Avatar billede ml Nybegynder
11. oktober 2000 - 10:17 Der er 18 kommentarer og
7 løsninger

Lave billede i højere opløsning !

Jeg har et logo - lavet i Adobe Photoshop 5.5 - som jeg skal have lavet større (højde * brede), samt i en højere opløsning, så det ser godt ud når det printes osv.

Hvordan gør jeg det lettest ?
Avatar billede halnet Nybegynder
11. oktober 2000 - 10:19 #1
Du kan vel ikke lave en højere opløsning på et billede...!?
Dit billede for en lavere opløsning hvis du laver det større!!

Eller er jeg helt galt på den?

- Anders
Avatar billede kasseper Nybegynder
11. oktober 2000 - 10:19 #2
det bedste ville nok være at lave det med vektor grafik, ved ikke lige helt hvordan !!!
så lytter med.
Avatar billede halnet Nybegynder
11. oktober 2000 - 10:19 #3
for = får
Avatar billede halnet Nybegynder
11. oktober 2000 - 10:20 #4
Jamen, hvis ml har et billede - ikke et han selv laver - så er der vel ikke noget at gøre..?

- Anders
Avatar billede kasseper Nybegynder
11. oktober 2000 - 10:21 #5
halnet >> hvois du f.eks. har en flash film. Den er uafhængig af str. da det er lavet med vektor grafik, dvs. at for hver billede der skal vises hentes der ikke grafik ned fra nettet, men en algoritme til at beregne hvad der skal tegnes på klienten, altså af dit flash plugin.
Dermed kan du forstøre og formindske som du lyster opløsningen vil være den samme fine kval.
Avatar billede kasseper Nybegynder
11. oktober 2000 - 10:23 #6
Jeg ved ikke om der findes et prog. der kan beregne vektorene udfra et fast grafik billede...?!!
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
11. oktober 2000 - 10:24 #7
Det er en teknisk kompliceret sag, men kvag mit job har jeg et dyrt program som kan klare sådanne opgaver, send evt. filen til mig og skriv hvor stort du har brug for det, så skal jeg lave det for dig.
keld@prolight.dk
Avatar billede halnet Nybegynder
11. oktober 2000 - 10:24 #8
Det er helt rigtigt... flash er fedt... men jeg tror ikke der findes et program der kan lave vektorgrafik udfra et statisk billede! (måske)

-> ml
Hvilket format er billedet i?

- Anders
Avatar billede halnet Nybegynder
11. oktober 2000 - 10:26 #9
Hvad hedder det program??
Det lyder fedt!!

Laver det billedet om til vektorgrafik eller formerer den pixels??

- Anders
Avatar billede skott Nybegynder
11. oktober 2000 - 10:27 #10
Hvis logoet er lavet i photoshop er det højst sandsynligt et pixel-billede og hvis det ligger i 72 dpi ændrer det ikke kvaliteten hvis du sætter det op til 300 dpi. Smid billedet ind i illustrator og tegn logoet op, det er klart det bedste man kan gøre!!!
Avatar billede powell Nybegynder
11. oktober 2000 - 10:27 #11
Hvis det er generel grafik vi taler om. (Ikke vektor), så vil det ske det at i det du kører dit logo op i opløsning f.eks. 800x600 til 1024x768 Så vil dit logo ændre sig. det vil blive 1,28 gg mindre, da det er de flere pixels på skærmen.

Hvis man så forstørrer et logo, skal du regne med at den optimale strørrelse er den du starter ved, hvis du så forstørrer et logo, skal computeren beregne de felter som normalt ville værre udfyldt med sorte felter til felter der ligger meget tæt på den oprindelige farve.
Avatar billede prodic Mester
11. oktober 2000 - 10:45 #12
hvis du har lavet dit logo i 72 dpi og nu ønsker det i 300 dpi, så har du reelt set samme billed bare med flere pixelinformationer i billedet. Og det vil ikke hjælpe dig synderligt meget at lave det større i højden og bredden.

Du har nemlig lavet den klassiske fejl, at lave et logo i for lav en opløsning og i Photoshop. Hvis du vil lave dit logo i Photoshop, skal du altid lave det i højest mulig opløsning. Det er altid lettere at gå fra en høj til en lavere opløsning med det mindste tab i kvaliteten.

Hvis du har lavet det som et forholdsvist simpelt logo(det går jeg ud fra at du har, da det er et logo), så kan du være heldig at kunne eksportere dit logo via paths til Illustrator, og derfra skalere det op og ned i størrelsen uden forringelse i kvaliteten pga Illustrators vektor-egenskaber. Noget PS6.0 også understøtter til en vis grad. Men den har du jo ikke.

