Avatar billede mundt Nybegynder
14. november 2002 - 14:56 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Reverse engineering

Jeg har en oracle database, hvis relationer jeg ikke kender. Jeg har hørt at man med Visio kan lave noget reverse engineering så man får et pænt E/R-diagram over databasens relationer.

Er der nogen som kender noget til dette eller evt. har andre forslag til hvorledes jeg kan få synliggjort mine relationer i databasen?
Avatar billede teepee Nybegynder
14. november 2002 - 16:10 #1
Du er sikker på det ikke er ERwin?
Avatar billede mundt Nybegynder
14. november 2002 - 16:19 #2
Hvad er ERwin (et oracle-værktøj eller)?
Avatar billede teepee Nybegynder
14. november 2002 - 16:25 #3
Det er et datamodelleringsværktøj (m.v.) der også kan reverse engeneere. Jeg troede måske at det var dette du mente idet jeg har indtrykket af at Visio er en diagramdanner. Jeg vidste ikke den kunne noget så avanceret som RE
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. november 2002 - 16:41 #4
Jeg mener at dette kan gøres med værktøjer RationalRose, der er et 4. generations databaseprogrammerings værktøj til bl.a. oraken. Søg den på google jeg mener at den kan findes i en prøve version
Avatar billede kegel Nybegynder
15. november 2002 - 14:39 #5
Visio kan benyttes: File | New | database | Map database wizard, herefter starter en wizard hvor du vælge ODBC datakilde m.m.
Avatar billede kegel Nybegynder
15. november 2002 - 14:42 #6
Alternativt så hent TOAD fra Quest software. Med dette værktøj kan du se alle tabeller, views m.m. samt nøgler mellem de forskellige tabeller. Du kan også udskrive alle definitionerne. Jeg mener de har en freeware version
Avatar billede mundt Nybegynder
15. november 2002 - 14:45 #7
Ved du om TOAD eller Visio kan generere et E/R-diagram med omtrent samme udseende som man kender det fra Access?
Avatar billede kegel Nybegynder
15. november 2002 - 14:49 #8
TOAD kan ikke lave et E/R diagram. Men svaret på dit spørgsmål er nej eftersom jeg ikke kan huske hvordan et diagram ser ud i Access. Men med TOAD kan du hente SQL create scriptet for de forskellige tabeller m.m. Kan disse script ikke køres i Access så du får oprettet dummy tabellerne i Oracle og dermed et access diagram?
Avatar billede kegel Nybegynder
15. november 2002 - 14:50 #9
Hmm jeg tager fejl, der er tilsyneladende en SQL Modeller i TOAD. Aner ikke om den er noget værd.
Avatar billede mfalck Praktikant
20. november 2002 - 10:48 #10
du kan hente E/R-diagrammer ud med et værktøj fra www.keeptool.de
Avatar billede kennie_nm Nybegynder
02. december 2002 - 21:17 #11
hvis du har adgang til .sql scriptene, så kan du bruge ERScripts fra DeZign (under windows)
Avatar billede mundt Nybegynder
06. december 2002 - 10:30 #12
Nu har jeg vist nok input - Tak for hjælpen!
Avatar billede mfalck Praktikant
06. december 2002 - 11:19 #13
>kegel - det passer ikke helt - den kommercielle version af "Tudsen" kan godt lave ER-diagrammer (funktionen hedder SQL Modeller), og det ligner til forveksling Access visning af tabllerne.