Avatar billede sydpost Nybegynder
20. november 2002 - 14:36 Der er 7 kommentarer

Photoshop fryser efter scanning

Efter at have foretaget en indscanning af et billede via Photoshop 6.0 og jeg har lukket scannerprogrammet, låser/fryser Photoshop. Jeg har installeret Photoshop som administrator på en Windows 2000 professionel, og det ser umiddelbart ud til, at processen efter afslutning, tager alt RAM-kapacitet. Problemet opstår ikke hvis jeg arbejder i Photoshop som administrator, men kun som almindelig bruger.

Har I en forklaring på dette ?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
05. februar 2003 - 17:51 #1
Den kan vi nok ikke løse i første hug - men her er hvad jeg ville gøre. Gå på google og søg efter regclean - et lille fikst program der rytter op i reg. databasen i windows. Når du har kørt dette downloader du de nyeste driver til din scanner, hvis du har mulighed for dette og installere disse.
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. februar 2003 - 18:00 #2
Det er helt klar et permissions problem. Det er typisk, at programmer fejler på de mærkeligste måder, hvis de er skrevet forkert. <HARME>Det er ganske simpelt for dårligt, at man skal være Adminsitrator for at gøre en applikation i 2003</HARME>.

Du kan lige teste om det er et permissions problem: Giv en normal bruger admin rettigheder. Hvis det virker, har du indkredset fejlen. Du kan også prøve med superuser - det burde også virke.

Problemet ligger ofte i, at applikatioen enten vil skrive til HKLM\Software\[et-eller-andet] eller c:\programmer\[et-eller-andet].

I begge tilfælde skal du nok lede efter noget "Adobe" som erstatning for [et-eller-andet].

JP
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. februar 2003 - 18:04 #3
Hmm... kunne også være at du skulle se på http://www.adobe.com/support/techdocs/c8e2.htm

Fandt den på google ved at søge på: "photoshop 6" freezes site:adobe.com

JP
Avatar billede sydpost Nybegynder
10. februar 2003 - 10:13 #4
Jeg er enig i at det er et permissions problem. Hvis jeg laver en Run as.. og så benytter adminsitrator er der ingen problemer. Jeg har læst hos Adobe, men har ikke fundet en løsning, der kan bruges.

Jeg har nu forsøgt at gøre give alle brugere administrator rettigheder på C-drevet, og det ser umiddelbart ud til at virke, men jeg skal lige teste en ekstra gang. Men det kan da ikke være rigtigt, at man i 2003 skal give sine brugere fuld adgang til C-drevet for at få et program til at køre.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
10. februar 2003 - 10:15 #5
de skal jo i hvertfald have skriveadgang til det drev som photoshop benytter som scratchdisk !

du kan evt. ændre scratchdisk til at være et andet drev - prøv ad
Avatar billede jpvj Nybegynder
10. februar 2003 - 23:07 #6
sydpost> Jo desværre sker det stadig! SOHO brugere "antages" i store dele af branchen som værende "brugere med admin rettigheder". Har lige haft "diskussionen" med HP på en HP3330mfp (et multifunktions produkt til ca. 5.500 ex. moms). Svaret var "Den var ikke beregnet til corporate brug"!

Den eneste måde at få det ændret på, er at "klage" til udviklerne. Det er ikke meget sværere at lave en applikation, der ikke skriver til HKLM\... men til HKCU\ .. brugerne har så ikke fælles opsætning, men hvad så? Fælles indstillinger kan man så lave under installationen eller ændre dem som administrator og resten kan brugerne så ændre individuelt. Tilsvarende gælder for temp filer mv: Hvorfor f.... skal de ligge og  flyde sammen med program filer eller i Windows biblioteket? Det er sjusk efter min (ydmyge, men ikke stiltiende) mening :-)

JP

Avatar billede jpvj Nybegynder
10. februar 2003 - 23:08 #7
OK - 2xunderskrift... den ene må så gælde i dette indlæg :-)