Avatar billede brandrup Nybegynder
17. november 2002 - 13:19 Der er 6 kommentarer

Problemer med installation af mandrake 9.0

Gennem et stykke tid har jeg forsøgt at installere Mandrake 9.0 som dual boot med XP. Det er hidtil ikke lykkedes.

Jeg har hentet images ned og brændt dem på CD. Jeg har checket checksummen, for den første CD får jeg et andet resultat end det, det burde være, men på den anden side får jeg konstant det samme "forkerte" resultat.

Når jeg så booter fra den brændte CD, med den forkerte checksum, men uden andre fejlmeddelelser, starter installationen planmæssigt, men efter et stykke tid fryser den.

Jeg har prøvet at hente imaget flere gange, fra forskellige  servere og med forskellige FTP klienter (cute, crystal, smart), hver gang med samme resultat. Jeg har brugt Nero til at brænde billedet og jeg har brugt samme metode som jeg tidligere har haft brugt til at brænde images med (blandt andet af andre linuxdistributioner), med succes. Jeg har fulgt instruktionerne til punkt og prikke, alligevel går det noget galt.

Umiddelbart vil jeg pege på to steder hvor fejlen ligger:

1. Der kan være noget galt med images på serverne, men det lyder ikke sandsynligt, da det lyder som andre har kunne hente,brænde og installere dem. Jeg har også overvejet om den opgivet checksum er forkert.

2. Det kan også være er der er noget i mit hardware der forårsager frysningen under installationen. Tidligere har jeg dog installeret RH 7.1 og 7.3 med succes.

Min computer er en athlon 1200, 512 mb kingston sdram, 2 HD  (en samsung 5400 rpm, 30 gb og en IBM 7200 rpm 60 GB)HP 9300 brænder, lite-on dvd, MSI 6330 MB (kt 266). Jeg har lavet partitioner på den ene HD til linux installationen, 50 mb boot, 1024 swap og en 7 gb ext3 partition.
Avatar billede brandrup Nybegynder
17. november 2002 - 13:49 #1
Er der slet ingen der kan hjælpe med mine Mandrake problemer her?
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2002 - 14:29 #2
jo senere jeg har gæster lige nu
Avatar billede brandrup Nybegynder
17. november 2002 - 14:37 #3
Det lyder godt
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2002 - 20:53 #4
Jeg er SuSE bruger og vi har slet ikke sådanne problemer (joke) Jeg går ud fra du installerer via dit dvd drev jeg ville prøve at ta' strømstikket fra brænderen eller installere fra brænderen og ta' strømstikket fra dvd drevet sådan som du beskriver forløbet tror jeg hel sikkert problemet ligger i hardware-konflikt
Avatar billede brandrup Nybegynder
18. november 2002 - 11:26 #5
Det prøver jeg,

Er der nogen der har en ide til hvorfor checksummen ikke passer men er konstitent forkert?
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
22. marts 2003 - 05:48 #6
hvornår fryser den ?? ikke noget med et stykke inde som du skriver men hvornår ??? hvad er den igang med når den fryser ?

hvilket netkort har du ?? lydkort samt netkort kan give mange problemer i linux, prøv hvis du kan at fjern netkort til at starte med, og kør så installationen igen ( lydkort kan give en ny brugere mange problemer hvis det laver lort i systemet, derfor er det noget lettere at køre systemet op med lydkortet først, mens net kort er noget nemmere at sætte op bagefter) hvis dit system god vil køre op nu er der et problem med en irq adr ( skal nok kikke på 5 eller 11 ) prøv så at køre maskinen op med netkortet i og hvis den fryser under opstart, bliver du nok nød til at smutte ind i bios en tur,,,

men prøv lige dette først,,,

the toastmaster