Avatar billede currant Nybegynder
16. november 2002 - 13:57 Der er 57 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke installere Windows, eller starte det op. Men linux kan

Ja, jeg sidder med en AMP 2100+ på et Soltek SL-75KAV bundkort med 512mb PQI ram, 1 seagate IV barracuda 80 GB og en deskstar IBM 60 plus et Point of view Geforce 3 Ti 4200(P) 128mb ddr ram. Jeg kan ikke starte windows op fra en hdd som jeg er 100% sikker på virker, efter den er næsten færdig med at lade op og skal til at "vise" windows skrivebord fryser eller genstarter den. Jeg har prøvet at formatere mine to hdds og derefter installere både win98 og winxp uden held. Den fryser under installation eller vil slet ikke åbne installations "programmet". Jeg har prøvet at skifte GFX kort og ram. Mit mobo, cpu og psu er max 5 dage gamle. Linux kører derimod fint på maskinen (har det på en anden hdd), det skal siges at linux kun kører konsol.

Inden jeg formatere hddsne fik jeg en bluescreen når jeg startede maskinen op i winxp. fejlen var: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Er der nogle kendte fejl på moboet med hensyn til AGP / Gfx kort?

jeg er fuldstændig på bar bund.. Håber i kan hjælpe
Avatar billede darkside Nybegynder
16. november 2002 - 14:00 #1
Den fejl du fik tyder på defekte ram...
Avatar billede currant Nybegynder
16. november 2002 - 14:02 #2
Har prøvet andre, og lader ikke til at virke
Avatar billede currant Nybegynder
16. november 2002 - 14:03 #3
Hov, skal lige siges at det er et Geforce 4
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. november 2002 - 14:08 #4
prøv i bios at vælge Load Default Setup inden du kører installationen igen.
Avatar billede currant Nybegynder
16. november 2002 - 14:11 #5
Prøver, brb
Avatar billede currant Nybegynder
16. november 2002 - 14:16 #6
Ser ikke ud til at virke. Jeg smed bootdiskette i og da den kom til at skulle køre scan disk frøs den.
Avatar billede currant Nybegynder
16. november 2002 - 14:17 #7
vent, den siger noget med en fejl på C, og noget LBA halløj

er win98 jeg prøver at installe.

Kan det være fordi jeg ikke har lavet partioner ud af al pladsen?
Avatar billede currant Nybegynder
16. november 2002 - 14:27 #8
Tester lige hdd'en med seatools da installation ikke er mulig pt. med fejl på
Avatar billede sekam Nybegynder
16. november 2002 - 14:39 #9
Se efter i bios, om dine harddiske er sat til at køre i LBA mode. (Sæt evt. bios til Auto)

Fjern alt overflødigt hardware, før du installerer styresystemet.

Hent en Windows ME bootdisk. http://dos.li5.org/IMGS/WINME.EXE
Start op på ME disketten.
Fjern og genetabler din Partitions på harddisken. (Brug Fdisk)
Husk at sætte Partitionen Aktiv.
Når det er gjort, genstarter du på disketten, og Formaterer harddisken.

Bemærk! Alle data bliver slettet, hvis du udfører ovenstående handling.

Hvilken fejl får du præcist? "LBA halløj" kan jo være meget. :)
Avatar billede currant Nybegynder
16. november 2002 - 14:43 #10
Lige nu kører jeg en test med seagates eget disk test program, ved ikke lige hvornår den er færdig.

LBA halløjet var en stor hvid skærm, hvorpå der stod at de sidste sektore på c drevet ikke kunne læses, eller noget ligende.

Vil lige prøve det du skriver når den er færdig med at teste.
Avatar billede currant Nybegynder
16. november 2002 - 14:45 #11
Skal også lige siges at jeg kun kører med min brænder, cdrom, hdd, floppy, ram og gfx
Avatar billede currant Nybegynder
16. november 2002 - 16:34 #12
Min 80GB hdd er pludselig kun på 32GB ifølge fdisk?
Avatar billede sekam Nybegynder
16. november 2002 - 16:52 #13
Kunne du godt se hele harddisken før?
Huskede du at svare 'Ja' til understøttelse af store diske, når du startede Fdisk?
Avatar billede sekam Nybegynder
16. november 2002 - 16:54 #14
Hvilken bios version kører du med?
Q11 er den nyeste, og kan evt. hentes på http://www1.soltek.com.tw/English/download/S75KAV.html
Avatar billede currant Nybegynder
16. november 2002 - 16:55 #15
Har overvejet det, men ser ud til at den kun gør så jeg kan køre amd xp 2400 og 2600
Avatar billede currant Nybegynder
16. november 2002 - 16:55 #16
Og ja, den virkede fint inden dele hele gik i kage, og ja jeg sagde ja til understøttelse af store diske
Avatar billede sekam Nybegynder
16. november 2002 - 16:57 #17
Q10 punkt 3 "Supports Hard drive capacity larger than 136GB"

Har du set efter om harddisken er jumpet til 32GB Clip?
Avatar billede currant Nybegynder
16. november 2002 - 17:00 #18
den kan ikke jumpes til 32gb.

