Hviken skal jeg vælge?
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
22. november 2002 - 12:46 #1
133, selvfølgelig - også selv om du ikke vil mærke nogen forskel på ATA 100 og 133!

Jeg har selv Seagate og er fuldt tilfreds, men deres søgetider er ikke de bedste; hvad det angår, vil jeg sige Western Digital! Og jo mere cache, jo bedre, selvfølgelig...
Avatar billede funkystuff Nybegynder
22. november 2002 - 13:00 #2
Så vidt jeg kan se er det kun Maxtor der laver IDE133, 7200Rpm, 8 Mb cache?
Avatar billede klodoven Nybegynder
22. november 2002 - 13:03 #3
Avatar billede klodoven Nybegynder
22. november 2002 - 13:06 #4
Jeg har selv to stk. WD caviar 80 gb, og er ovenud tilfreds med dem.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
23. november 2002 - 15:42 #5
I reglen vil du ikke mærke forskel på ATA 100 og ATA 133, men skal du have det, der på papiret er det hurtigste, må det blive en Maxtor som f.eks. denne:

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374608008

Jeg har blot hørt, at Maxtors harddiske har en større fejlfrekvens end Wester Digital - derfor ville jeg anbefale WD, uagtet de kun kører ATA 100...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
23. november 2002 - 15:47 #6
Western Digital, som der er en del, der har kommenteret; over 70% har givet den fem stjerne på EDB-priser, så den er vel ok...?

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374647892
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
27. november 2002 - 01:58 #7
Maxtor harddiske har større fejlrate hos slutkunder fordi de er pakket i poser. Seagate derimod leveres indkapslet i plastic skal som tager af for slag... Når Maxtor så sendes med PostDK smadres de totalt. Hvis man ser på fejlraten til forretninger, så er den lavere end Seagate.

Konklusion: hvis du køber på nettet, så køb Seagate, men hvis du køber i forretning så kan du roligt købe Maxtor.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
27. november 2002 - 02:00 #8
Uanset hvad er det irellevant om disken understøtter ATA133, idet en IDE disk aldrig nogen sinde når op over 80-90MB i sekundet, og det er fra cachen. Den typiske hastighed er typisk 40-60MB i sekundet.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
27. november 2002 - 12:20 #9
aaa_250 >>> Jeg har nogenlunde samme beretning fra en kammerat, der en overgang var ansat i en lokal PC-forretning.
Deres fejlrate på Seagate var langt den laveste, indtil de skiftede til en anden transportør en Post Danmark, når de bestilte Maxtor-diske hjem! Herefter var fejlraten den samme... Zitech i Odense, forresten :o)

Skal den være støjsvag, må jeg altså holde mig til Seagate, men skal det gå stærkt må det være Western Digital :o/
Avatar billede robotten Praktikant
02. december 2002 - 13:24 #10
fynky>> reager lige i dine ældre åbne spm., tak!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
06. december 2002 - 20:16 #11
Takker :o)