Avatar billede gonza.dk Nybegynder
19. november 2002 - 14:47 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

det danske system? :/

Da jeg står for at skal flytte lige efter nytår, var jeg idag et smut på kommunen. Jeg ville søge om boligsikring.
Da det er en ungdomsbolig er der åbentbart speciele krav der skal opfyldes, hvorfor vi (ungdommen) skal opfylde specielle krav for at få det samme som alle andre vides ikke.
Den rare dame afviste blankt, at jeg kunne få boligsikring. Hendes grund:
'Man kan kun få boligsikring til en ungdomsbolig der er opført efter 98.'

Jeg var/er et stort spørgsmålstegn og måtte lige sikre mig en ting:
'jamen... er boligsikring ikke lavet for at befolkningen skal stå mere lige økonomisk?'

hendes svar:
'jo...'(pause)

mig:
'Jeg synes systemet er skruet forkert sammen så, har jeg mulighed for at klage?' det er åbentbart et ord de ikke kan lide... 'klage'...

Hende:
'Vi kan jo ikke gøre noget ved det, det er politikerne'

mig:
'kan du så fortælle mig hvem jeg ikke skal stemme på næste gang?' det kunne hun ikke (det skal lige siges at hun heller ikke ville give mig et kommunegaranteret lån.)

Jeg røg så videre i systemet, og endte ved en sagsbehandler der åbentbart heller ikke var særlig samarbejdsvillig. Det med lånet (til indskud):

'du kan ansøge på dette skema, når du har søgt i banken og fået afslag'

mig:
'hvor lang tid tager det sådan ca.'

hende:
'14 dage'

mig:
'men jeg skal jo aflevere pengene 8 dage efter jeg har fået lejligheden, jeg fik den igår... det kan man jo umuligt nå?'

sagsbehandleren:
'vores ekspeditionstid er 14 dage' (intet at gøre åbentbart) så jeg fortalte hende hvad jeg synes om systemet i en pæn tone. Selvom hun ikke opførte sig særligt venligt, man fornemmede en ophidselse i hende og hun ville ikke lade mig forklare min situation. Men afbryde, det kunne hun finde ud af ;o).

Derefter forlod jeg kommunen. Silkeborg kommune.

Kan nogen af jer se en fornuftig forklarin på at boligsikringen afhænger af byggeåret for boligen? eller at ekspeditionstiden er længere end min svarfrist?

kan jeg overhovedet gøre noget? og har jeg mulighed for at klage nogen steder?

mvh.
Gonza
Avatar billede praetorian Nybegynder
19. november 2002 - 14:52 #1
Tja kunne ikke få boligsikring idet at min Udebpende SU set i forhold til min husleje åbenbart var høj nok :-(.
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
19. november 2002 - 14:54 #2
Avatar billede predator Nybegynder
19. november 2002 - 15:00 #3
Skriv en artikel i BT eller ekstrabladet, det plejer at hjælpe :D

Jo, mon ikke du har mulighed for at klage et eller andet sted. Det lyder underligt med årstallet, men hvem ved?
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
19. november 2002 - 15:06 #4
Du skal altid selv betale et mindstebeløb af din husleje, før du kan få boligsikring. Du skal mindst betale 18.200 kr. om året i husleje i 2002.

den her overholder jeg ikke.. men det er også det eneste. Men det er det med byggeåret der undrer mig en del. Selvfølgelig vil jeg rette mig efter reglerne (kan jo heller ikke andet :-S)
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
19. november 2002 - 15:07 #5
praetorian > Ja, det sucks. En SU er sq da noget af det mindste man får, hvordan kan den være for høj?

predator > en mulighed, og den overvejes helt klart. For den regel er lavet for at blive glemt igen.
Avatar billede epson Nybegynder
19. november 2002 - 15:09 #6
det ved ESKSPERTEN alt om, hvor finder jeg noget om indianske stikmyg ?
Avatar billede killifish Nybegynder
19. november 2002 - 15:12 #7
Det med byggeåret lyder som en røver. Min ungdomsbolig blev opført i 1999 og jeg kan sagtens få boligsikring (når jeg lige for taget mig sammen til at sende skemaet)

Aalborg kommune
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
19. november 2002 - 15:13 #8
epson > ved ikke om du kender til 'diverse - fri debat' det er her sådanne indlæg hører hjemme. Og ja, der er sikkert mange eksperter ved noget om det, måske skulle du kende EKSPERTEN før du lægger sådanne indlæg og gør min dag mere rådden end den allerede har været.!
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
19. november 2002 - 15:14 #9
killifish > hun mente også at en ungdomsbolig skal være opført efter 1998 for at min kan få boligsikring. Den ungdomsbolig jeg flytter ind i er opført i 1990.
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
19. november 2002 - 15:16 #10
gonza.dk >>
'Man kan kun få boligsikring til en ungdomsbolig der er opført efter 98.' -- det var da heldigt...
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
19. november 2002 - 15:17 #11
criterius > hvorfor er det heldigt? synes det er en underlig regel.