Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
13. november 2002 - 17:52 Der er 54 kommentarer og
2 løsninger

installationsproblemer

Hej
JEg har formatteret min moders gamle compaq deskpro xl 560.. og vil installere windows 98 på den igen.. jeg starter så op med win 98 startdisketten...og får så denne meddelse :
no drives found , aborting installation  den forsætter derefter men der er ingen cdróm drev.. og jeg kan derfor ikke installerer... jeg hælder mest til at smide pc´ren i skralderen, men den er jo ikke min og kanstdigvæk bruges til hendes behov..

Help please
Avatar billede sukos Juniormester
13. november 2002 - 17:55 #1
Boot på cd'en i stedet for disketten!!!
Avatar billede sukos Juniormester
13. november 2002 - 17:56 #2
Og du har vel KUN formatteret?????????????
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
13. november 2002 - 17:57 #3
ikke en mulighed da den ikke kan finde cd drevet
til slut på opstart med disketten står der  "No valid CDROM device drivers selected"
skriv hjælp et c etc
Avatar billede sukos Juniormester
13. november 2002 - 18:03 #4
Og du HAR prøvet at boote på cd-rom'en???????
(hvis du kun har lavet en format, så skal det virke, og ellers har du fået lavet noget "rigtig fuck" som er svært at finde ud af online!)
Avatar billede sukos Juniormester
13. november 2002 - 18:06 #5
Du har vel formodentlig været inde og rode i comp'en, og er kommet til at rykke stikket til cd'en!  ?????????
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
13. november 2002 - 18:06 #6
jeg lagde start disken i .. skrev format c:
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
13. november 2002 - 18:08 #7
har ikke været inde i pc.ren....  dette burde havde været en walk in the park,, har gjordt det 100 gange... men ikke denne gang...min mor fik bugbear og den kom aldrig rigtig til at virke efter det....
Avatar billede sukos Juniormester
13. november 2002 - 18:16 #8
bugbear? er det en virus? Så hent seneste bios til motherboardet!

Eller:

Du har selvf. sikret dig at den er sat op til at boote på cd'en inde i bios'en???????
Avatar billede sekam Nybegynder
13. november 2002 - 18:36 #9
Prøv at hente Compaq's CD-Rom drivere.
ftp://ftp.compaq.com/pub/softpaq/sp4001-4500/sp4282.exe

Eller prøv med den her bootdisk. http://dos.li5.org/IMGS/WIN98.EXE

Ser bios CD-Rom drevet?
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
13. november 2002 - 18:41 #10
bugbear er en af de største siden "i love you"...o gsom du så på modelbetegnelsen opppe i toppen er det en meget gammel pc´r  ca 1997  . så mother boardet akn vivist godt glemme....
Nej jeg har ikke sikret mig at den er sat op til at booote til cd inde i biosén da jeg ikke kan komme derind..når jeg starter pcén og holder "DEL " nede sker der íntet....efterfulgt af "INVALID SYSTEM DISK  REPLaCE THE DISK , AND THEN PRESS ANY KEY".....  og der er vel at mærke uden bootdisken er deri
Avatar billede sekam Nybegynder
13. november 2002 - 18:42 #11
Har du prøvet med 'Sys C:' eller 'Fdisk /mbr' ?
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
13. november 2002 - 18:46 #12
jeg har også prøvet med en win 95 boot... hellre ingen hel  "device not found ´mscdoo1´No valid CDROM device drivers found
Avatar billede sekam Nybegynder
13. november 2002 - 18:54 #13
Hvordan ser din Autoexec.bat og Config.sys filer ud?
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
13. november 2002 - 19:18 #14
Autoexec.bat REAGERE MED BAL AT SKRIVE DEVICE DREIVER NOT FOUND.... JEG KAN SGU IKKE FINDE CONFIG.SYS,,,, HVERKEN PÅ A ELLER C...DREVET

