Avatar billede askask Nybegynder
16. november 2002 - 20:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Win XP firewall

Jeg kører Win Xp med fast ADSL opkobling via router til nettet. Er den indbyggede firewall i XP god nok til at beskytte mine data?
Hvis ikke, hvilken firewall skal jeg så vælge - gerne en freeware version :-)
Avatar billede no_stress Nybegynder
16. november 2002 - 20:49 #1
Ja. men en ekstern firewall er altid bedre. Et alternativ kan være ZoneAlarm
Avatar billede no_stress Nybegynder
16. november 2002 - 20:51 #2
Med ekstern mener jeg f.eks. Zywall fra Zyxell
Avatar billede no_stress Nybegynder
16. november 2002 - 20:51 #3
zyxell = zyxel
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. november 2002 - 21:02 #4
Det kommer helt an på dit behov. Hvis du "bare" ønsker at beskytte dig generelt med uønsket besøg og du ikke har fortroligt data liggende på din maskine og ikke er i en sådan position at du er interessant for alverden, så kan du sagtens nøjes med xp firewall (eller for den sags skydl Zonealarm eller en nden personlig firewall)

Hvis du alligevel skal ud og investere i en switch, vil jeg meget anbefale zywall, der bestemt giver bedre sikkerhed end de personlige af typen.

Rådet er lad behovet styre, orienter dig om hvad der sker, XP firewall er stadig ret ny og der er ikke så meget på nettet om hvor god den er endnu, det skal nok komme
Avatar billede kaloo Nybegynder
17. november 2002 - 14:02 #5
Kan da lige fortælle at jeg har prøvet XP firewallen, og til manges behov er den måske ok, men jeg kunne altså ikke rigtig bruge den, da den gik lidt bananas hvis man puttede for mange regler i den. Men om en generation eller to skal den såmend nok være fin.

Mvh Kaloo
Avatar billede cp1 Nybegynder
18. november 2002 - 19:09 #6
xp's firewall beskytter som standard kun mod indkommende ting og ikke udgående , hvilket jo ikke er særligt hensigtsmæssigt , hvis uheldet sq være ude og man har reddet sig en virus/trojaner.En anden ting , icq foreks,hvis du/i vil sende filer til hinanden via icq , vil icq give fejlmeddelelser pga at den ikke ka få lov at modtage , så der ska man så ind og sætte porte op...
Jeg vil klart anbefale zonealarm eller tiny personal firewall , de er begge gratis.
Vh cp1
Avatar billede cp1 Nybegynder
18. november 2002 - 19:12 #7
jeg glemte lige: på denne site www.grc.com ka du chekke din sikkerhed ,klik på linket "Shields Up"
Avatar billede mrbitguard Nybegynder
20. november 2002 - 20:36 #8
Hvis du har lyst, kan du prøve en danskudviklet firewall kaldet BitGuard, som indeholder en del ny og spændende teknologi, og så kan man få den på dansk hvis man vil :-). Den koster ca. 350,- og kan rekvireres fra www.tryus.dk som gratis trial i 14 dage. Den er 100% driverbaseret (Det allerlaveste niveau i windows) og meget nem at sætte op som standard, og så er den ikke blevet kompromitteret endnu. En af de spændende nye ting ved BitGuard er at dens primære funtion er processmonitorering, samt en sniffercirkel, hvor man kan få grafiske linjer med IP-traffik over hele ens netværk.

MVH
MrBitGuard
Avatar billede askask Nybegynder
22. november 2002 - 08:37 #9
Tak for jeres svar, jeg ville gerne give cp1 halvdelen af de 60 point, men det er svært, når du "kun" har skrevet en kommentar.
Avatar billede cp1 Nybegynder
22. november 2002 - 15:32 #10
Hej :))
Jammen her er så et svar , jeg håber du fik løst dit spørgsmål ;-)
Avatar billede cp1 Nybegynder
23. december 2003 - 15:13 #11
respons ?