Avatar billede cliv Nybegynder
13. november 2002 - 20:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Netværk mellem win 98 og win xp home

Jeg har siddet og prøvet mig frem men kan sku ikke finde ud af det :(
Jeg vil bare kunne overføre filer fra en com med win 98 til en com med win xp home via lan.
Hvis nogle ved hvordan man gør? så skriv det lige ik :)
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
13. november 2002 - 20:16 #1
Hvordan har du tilsluttet computerne til hinanden?
Avatar billede sekam Nybegynder
13. november 2002 - 20:59 #2
Prøv følgende guide. XP delen er oversat fra engelsk, så den passer måske ikke 100%

På Windows 98 maskine gør du følgende.

Gå ind i Netværksegenskaber. (H-klik Andre Computere)
Følgende skal være tilstede:
- Klientprogram til Microsoft-netværk
- Netkort (F.eks. Realtek RTL8139)
- TCP/IP -> Netkortsnavnet.
Hvis du vil dele filer eller printere på computeren, skal 'Fil- og udskritsdeling til Microsoft-netværk' også installeres. Disse netværkskomponenter kan tilføjes, ved at trykke på knappen 'Tilføj'

Tryk på fanen 'Idetifikation'. Her skal du angive et arbejdsgruppe navn. (Max. 15 tegn) Navnet skal være det samme på alle de PC'er, der skal arbejde sammen i den gruppe. (F.eks. PCGRUPPEN)

[TCP/IP]
- D-klik på 'TCP/IP -> Netkortsnavnet'.
- Vælg fanen IP-adresse. Marker 'Angiv en IP-adresse'
følgende værdier indtastes:
- IP-adresse: 192.168.0.2 Undernetmaske: 255.255.255.0

Vælg fanen 'Avanceret', og check at den er markeret som standardprotokollen. Tryk 'Ok'.
Hvis du også har valgt 'Fil- og udskriftsdeling', kan du bestemme rettighederne, ved at trykke på knappen 'Fil- og udskriftsdeling'
Til sidst trykker du på 'Ok', og når den er færdig med at installere, svarer du 'Ja' for at genstarte.

[Deling]
De enheder der skal være tilgængelige på netværket, skal så deles.
- D-klik på Denne Computer
- H-klik på enheden og vælg Deling
- Vælg 'Delt som' og angiv det navn enheden skal havde på netværket. (F.eks. W98-C-drev)
Sæt eventuel også adgangstypen. Tryk Ok, og enheden er delt.

Hvis du gerne vil havde lidt billeder på ovenstående forklaring, så tag en kig på http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=69

På Windows XP maskine, gør du følgende.

- H-klik på Netværkssteder > Egenskaber.
- H-klik på LAN-Forbindelse > Egenskaber.
Her skal du mindst havde Følgende 3 punkter.
- KlientProgram til Microsoft-Netværk.
- Fil og udskriftsdeling til Microsoft-Netværk.
- Internetprotokol(TCP/IP)
Hvis de ikke er der, så tilføj dem, ved at trykke på 'Tilføj'

- Vælg 'Internetprotokol(TCP/IP)' og tryk på 'Egenskaber'
- Vælg punktet 'Brug Følgende IP-Adresse'

Angiv f.eks. følgende værdier.
- IP-Adresse: 192.168.0.1 Undernetmaske > 255.255.255.0
- Tryk 'OK' > 'OK' (Nu installeres eventuelle manglende punkter)

Bagefter skal vi havde PC'en med i Arbejdsgruppen.
- H-klik på Denne Computer > Egenskaber.
- Vælg fanen Computernavn.
- Tryk på 'Skift'
Her skal du angive et arbejdsgruppe navn. Navnet skal være det samme, som på Windows 98 PC'en.
- Tryk på 'OK' > 'OK'

Næste punkt, er at oprette de brugere, der skal havde adgang til computeren.
- H-klik på Denne Computer > Administrer.
- Vælg Lokale Brugere og Grupper > Brugere.
- H-klik i ruden til højre > Vælg Ny bruger
- Brugernavn: skal så være det navn som Windows 98 maskinen har. (F.eks. Win98PC eller Børge)
- Indskriv brugerens Adgangskode. (2 gange)
- Du kan sætte yderligere regler, nederst i dette vindue.
- Når alle brugere er oprettet, trykker du på Luk.

Så skal de drev, der skal være tilgængelige på netværket deles.
- D-klik på Denne Computer
- H-klik på den enhed du vil dele > Vælg Deling og sikkerhed.
- Vælg punktet 'Del denne mappe'
- Tryk på 'Nyt share'
- Giv den det navn, som skal figurere på netværket. (F.eks. WXP-C-Drev)
- Tryk på 'Tilladelser'
- Tryk på 'Tilføj'
- Tryk på 'Avanceret'
- Tryk på 'Søg nu'
- Find de brugere i rullemenuen, som skal havde adgang til drevet. (Win98PC/Børge)
- Marker brugeren, og tryk på 'OK'.
- Tryk på 'OK'
Du kan nu tildele hvilke rettigheder, de forskellige brugere skal havde til drevet.
- Tryk på 'OK' > 'OK' > 'OK'
Gentag processen for alle de drev, der skal deles.

Held og lykke med det.
Avatar billede sekam Nybegynder
13. november 2002 - 21:02 #3
Ups, den her skulle lige med.
Kig på for mere info. http://www.wown.com/
Avatar billede cliv Nybegynder
13. november 2002 - 21:12 #4
wow det var en del jeg vil forsøge mig på det. tak
Avatar billede cliv Nybegynder
14. november 2002 - 13:36 #5
Ja den der guide ser ud til at virke fint men ved xp mangler jeg: Vælg Lokale Brugere og Grupper > Brugere
Mappen Brugere og grupper der hvor jeg skal oprette win98 commen som bruger.
Avatar billede cliv Nybegynder
14. november 2002 - 13:50 #6
og når jeg sætter ip'en manuelt har den ikke lyst til at gå på nettet
Avatar billede sekam Nybegynder
14. november 2002 - 19:44 #7
Har du deaktiveret simpel fildeling?
Kig under mappeindstillinger - fanen vis - Fjern hakket i 'Brug simpel
fildeling'

Har du to netkort i maskinen?
Bruger du router (Mærke og Model) , og hvilken udbyder har du?
Avatar billede sekam Nybegynder
14. november 2002 - 20:04 #8
Hvis du vil bruge XP's indbyggede internetdeling, kan du få mere info om det på http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/index.htm
Avatar billede cliv Nybegynder
16. november 2002 - 12:08 #9
tak men nu får vi snart xp på begge. Jeg har ikke lige kunne få det til at virke men tak for dine anstrengelser.