HAR KOPIERET DE FORKELLIGE CD ROM DRIVERE OVER FRA COMPAQ.....HÅBER DET HJÆLPER JER TIL AT HJÆLP MIG ;-)
Avatar billede sekam Nybegynder
13. november 2002 - 19:19 #15
Hvis du ikke har Config.sys er det derfor den fejler.
Hent ovenstående Windows 98 bootdisk, og start op på den.
Avatar billede sukos Juniormester
13. november 2002 - 19:27 #16
F10 for at komme i bios på en skodpaq
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2002 - 19:45 #17
Prøv at starte op på din win98 startdiskette > ved a-prompten skriver du  format c:/u/s > når du er færdig fjerner du disketten og genstarter og så melder du tilbage hvad der er sket
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
13. november 2002 - 20:29 #18
<HELGEC>  DEN VISER SÅ:
MICROSOFT (R) WINDOWS 98
COPYRIGHT ETC ETC.
C:\
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2002 - 09:10 #19
Så virker eksperten igen
Det tyder jo på at din harddisk er OK du har jo lige indlæst systemfilerne på den
Prøv nu at genstarte igen på din Win98 diskette for at se om den ikke finder dit cd-drev - meld tilbage hvis den ikke finder det
Avatar billede kelly_bb Nybegynder
14. november 2002 - 11:58 #20
Kan den finde dit CD-rom drev... Hvis den ikke kan det, så skal du skifte kablet ud eller CD-rom drevet.... Når det virker, så skriv igen, og opsæt en FTP på din computer, så skal jeg sende dig en diskette som med sikkerhed virker...
For resten er det Win98 1. udgave eller win98 2. udgave ?
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
14. november 2002 - 14:59 #21
Helge.. prøverovenstående når jeg kommer hjem fra jobbet....
Kelly< det er win 98 1....eller 2.... har dem begge
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
14. november 2002 - 16:23 #22
helge< har nu prøvet som du har foreslået...sætter bootdisk i downloadet fra ovenstående link ....booter
"starting windows 98
Cd-rom device driver for IDE (four channels supported)
(c) copyright etc etc.
Driver version V340
Device name BANANA
No drives found, aborting installation

Device driver not found ´Banana`
"No valid CDROM device drivers selected
A:\>

hmmm det kan da vel ikke være cd rom drevet der er noget i ven med.. jeg har jo ikke haft lortet åbnet
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2002 - 17:02 #23
Du kan gå ind på www.helgec.goggle.dk og sende din mail adresse til webmaster så mailer jeg en universal (98%) startdiskette til dig
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
14. november 2002 - 18:49 #24
er sendt.... håber det hjælper :-)
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
14. november 2002 - 20:04 #25
NÅR JEG BOOTER FRA DEN SKRIVER PC´REN

NTLDR MANGLER
TRYK PÅ EN TAST FOR AT GENSTARTE

HMM ?
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2002 - 20:16 #26
Det syntes jeg lyder sært jeg mener NTLDR hører hjemme i Windows2k/XP
Skal det forstås således at den diskette jeg sendte til fandt dit cd-drev ??
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
14. november 2002 - 20:35 #27
NEJ DET GJODE DEN IKKE,,,,
FANDT DETTE LINK
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q255220
VILL DET MON HJÆLP AT SÆTTE ET ANDET DREV I FOR INSTALLATIONEN... JEG KUNNE JO PILLE ET DREV UD AF DEN JEG SIDDER VED  ;-)
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2002 - 20:50 #28
Ja men det ville da måske være en ide - men hvad pokker mener du med at den mangler NTLDR du har da tidligere skrevet at den melder <HELGEC>  DEN VISER SÅ:
MICROSOFT (R) WINDOWS 98
COPYRIGHT ETC ETC.
C:\
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
14. november 2002 - 22:08 #29
DU SKREV:
men hvad pokker mener du med at den mangler NTLDR du har da tidligere skrevet at den melder <HELGEC>  DEN VISER SÅ:
MICROSOFT (R) WINDOWS 98
COPYRIGHT ETC ETC.
C:\

DET HAR JEG FÅET DEN TIL IGEN VED AT AT LAVE 'Sys C:  SOM BESKREVET I OVENSTÅENDE LINK....JEG PRØBER MED CD´ROMMEN IMORGEN
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
15. november 2002 - 16:22 #30
den virker helle re ikke med en adne cd rom..................pis
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2002 - 17:11 #31
Det kan ikke passe - den diskette har endnu aldrig fundet en cd-rom den ikke kan installere og nu påstår du at du har 2 - du gør noget forkert - hvor gammel er den er den computer du forsøger at få til at køre
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2002 - 17:28 #32
Hvis du starter op på startdisketten og når a-prompten står og blinker så skriver du D: og trykker enter - hvad skriver computeren så ????
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
15. november 2002 - 18:10 #33
computeren er fra ruderkonges tid... vil tro det er en pentium 70,, kan det ikke passe...skriver jeg ....
d:
invalid drive specifikation

