Avatar billede lona Nybegynder
10. oktober 2000 - 20:26 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Gif på transparent baggrund

Hvordan undgår man den dumme hvide kant der er omkring et gifbillede lavet med transparent baggrund? Kanten ses når gifbilledet sættes ind på farvet baggrund.
Avatar billede nomiz Nybegynder
10. oktober 2000 - 20:38 #1
Det kan du gøre ved at lave en såkaldt smooth edge i kanterne... Du skal bruge Photoshop eller andet dyrere program... Skriv hvis du har det, så giver jeg nærmere beskrivelse...

Desuden : Hvad vil du bruge animerede gif\'s til?

- Simon
Avatar billede lona Nybegynder
10. oktober 2000 - 21:03 #2
Det er ikke animeret gif, bare et bette gif billede.
Avatar billede lona Nybegynder
10. oktober 2000 - 21:04 #3
jeg har PhotoShop
Avatar billede stp Nybegynder
10. oktober 2000 - 21:05 #4
Klip lidt af kanten!
Avatar billede lona Nybegynder
10. oktober 2000 - 21:06 #5
Det er bare en lille \"tilbage til toppen\" billede jeg skal bruge på mine hjemmesider, men der er som sagt en hvid kant rundt omkring, og det ser da ikke godt ud :(
Avatar billede lona Nybegynder
10. oktober 2000 - 21:10 #6
klip lidt af kanten? Det ødelægger billedet.
Avatar billede ujdesign Nybegynder
10. oktober 2000 - 21:31 #7
Hvad har tested billedet i?
Er kanten der også, hvis du henter siden ned over nettet?
Hvis du nu gav billedet den farve eller baggrund, som siden har, slipper du for problemet.
Avatar billede ujdesign Nybegynder
10. oktober 2000 - 21:32 #8
\"du\" - øverste linie!
Avatar billede lona Nybegynder
10. oktober 2000 - 21:39 #9
ujdesign>>  kanten er der uanset farven, og det er et udbredt problem i min klasse, men ingen kan gi´ en forklaring, og det er altså ikke kun mine giffer.
Avatar billede lona Nybegynder
10. oktober 2000 - 21:42 #10
nomiz>>  ..... vil/kan du komme med en nærmere forklaring???
Avatar billede osaka_san Nybegynder
10. oktober 2000 - 21:43 #11
Transperante giffer kan kun lade sig gøre fordi du definere en bestemt farver i palletten til at være gennemsigtig.

For at skabe en blød overgang skal man bruge flere farver (antialising) hvilket gør det umuligt at få en blød kant.

En work-a-round omkring dette er at benytte det der hedder matte i photoshop 5.5, under save for web. Hvis du vælger en farve som ligger meget tæt op ad den farve din baggrund har, så slipper du for den hvide kant, men du vil stadigvæk ikke have en blød overgangskant.

Mvh. Oscar

Avatar billede lona Nybegynder
10. oktober 2000 - 21:51 #12
osaka>>  ingen farve i selve giffen er transparent, men giffen er lavet på transparent baggrund, fordi billedet skal være uden baggrund.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
10. oktober 2000 - 22:34 #13
ja, men teknikken bag transperante giffer er at man definere en farve som er transperant og som optræder i palletten som transperant. Hvis du har prøvet at arbejde med Gif filer før div programmer der gjorde den slags nemmere så ville du vide dette.

Jeg formoder du bruger photoshop til at lave din gif eller?

Du skal huske på at alle billeder er firkantede, dvs baggrunden (som du har valgt skal være gennensigtig) er også en del af din gif fil. Det du teoretisk gør er at du fylder baggrunden med en farve som så bliver defineret som gennensigtig. Problemet er bare at med div. moderne programmer kan det være svært at forstå den tekniske process, fordi de forsøger at gøre den mere logisk vha. div funktioner.
Avatar billede ujdesign Nybegynder
10. oktober 2000 - 23:50 #14
Lav billedet på den baggrundsfarve siden har og lad være med at lave  noget transperant.
Avatar billede prodic Mester
11. oktober 2000 - 09:00 #15
har du evt prøvet, at lave det på en baggrundsfarve(måske som komplementær farve) og se om du stadigvæk har den hvide kant?

Og den hvide kant du snakker om, der er jeg altså nødt til at holde med Osaka_san, da den er ret svær at undgå hvis du også gerne vil have en glat overgang fra farve til gennemsigtig.

Ellers så i PS : Save for web, Gif - Trans.(osv) ved den metode har jeg ikke selv oplevet ret mange hvide kanter.

Avatar billede osaka_san Nybegynder
11. oktober 2000 - 09:22 #16
Det kan dog lade sig gøre med PNG formatet i teorien :o) - men desværre er alpha kanaler ikke understøttet af browserne endnu :o) - men det var bare sådan lige off the record.