Q10 punkt 3 "Supports Hard drive capacity larger than 136GB" <- min er jo kun på 80 :)
Avatar billede sekam Nybegynder
16. november 2002 - 17:06 #19
Avatar billede currant Nybegynder
16. november 2002 - 17:18 #20
Gaah! Ok jeg er dum :)
Jag havde vendt tegningen om, og jumpet den til 32gb i stedet for til master. Så er det problem hvertfald løst. Tak sekam.

Så mangler vi bare resten
Avatar billede sekam Nybegynder
16. november 2002 - 17:20 #21
Well, så prøv ovenstående løsning en gang til.
Avatar billede currant Nybegynder
16. november 2002 - 17:21 #22
will do. brb
Avatar billede currant Nybegynder
16. november 2002 - 17:30 #23
Inde i fdisk siger den at der er 76GB, og dne formatere ligeså langsomt som hvis den var 76gb, så ikke noget der. Men der står Formatting 10GB
Avatar billede sekam Nybegynder
16. november 2002 - 18:02 #24
Er det Fdisk fra Windows ME disketten du bruger?
Avatar billede currant Nybegynder
16. november 2002 - 18:06 #25
Sekam, nu har jeg formateret osv. og når jeg booter op fra Cdrommen kommer den til den blå baggrund og der står 2 linier.

Installationsprogrammet forbedreder installation

Vent mens bl bla

også fryser den. Kan ikke bruge keyboardet eller noget
Avatar billede currant Nybegynder
16. november 2002 - 18:06 #26
Ja det var fdisk derfra
Avatar billede sekam Nybegynder
16. november 2002 - 18:31 #27
Og du har angivet aktiv Partition i Fdisk?

Prøv at starte op på disketten med CD-Rom support, og kopier Windows CD'en over på harddisken.

Bruger du et IDE66/100/133 kabel? (80 leder)
Hvis harddisken sidder alene, skal den sidde sidst på kablet.
Avatar billede currant Nybegynder
16. november 2002 - 18:58 #28
Prøver det lige i morgen, kan ikke huske hvordan det sidder. Men jeg bruger IDE66/100 kabel ja.

Smutter i byen nu. Tusind tak for hjælpen so far, håber du vil hjælpe igen i morgen.
Avatar billede sekam Nybegynder
16. november 2002 - 19:00 #29
Np. :)
Avatar billede currant Nybegynder
17. november 2002 - 13:25 #30
Jeg prøvede lige noget andet for 5 min siden. Jeg clockede ned til en 1500+ (1300mhz) og den installerede win98 med bravour. Så clockede jeg igen op til 2100+ og den lavede fejlen med at boote når den skal til at "tegne" ikonerne på skrivebordet. Ville løsningen på problemet alligevel være en bios update?
Avatar billede sekam Nybegynder
17. november 2002 - 14:20 #31
Det er da en mulighed.
Det kunne også være at CPU bliver for varm. Check dette i din bios.
Prøv også at sætte ram-timingen op, i din bios.
Avatar billede currant Nybegynder
17. november 2002 - 15:21 #32
Min cpu er ikke for varm, ligger omkring de 40-45 grader

Jeg har prøvet at øge v-core til 1.825 men har kun hjulpet en lille smule. Men når den begynder at kopiere filerne ved win98 install kommer den med en fejl om at SUWIN har lavet en fejl og skal lukkes.

Hvor sætter jeg ram timing op?
Avatar billede sekam Nybegynder
17. november 2002 - 15:31 #33
Læs om SUWIN fejlen på http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q224836

Vedr. Ram-timing. Kig efter punkter hvor der står 'RAS to CAS delay' 'CAS Latency' eller noget med 'Wait State'
Det kan hedde meget forskelligt. Men det står normalt under 'Chip Configuration'
Avatar billede sekam Nybegynder
17. november 2002 - 15:34 #34
Var din harddisk forresten sat til at køre i LBA mode?
Avatar billede currant Nybegynder
17. november 2002 - 15:34 #35
den er auto
Avatar billede currant Nybegynder
17. november 2002 - 15:41 #36
"Dram timing by SPD" er det eneste som jeg kan finde med timing i chipset configuration.
Avatar billede currant Nybegynder
17. november 2002 - 15:42 #37
Har forresten opdateret bios
Avatar billede sekam Nybegynder
17. november 2002 - 16:05 #38
Hvad siger Vcore, VDD, 3.3V, 5V og 12V målingerne i bios?

