Avatar billede axezcore Nybegynder
21. november 2002 - 08:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Gode Dias scannere

Jeg står og mangler en god scanner til at scanne dias og negativer. Jeg har kigget på Epson perfection 1640SU eller 2400 photo, som begge skulle være gode til det... er der nogen her der har andre erfaringer eller anbefalinger?
Avatar billede buck Nybegynder
21. november 2002 - 08:46 #1
Min far har for et års tid siden investeret i en diasscanner, i forbindelse med noget slægtsforskning eller sådan noget...
Vi prøvede nogle forskellige modeller, også professionelle diasscannere.
Valget faldt på en Agfa flatbed scanner, der både kan læse dias (positiver) og negativer. Uanset filmstørrelse. (Dvs. også andre formater end 35mm).
Agfa er røvlangsom, og en test i et PC-tidsskrift beviste også at det er markedets langsomste scanner, men samtidig den der laver de mest skarpe billeder.
/Buck
Avatar billede axezcore Nybegynder
22. november 2002 - 09:07 #2
Jeg glemte lige at nævne at den helst skal være rimeligt billig... omkring 2000 eller sådan noget... Har du et efternavn på den agfa scanner?
Avatar billede buck Nybegynder
22. november 2002 - 10:53 #3
jeg mener faktisk den endte på omkring 2kkr.
De "professionelle" løb hurtigt op i 3-5kkr. og så kunne man godt "nøjes" med Agfa´en.

(Jeg snakker lige med ham i aften om præcis hvad model det er, for jeg husker det ikke...)

Denne scanner er groft sagt en almindelig flatbed scanner (A4) med en lampe monteret i låget, der kan lyse igennem dias og negativer.

Nogle af de scannere der kan scanne dias har en løs lampe, som du selv skal lægge ovenpå dias´et, og det er noget bøvl...

/Buck
Avatar billede buck Nybegynder
23. november 2002 - 11:27 #4
Den hedder Agfa SnapScan E50 og han gav 1.996,- for den for ca. halvandet år siden.
Ku ikke lige finde et link til den.. Synes Agfa´s hjemmeside er rodet at finde ud af.
Håber det alligevel var til lidt hjælp.
/Buck
Avatar billede axezcore Nybegynder
25. november 2002 - 12:23 #5
tak skal du have.. jeg vil kigge lidt nærmere på den scanner
Avatar billede s_d_j Nybegynder
10. december 2002 - 13:22 #6
Har du fundet dig en scanner???