Men du kan altid prøve at ændre opløsningen først til 300 DPI, og derefter ændre højden og bredden. Derved opnår du den højest mulige opløsning i dit endelig billed. Men det er ikke sikkert du vil være tilfreds med resultatet. Er det bare til normalt papir er en slutopløsning på 200 DPI rigeligt.
Avatar billede jwolf Nybegynder
12. oktober 2000 - 11:01 #13
Som jeg forstår dit spørgsmål ved du ikke hvordan du laver dit billede større i photoshop. Det gør du sådan her:

Åbn billedet.
Vælg Edit -> image size
der kan du selv vælge hvor stort billedet skal være. Photoshop vil derefter selv lave billedet større, men sandsynligvis reducere kvaliteten en anelse.

Du kan ikke umiddelbart få det i bedre kvalitet.
Avatar billede ml Nybegynder
12. oktober 2000 - 11:13 #14
Jeg kan skam godt finde ud af at lave størrelsen om... Her arbejdet med Photoshop meget...

Jeg vil bare vide hvordan man lettest laver logoet større og i bedere kvallitet, så det er til at se på...
Avatar billede powell Nybegynder
12. oktober 2000 - 11:43 #15
Prodic har nok været der med den løsning der vil give det bedste resultat.
Avatar billede jwolf Nybegynder
12. oktober 2000 - 11:50 #16
det er som om du har lavet et logo i dårlig kvalitet, og så håber der er en mirakel effekt der kan få det til at blive flot.
Mit svar er; lav det forfra og sørg for at at du ikke begrænser kvaliteten.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
12. oktober 2000 - 11:57 #17
Brug Unsharp Mask efter at du har resamplet
Avatar billede jwolf Nybegynder
12. oktober 2000 - 11:58 #18
upload det billede, så skal jeg lave det for dig..
husk at fortælle hvor stort det skal være..
Avatar billede prodic Mester
12. oktober 2000 - 13:12 #19
ml : lige meget hvor meget du så end knokler med det logo, kan det ikke blive bedre i opløsningen end det resultat du har nu. det eneste du reelt kan gøre, er at forsøge nogle af de ting jeg tidligere har beskrevet og så håbe på det bedste. Det bliver aldrig lige så godt, men du kan nærme dig et brugbart resulatat ved hjælp af de små tricks som vi/jeg tidligere har beskrevet.

Nu må man jo så håbe, at du har lært lidt af din fejl til næste gang. Jeg har da også selv ærget mig gevaldigt engang imellem over at have lavet den samme fejl, som du har lavet. Heldigvis er problemet som oftest ikke ret stort med et logo, sagen er jo en helt anden med f.eks plakat der skulle have været i 600dpi og A2 og var i 300dpi og A4.

Men forsøg av dit logo forfra hvis det ikke er for avanceret, og husk så at lave det i den rigtige opløsning fra starten. Eller prøv nogle af de finter vi har beskrevet tidligere i spørgsmålet.
Avatar billede modec Nybegynder
12. oktober 2000 - 13:44 #20
Jeg har gentagende gange haft held med at vektorisere bitmap billeder. Det gøres fx. vha. CorelTrace! - der er en del af Corel Draw pakken. En god ide er at starte med at gøre billedet størrer og minimere antallet af farver først. Efter vektoriseringen, kan man så hente det ind i fx. Illustrator og så forbedre vektor-billedet yderligere. Så kan du jo så eksportere til bitmap i en hvilken som helst størrelse...
Avatar billede modec Nybegynder
12. oktober 2000 - 14:48 #21
Ups - det skulle ikke have været en kommentar - men et svar.
Avatar billede dropkick Nybegynder
12. oktober 2000 - 15:31 #22
Den eneste fremgangsmpde er:
Konventere dit logo til vektorgrafik i Adobe Streamline, derefter åbner du det i Adobe Illustrator og retter evt. op på kurverne.
Thats it!
Avatar billede prodic Mester
29. december 2000 - 20:46 #23
Er det logoet blevet stort nok nu eller venter du stadigvæk på et godt svar?
Avatar billede prodic Mester
07. marts 2001 - 12:45 #24
ml->Skal vi snart have spørgsmålet afsluttet?
Avatar billede ml Nybegynder
10. maj 2001 - 14:29 #25
tak for hjælpen!