Prøv at deaktivere alle COM-, LPT-, og USB-porte i bios.
Deaktiver også lydkortet samme sted.
Fjern alle andre udvidelseskort, du har i maskinen.
Avatar billede currant Nybegynder
17. november 2002 - 16:12 #39
3.3 er 3.28
5v er 5
12 er 12.05 mener jeg

ligenu kører jeg 13 x 124 = amd 1900+
Så tror altså der er noget galt enten med ramne ikke vil køre pc 133 eller så er det noget med cpu'en. Har jeg ret?

Prøver lige det andet der, hvis jeg kan finde dem :)
Avatar billede currant Nybegynder
17. november 2002 - 16:13 #40
der sidder ikke noget uoverflødigt i maskinen
Avatar billede currant Nybegynder
17. november 2002 - 16:13 #41
v-core er lige nu 1.75 eller 1.70
Avatar billede sekam Nybegynder
17. november 2002 - 16:17 #42
Ram, CPU eller din PSU. (Hvor mange Watt er den på)
Der skal ikke meget til, nu om dage.

Prøv at tilslutte harddisken, med et "gammeldags" IDE40 kabel.
Avatar billede currant Nybegynder
17. november 2002 - 16:19 #43
psu'en er på 400watt

Tror på at det er cpu'en, da jeg pakkede den ud af æsken var et af benene bøjet lidt. Det har jeg rettet ud, men kan godt ske den har taget skade? Hvad skulle det med kablet hjælpe?
Avatar billede currant Nybegynder
17. november 2002 - 16:22 #44
Kan jeg på en eller anden måde få fsb til at køre 133 og ramne kun 100?
Avatar billede sekam Nybegynder
17. november 2002 - 16:23 #45
Det tvinger harddisken til at køre i UDMA mode 2. (Altså langsommere)
Avatar billede currant Nybegynder
17. november 2002 - 16:24 #46
k, og hvad kan man så konkludere ud fra det? At det er harddisken den er gal med? For jeg vil jo helst ikke køre langsommere :)
Avatar billede sekam Nybegynder
17. november 2002 - 16:26 #47
Det kan du vel under 'Advanced Chipset Features'
Sæt 'DRAM Clock' til 100 MHz
Avatar billede currant Nybegynder
17. november 2002 - 16:28 #48
Kan jeg ikke. Kan kun vælge 133 som den står på
Avatar billede currant Nybegynder
17. november 2002 - 16:35 #49
Har du nogen ide om hvorfor jeg ikke kan køre 124 * 14? Ville give samme resultat som 133 * 13
Avatar billede sekam Nybegynder
17. november 2002 - 18:14 #50
Kan du ikke sætte 'DRAM Timing By SPD' til 'Disabled' og så vælg 100 MHz ?

Din CPU er låst til at køre med en gangefaktor på 13.
Avatar billede currant Nybegynder
18. november 2002 - 16:18 #51
Nej kan jeg ikke.

Ok vidste jeg sq ik.

Har sat den til at køre 1900+, men det er jo ikke optimal, så regner med at sende cpu'en tilbage og forlange en ny som virker.
Avatar billede sekam Nybegynder
19. november 2002 - 20:02 #52
Okay. Det er jo en mulighed. Vend endelig tilbage med mere nyt.
Avatar billede sekam Nybegynder
05. december 2002 - 23:35 #53
Noget nyt?
Avatar billede currant Nybegynder
06. december 2002 - 14:30 #54
Fejlen ligger på motherboardet, men det vil PcFocus, dem som jeg har købt det hos, ikke indrømme. og jeg ligger lige nu krig med dem. Men takker mange gang for din tid.
Avatar billede sekam Nybegynder
06. december 2002 - 17:26 #55
Husk at lukke spørgsmålet.
Avatar billede currant Nybegynder
07. december 2002 - 12:40 #56
Haha det her er så klamt. Jeg hentede motherboardet på posthuset, og guess what? Det virker stadig ikke!! Jeg er så pisse på PC-Focus lige nu, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre...
Avatar billede currant Nybegynder
07. december 2002 - 12:40 #57
Lukket...
Avatar billede currant Nybegynder
19. december 2002 - 13:46 #58
Det var simpelthen motherboardet. Jeg har købt en ECS i stedet og nu ruller det bare derudaf.

Jeg vil gerne opfordre alle der skulle se denne tråd til at holde sig fra Pc Focus i hobro. Jeg har haft sent motherboardet op til dem, og de har ikke "kunnet finde nogen fejl", selvom om to andre mekanikere har sat det til sønderen. Hvilket det jo også var.