Avatar billede biegel Nybegynder
16. november 2002 - 18:23 Der er 4 kommentarer

Pro Logic eller surround...

Jeg har Cambridge SoundWorks 5.1 tilsluttet digitalt til et Sound Blaser Live Platinum 5.1, men jeg er ikke sikker på om den lyd jeg hører når jeg ser DVD, virkelig er surround sound, eller om det bare er Pro Logic. Mit DVD-drev er et Liteon 16X.(http://www.go2pcplus.com/lit16xdvdrom.html)
Håber nogen ved hvordan jeg finder ud af det?
Avatar billede whatever Nybegynder
16. november 2002 - 18:38 #1
Jeg tror vist lige, at vi skal slå noget fast omkring Surround Sound.
Surround Sound er den generelle betegnelse, for mange forskellige typer lyd med mere end 2 kanaler.

Dolby Pro Logic:
4 kanaler. 2 x front, center og bagkanal (bagkanalen er mono, dvs. at det samme kommer ud i begge baghøjttalere). Analog signal

Dolby Digital:
6 kanaler (5.1). 2 x front, center, 2 x bag (adskilt set i forhold til Pro Logic), subwoofer kanal. Digitalt format.

DTS:
Ligner med kanalopbygningen Dolby Digital.

Ud over disse findes der flere mere avancerede standarder indenfor Surround Sound.

Se en liste på http://www.vissers.net/MiscStuff/SurroundSound.html
Avatar billede biegel Nybegynder
16. november 2002 - 18:43 #2
Ja ok...
Jeg ved ikke om jeg hører Dolby Pro Logic eller Dolby Digital 5.1.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
16. november 2002 - 20:50 #3
Er det via comuteren eller en stationær dvd-afspiller. For den stationære plejer at vise signalet.
Avatar billede trustanubis Nybegynder
18. november 2002 - 00:56 #4
Lyden er Dolby Digital jeg har selv det samme system som dig

YOU MUST SHOW NO MERCY.
NOR HAVE ANY BELIEF WHATSOEVER
IN HOW OTHERS JUDGE YOU.
FOR YOUR GREATNESS WILL
SILENCE THEM ALL