Avatar billede thda Nybegynder
14. november 2002 - 17:24 Der er 9 kommentarer

Hvordan låses cd-drevet?

Jeg skal skrive et program i VB.NET eller C#, der skal kunne låse cd-drevet, så man ikke kan få cd'en ud ved at trykke på eject knappen.

Hvordan gøres dette?
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
14. november 2002 - 17:28 #1
1) Det skal du ikke være sikker på er muligt. ("Træk stikket ud, træk stikket ud", sagde de...)

2) Hvis det er, skal du have fat i Windows API... Dvs. at du skal importere nogle DLL'er.

// Simon
// This sentence no verb.
Avatar billede thda Nybegynder
14. november 2002 - 17:38 #2
Det er muligt, for jeg har fundet et program der kan det... problemet er bare at jeg skal implementere funktionen i et program jeg selv har lavet...

Ja... men hvilke API kald er det, og hvordan bruges de?
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
14. november 2002 - 17:41 #3
Ja, men er du sikker på, det er muligt i .NET? Jeg ved, at Windows 2000/XP sandsynligvis ikke ville give programmer lov til at gøre sådan noget.

Jeg ved desværre ikke hvilket API-kald du skal bruge, jeg kunne ikke lige umiddelbart finde noget på Google.
Avatar billede thda Nybegynder
14. november 2002 - 17:48 #4
Ja, jeg er sikker på det er muligt...

hehe... jeg har selv siddet og søgt efter det på google...
4 timer = intet resultat :(
Avatar billede thda Nybegynder
16. november 2002 - 13:04 #6
Det er vist ikke lige det jeg leder efter...
Det jeg skal bruge, er noget kode der kan låse skuffen på cd-drevet, så den ikke kører ud når man trykker på eject knappen.
Avatar billede tuxic Nybegynder
16. november 2002 - 13:21 #7
HMmm. ok. Jeg tænkte bare at din kode kunne vælge at "cancle" requesten. Ganske som der står i første linie i dokumentationen
Avatar billede thda Nybegynder
16. november 2002 - 14:26 #8
Jeg må indrømme at jeg ikke lige kan gennemskue hvordan man i eksemplet kan forhindre at brugeren kan åbne et cd-drev... måske det bare er mig der ikke er så god til C#, så hvis du kan forklare hvordan det eventuelt kan gøres, så må du meget gerne....
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
18. november 2002 - 14:49 #9
Hvis du bagefter skal ha' hjælp til at skrive en funktion, der formaterer harddisken og automatisk sender en .exe fil til alle personer i din adresse-bog med et random emne, så er jeg her altså ikke! *GG* ;)

Det lyder altså temmelig mistænkeligt.. Hvorfor vil du ha', at man ikke kan åbne sit CD-drev!??

/thomas.