Avatar billede henrik Nybegynder
11. oktober 2000 - 15:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

frames og baggrundsbillede

Da jeg har en masse frames er det klassiske problem nu at baggrundsgrafikken selvfølgelig ikke passer i Netscape....

Kan jeg højrestille et baggrundsbillede?

<BODY  BGCOLOR=\"\" topmargin=\"0\" leftmargin=\"0\" background=\"billede.jpg\">
Avatar billede geeeet Nybegynder
11. oktober 2000 - 15:18 #1
nej, desværre ikke...

Baggrundsbilleder på tværs af frames, som ikke er i et popupvindue som ikke kan resizes, er umuligt at få til at passe præcist i pixels...

Beklager

/Geeeet
Avatar billede jwolf Nybegynder
11. oktober 2000 - 15:54 #2
jo du kan!
Avatar billede jwolf Nybegynder
11. oktober 2000 - 15:58 #3
det kan du lave sådan her:

lav en style.css fil med følgende indhold

BODY
{
BACKGROUND: url(\"background.jpg\");
BACKGROUND-REPEAT: no-repeat;
background-position: 0px 100px;
}

derefter indsætter du følgende kode i head på den side du ønsker baggrunden:

<head>
<link rel=\"stylesheet\" href=\"f:\\homepage\\style.css\" type\"text/css\">
<meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=windows-1252\">
<title>Title</title>
</head>

Jeg ved ikke om du i stedet for at angive pixels under position kan skrive f.eks. =\"right\" men om ikke andet kan du tilpasse baggrundsbilledet så det kommer til at stå i højre side i en bestemt opløsning på den måde jeg beskrev ovenfor.

- Jwolf
Avatar billede geeeet Nybegynder
11. oktober 2000 - 15:58 #4
Hvordan vil du klare det???

Framesene vil få forskellig størrelse alt efter hvor stort dit browservindue er, også selvom at du angiver det i pixels... Netscape regner med %, og omregner derefter til pixels, og derfor kan du ikke ramme det præcist...

Og dit background-no-repeat hjælper ikke her :-)
Men hvis du kan få det til at køre, vil jeg da meget gerne vide hvordan... [altid rart at møde folk som kan lære en noget]

/Geeeet
Avatar billede jwolf Nybegynder
11. oktober 2000 - 15:59 #5
under position er det første tal den afstanden fra toppen af dokumentet og det andet tal er afstanden fra venstre margin.
Avatar billede jwolf Nybegynder
11. oktober 2000 - 16:02 #6
nej no-repeat hjælper ikke men der er dog stor sandsynlighed for at han kan bruge det da det er et bestemt billede han vil ha smidt ud til højre..
Avatar billede jwolf Nybegynder
11. oktober 2000 - 16:02 #7
Position virker ikke i Netscape 4, men virker sådan her:

BACKGROUND-POSITION: \'vertical pos\' \'horisontal pos\';
Avatar billede geeeet Nybegynder
11. oktober 2000 - 16:04 #8
Men problemet er jo at han ikke ved hvor bred hans frame bliver, og han kan derfor ikke angive et antal pixels som det skal rykkes til højre...

/Geeeet
Avatar billede henrik Nybegynder
11. oktober 2000 - 23:24 #9
Jeg er bange for at jeg behøver en uddybning af \"style.css\", før jeg kan finde ud af om det virker (style.css har jeg ikke brugt før).... Kan jeg få lidt første gangs hjælp!?!? Tak.
Avatar billede jwolf Nybegynder
12. oktober 2000 - 08:11 #10
Lav et nyt tekstdokument.
I det indsætter du følgende tekst:

BODY
{
BACKGROUND: url(\"background.jpg\");
BACKGROUND-REPEAT: no-repeat;
background-position: 0px 100px;
}

gem filen som style.css i roden af den mappe din hjemmeside ligger i.

derefter indsætter du følgende kode i head på den side du ønsker baggrunden:

<head>
<link rel=\"stylesheet\" href=\"f:\\homepage\\style.css\" type\"text/css\">
<meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=windows-1252\">
<title>Title</title>
</head>

- Jwolf
Avatar billede modec Nybegynder
12. oktober 2000 - 14:47 #11
Jeg vil anbefale dig blot at resize billedet, giv det en bredde på fx. 2000x2000 px, så vil billedet ikke blive gentaget... og den \'tomme\' plads vil stort set blive komprimeret væk, så filen ikke voker vild og volsomt....
Avatar billede olebole Juniormester
14. oktober 2000 - 05:17 #12
<ole>
Problemet er, at jwolf ikke kender til NS\'s frames-fortolkning. Du har ikke en kinamands chance for at vide, hvor store dine frames bliver i NS - uanset, hvordan du angiver dem.
Læs, hvad geeeet skriver...det er ham, der har ret!

Den bedste løsning er helt klart modec\'s - med mindre jwolf kan komme med epokegørende nyt om, hvordan man laver frames i NS, hvor man på forhånd kender deres nøjagtige størrelse.

En helt anden ting er denne angivelse af tegnsættet: \'charset=windows-1252\'...hvorfor dog ikke bruge den internationale standard \'charset=iso-8859-1\' og gøre det X-platform?
Det andet er Billy-drengens private glyffer, som kun kan læses under hans styresystem.

Dertil kommer at stien til stylesheet\'et nok ikke er videre sansynlig, hvis dokumentet skal ligge på en server.
/mvh
</bole>