Avatar billede toasten Nybegynder
16. november 2002 - 16:10 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Knap der er del af et billede

Når jeg laver sider i flash, laver jeg tit store billeder, hvor dele af billedet skal være en knap.
Indtil nu har jeg lavet det i grafik - altså jeg har skåret det stykke jeg skulle bruge ud, importeret det og lagt det nøjagtigt oven i baggrunden.
Dette gør bare flashen ret tung. Jeg vil høre om det er muligt at tage en del af et importeret billede, lave det til et symbol, og derved gøre flashen lettere.

/Lars
Avatar billede baitianlong Nybegynder
16. november 2002 - 16:35 #1
Løsningen er at tegne en "usynlig knap" hen over det område du ønsker skal være en knap... Det kan du gøre på denne måde.

Tegn ovenpå dit billede, hvor knappen skal være, med penslen. Marker din penseltegning og tryk f8, vælg button, og så har du en knap... Der efter åbner du denne knap, fylder tegningen ud, og rykker din tegning hen i HIT framen (og ikke andre). Hit framen bestemmer hvor en knap er aktiv, og den kan således have et aktive usynligt område, som du kan tildele handlinger.
Avatar billede toasten Nybegynder
16. november 2002 - 17:11 #2
Hov, jeg udtrykte mig vist ikke klart nok! - Grunden til at jeg skal bruge et "udpluk" af billedet er, at jeg skal animere/lave nogle andre effekter med den del af billedet.
Avatar billede baitianlong Nybegynder
16. november 2002 - 17:50 #3
Du skal bare klikke på billedet, vælge modify -> break apart... Derefter kan du med lasso-toolet tegne det område du vil have, trykke F8 og vælge movieclip... Så er det et movieclip (o; Her er en demo...

http://www.legendenet.dk/demo.html