Avatar billede spinner Nybegynder
11. oktober 2000 - 09:11 Der er 11 kommentarer og
4 løsninger

DNS ude af huset

Hejsa,

jeg har hørt rygter om at man kan få nogle til at køre sin ns2 for sig, hvor de så laver en zone-transfer af ens ns1, således at man godt kan styre/køre DNS med en ADSL-linje. Er der nogen der ved hvem der tilbyder dette, og hvad det ~ koster?

Og nu hvor jeg er igang: Findes der nogen der tilbyder at oprette domæner og sætte NS til f.eks. min DNS for billige penge?

På forhånd tak

\\\\Spinner
Avatar billede chanfan Nybegynder
11. oktober 2000 - 09:23 #1
Den eneste/nemmeste måde at gøre det på er at finde en af de billige webhoteller og få dem til at køre DNS-service for dig. Koster ca. 25,-/måned. Hvis du vil køre DNS selv kræver det at du er oprettet hos DK-hostmaster hvilket koster dig 5000,-. Alle udbyderere vil køre secondary for dig, men det er for dyrt.
Avatar billede krogstrup Nybegynder
11. oktober 2000 - 09:25 #2
- lytter -
Avatar billede jabp Nybegynder
11. oktober 2000 - 09:32 #3
Opret dig på www.zoneedit.dk, de hoster DNS gratis.
Avatar billede spinner Nybegynder
11. oktober 2000 - 09:33 #4
chanfan :\\> Jeg ønsker ikke at blive Registrator ved DK-Hostmaster men kun zone-kontakt (Hvilket er derfor jeg også leder efter nogen der opretter domæner billigt). At blive zone-kontakt koster kun 500,-.

En af grundene til at jeg ønsker at køre min egen DNS er at kunne foretage ændringer i domænet forholdsvis enkelt og hurtigt. (F.eks. tilføje shop.mitdomæne.dk osv.)

Jeg har hørt rygter (!! Med tryk på rygter) om at bl.a. TeleDK tilbyder at lave en zone-transfer (altså køre sekundær NS) for et mindre beløb (100 kr/kvartal)

\\\\Spinner
Avatar billede chanfan Nybegynder
11. oktober 2000 - 09:48 #5
100,-/kvart. lyder alt for billigt når man tænker på det er TDK! :-/  Men jeg har ikke hørt om det!
Avatar billede bacardil Nybegynder
11. oktober 2000 - 10:28 #6
spinner> Du kan altid kontakte os på salg@web-sale.dk
Avatar billede twister10 Nybegynder
11. oktober 2000 - 14:51 #7
Jeg har d.d. tilmeldt en ns2\'er hos tdk, og det koster 100,- i kvt :-)

Så den er go\' nok :-)
Avatar billede twister10 Nybegynder
11. oktober 2000 - 14:52 #8
Ang. ovenfor, du skal kontakte TDK erhverv og ikke internet support :-)

Men alt i alt aå er det oprettet og virker fint, men det gør det jo osse alle andre steder :-)
Avatar billede spinner Nybegynder
11. oktober 2000 - 15:00 #9
twister10 :\\> Hvordan fungerer det så mere præcist? Jeg tænker her på når du vil tilføje nye domæner/zoner. Skal du så melde det til TDK eller kan de trække det hos dig på en anden måde? Man kan jo ikke lave en zone-transfer når domænet er nyt for TDK / ns2 ?!?

Hvilket DNS-program bruger du? Jeg har prøvet simple DNS plus men overvejer at prøve DNS-programmet der følger med 2K Adv.Server.

\\\\Spinner
Avatar billede twister10 Nybegynder
11. oktober 2000 - 18:28 #10
Spinner>> Hmmm...Jeg mener nu nok at de kan trække det som AXFR (ZoneTransfer), blot du har oprettet dem som NS\'er i din zoneliste over det pågældende domæne...

Når DK-HOSTMASTER opdaterer lister, som de jo gør ved et nyt domæe, så opdateres NS\'erne ved dem alle jo osse på samme tid, så jeg tror ikke det kommer til at volde problemer..

OG DOG...Nu hvor jeg tænker mig om, så skal TDK vel nok have 100,-pr NS de skal hoste for hvert domæne i kvt. alt andet virker jo usandsynligt, for hvorfor skulle jeg ellers skrive mit domæne på listen da jeg tilmeldte mig.

De kan jo heller ikke vide at man lige nøjagtigt benytter DEM som 2´nd NS :-)

Så du har nok ret, man skal nok ringe derind og meddele dem det før det virker med det nye domæne.

Ang. DNS-program så kører jeg NW5.1 med DNS/DHCP
Avatar billede wise Seniormester
19. oktober 2000 - 09:50 #11
De skal sætte deres server op til ENTEN primær eller sekundær dns, så de ved godt om de kører sekundær eller primær.
Desuden står det også i din ZONE file hvilken der er den primære.

Hvis du har bedt dem være sekundær ns på navn.dk, (og begge servere er opsat korrekt), så vil alle ændringer og tilføjelser automatisk blive opdateret til dem.
Herunder også ib.navn.dk og www.ib.navn.dk - sålænge de oprettes i samme zonefil (og det vil man normalt gøre)
Avatar billede bacardil Nybegynder
19. oktober 2000 - 10:19 #12
spinner...

Har du ikke fået det løst så kontakt salg@web-sale.dk
Avatar billede danagadk Nybegynder
13. november 2000 - 01:33 #13
Husk lige at din DNS - som jo er primær DNS for zonen der indeholder dit domæne, skal fortælle den sekundære dns hos din ISP (eller tilsvarende) - skal sende en \'notify\' når der er sket ændringer i din zone-fil.
Som regel ønskes tælleren at hedde noget i retning af ååååmmddxx, altså idag ville jeg oprette den med 2000111301 (af en eller anden grund vil de gerne have det sådan).

/Dan

(hmmm.. opdagede lige at det var et gammelt spørgsmål.. pyt)
Avatar billede idasofie Nybegynder
13. november 2000 - 22:31 #14
Jeg ved ikke om dette kan bruges ??? Er taget fra http://www.granitecanyon.com

What is Published Primary vs Unpublished Primary DNS?
We had never heard the terms either until Laurens van Alphen proposed an excellent use of the Public DNS that he called unpublished primary DNS. In this arrangement, the Public DNS is configured as secondary DNS service - transferring its zone data from the primary server of your choice. However, the InterNIC is not informed of the existence of the primary - only the Public DNS servers are published. The advantage is that the Public DNS provides the name service while the domain owner can choose a primary that they directly control thus allowing them to administer/edit the zone data directly on a private (and possibly intermittently disconnected or otherwise unreliable) machine.
We recommend you use unpublished primary DNS if you possess a computer capable of providing the primary zone data and it has a static IP address.

Published Primary DNS is the \"normal\" configuration where one of the InterNIC registered nameservers is configured as a primary.

Avatar billede spinner Nybegynder
16. november 2000 - 10:12 #15
Takker for de mange svar - undskyld den lange ventetid.

Jeg har fundet ud af, at det bedste til, at starte med nok er, at få hosted sin DNS hos andre. I hvertfald til mit behov.

Pointene bliver delt lige ud...

\\\\Spinner