Avatar billede carsten08 Nybegynder
21. november 2002 - 18:37 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Højtaler ledning

hej ville bare lige spørge om ledning til højtalere... hvad er bedst og hvor kan det købes?
Avatar billede jeg_var_gangsta Nybegynder
21. november 2002 - 18:39 #1
Guld er bedst, du kan købe det i din lokale HiFi-shop
Avatar billede jeg_var_gangsta Nybegynder
21. november 2002 - 18:39 #2
Eller også er det en blanding af guld og kobber. Normalt er de lavet af kobber.
Avatar billede carsten08 Nybegynder
21. november 2002 - 18:39 #3
guld hvad snakker du om?!?
Avatar billede carsten08 Nybegynder
21. november 2002 - 18:41 #4
JO og hvad koster det?
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2002 - 18:42 #5
http://www.taralabs.com/

men i følge hifi klubben ligger prisen for 2x3 meter på 11.999

mvh.
Questis.dk
Avatar billede fido82 Nybegynder
21. november 2002 - 18:42 #6
sølv er det der leder bedst, så hvis du har råd, køb sølv kabler ;), guld bruger man som regel kun til terminaler, fordi det ikke bliver iret, eller "beskidt" så nemt som sølv
Avatar billede fido82 Nybegynder
21. november 2002 - 18:42 #7
mit svar
Avatar billede jespernaur Nybegynder
21. november 2002 - 18:43 #8
Jeg har alle dage brugt ganske almindelig 220-volt netledning, og haft glimrende resultater. Kan fås hos enhver elektriker. Men nu risikerer jeg at starte en religionskrig!
Avatar billede carsten08 Nybegynder
21. november 2002 - 18:44 #9
altså det skal være et kabel belagt med sølv! er det ikke dyrt!?? når jeg spurgte om hvor det kan købes, så var det ikke netshops jeg ville ha fat i...
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2002 - 18:44 #10
jespernaur>> virker hvis man ikke går op i sin lyd :)
Avatar billede fido82 Nybegynder
21. november 2002 - 18:45 #11
tjah, nu plejer man heller ikke at købe rene sølv kabler ;) (de er nemlig dyre og tunge)
Man plejer at købe et kabel, der er forsølvet.... men det koster jo..
Avatar billede carsten08 Nybegynder
21. november 2002 - 18:45 #12
tjaa det gør jeg heller ik egentlig... har skaffet nogle 60watt højtalere med intet lydkort! køre med det der er onboard!
Avatar billede carsten08 Nybegynder
21. november 2002 - 18:46 #13
Hvad koster sådan et kabel bare et normalt IKKE et super et!
Avatar billede fromsej Praktikant
21. november 2002 - 18:46 #14
Ganske almindelig lampeledning ( 2X 0,75mm2 ), alt andet uanset hvad div. Hifi eksperter og sælgere prøver at bilde folk ind er kun bønderforblænder.
Du kan ikke høre forskel på alm. kobber og div. mere eller mindre lødige legeringer , og det tager jeg væddemål ind på.
Køb 100 m lampeledning til under 100,- i et byggemarked og nyd din musik uden følelsen af at være snydt.
Det er rigtignok at diskanttoner , læs høje frekvenser , ikke kan trænge så dybt ind i kobberet som bastoner , men de første 10 Km2 er det ikke noget problem !
Avatar billede carsten08 Nybegynder
21. november 2002 - 18:49 #15
100 meter er jo LIIIGE i overkanten ;) nå men så taget jeg op i sådan et byggemarked i morgen!
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2002 - 18:49 #16
fromsej>> vil ikke diskutere det med dig, men det er da sjovt at man så ikke bruger det på div. musik steder og andre arrangemanger... endvidere er det også en sjov tanke at man har lavet noget der hedder højtaler kabel når det nu alligevel ikke kan bruges til noget....
Avatar billede carsten08 Nybegynder
21. november 2002 - 18:52 #17
ja det sku klamt at de snyder en sådan! ;)
Avatar billede fromsej Praktikant
21. november 2002 - 18:53 #18
At du ikke bruger det til koncerthøjttalere og lign. , er kun fordi det skal trække mere strøm ( A ) end 0,75mm2 er beregnet til , det har intet med lydkvalitet at gøre kun med rå kraft.
Grunden til man laver noget der hedder højttalerkabel er , at så kan man sælge det til den 10 dobbelte pris til entusiaster.*GMH*
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2002 - 18:54 #19
carsten08, var nu ment ironisk til hr. fromsej, der er meget glad for sine elkabler, dog vil jeg mene det ikke er det optimale at forbinde til sine højtaler, men snakker jo kun af egne og venners erfaring
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2002 - 18:55 #20
fromsej>> nu sagde jeg kun musik steder ikke koncerter,
Avatar billede fromsej Praktikant
21. november 2002 - 19:07 #21
>>questis>>
Hvad betyder så " andre arrangementer" , og hvis jeres erfaringer er at det er pengene værd , så er i jo ikke blevet snydt.
>>Alle<<
Jeg kunne ikke finde på at købe de dyre ( meget dyre ) kabler , når jeg ikke kan høre forskel.
Vi har endda tjekket det med QUAD elektrostathøjttalere og med JBL 4vejs med slavebas og hvad det ellers hedder , der hvor du kan høre forskellen er på kvadratet ( mm2) ikke på hvad type ledning du bruger.
Det er klart at en højttaler med en drifteffekt på 4-8 watt lyder bedre når du hæver mm2 til 6 fremfor 0,75 , men en alm. højttaler med en drifteffekt på 1,5-2 watt kan du ikke hverken måle eller høre forskel ved en given udgangseffekt.
Det eneste der tæller er hvor mange Ampere kablet kan trække uden at gå i knæ.
Ang sølvkabel , sølv leder en anelse bedre end kobber , guld leder bedre end sølv og det metal der leder bedst er og bliver platin.
Men prisforskellen taget i betragtning holder jeg mig til kobber
Avatar billede wacky1501 Nybegynder
21. november 2002 - 19:14 #22
Gå ned i din lokale Fona og bed om noget højtaler kabel i god kvalitet evt. i guld, koster nok sikkert 200 for 5-10 meter...
eller også tag i Silvan og spørg en ang. noget højtalere kabel...
det er for det mest ok god kvalitet og meget billigere...
Avatar billede fromsej Praktikant
21. november 2002 - 19:26 #23
Takker for points. *S*