Ja selvfølgelig gør jeg noget forkert... ellers havde jeg jo ikke skrevet her til....jeg har opsat den pc´r her før.... og da var der ingen problemer....mener det er en der har stået i en virksomhed engang.. så det kan være der har være NT på den... og det er der misæren sker
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2002 - 19:04 #34
OK nu får du så 0m 20 min. en nøjagtig vejledning gør præcis som der står der så skal det virke
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2002 - 19:18 #35
start op på din win98 startdiskette > ved a-prompten skriver du  format c:/u/s > når du er færdig fjerner du disketten og enstarter
Efter du har genstartet står der nu en C-promt og blinker - nu sætter du den diskette jeg sendte til dig som mail i diskettedrevet og så skriver du A: og trykker enter - nu står der en A:- promt og blinker - du skriver  install.exe og klikker enter til det første skærmbillede der kommer op klikker du enter til det næste skærmbillede der kommer op klikker du enter til det tredie skærmbillede klikker du enter til "YES" og til det sidste skærmbillede "reboot now" klikker enter til yes - fjern disketten fra drevet imedens computeren starter op.
Du kan nu på skærmen se at driverne til dit cd-drev er installeret når computeren er færdig med at starte op vil c-promoten stå og blinke sæt din Win98 cd i cd-drevet skriv d: nu vil der stå en d:-promt og blinke skriv install følg anvisningerne på skærmen
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
15. november 2002 - 20:06 #36
efter formattering og genstart står der,,,, og der er ingen diskette i...

Ugyldig systemdisk
Disk I/O-fejl
Udskift disketten og tryk på en tast

den nærmer sig aflivning ;-)
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2002 - 21:08 #37
så start op på startdisketten ved når a-prompten blinker skift startdisketten ud med den diskette jeg har mailet til dig du skriver  install.exe og klikker enter til det første skærmbillede der kommer op klikker du enter til det næste skærmbillede der kommer op klikker du enter til det tredie skærmbillede klikker du enter til "YES" og til det sidste skærmbillede "reboot now" klikker enter til yes - fjern disketten fra drevet imedens computeren starter op.
Du kan nu på skærmen se at driverne til dit cd-drev er installeret når computeren er færdig med at starte op vil c-promoten stå og blinke sæt din Win98 cd i cd-drevet skriv d: nu vil der stå en d:-promt og blinke skriv install følg anvisningerne på skærmen
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
15. november 2002 - 22:14 #38
der står så... når der er booted...

ATAPI IDE-Cdrom device driver verisn v2,10a
ERROR: UNABLE TO DETECT ATAPI IDE CD-ROM DRIVE
ATAPI CD ROM DRIVER DEVICE NOT LOADED

ECS(r) IDE BUS CD-ROM DEVICE DRIVER VERSION 1,90
CPYRIGHT BLA BAL BAL
CDROM DRIVE NOT READE
(A)BORT OR (r)ETRY...

SKAL JEG SLÅ DEN IHJEL NU
Avatar billede sekam Nybegynder
15. november 2002 - 22:21 #39
Prøv at hente Compaqs test værktøj.
Link: http://www.compaq.com/support/files/deskpro/us/download/9260.html

Det kan måske fortælle dig, hvad der er galt.
Avatar billede sekam Nybegynder
15. november 2002 - 22:35 #40
Hent også Deres 'System Configuration Utility'
http://www.compaq.com/support/files/deskpro/us/download/7156.html
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
15. november 2002 - 22:56 #41
2,1 MB ='System Configuration Utility' ER FOR STOR TIL EN DISKETTE

DET ER DEN ANDEN IKKE,,, JEG PRØVER....
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2002 - 23:00 #42
Siger den det ved begge cd-drev??
Avatar billede sekam Nybegynder
15. november 2002 - 23:00 #43
Ja, den kan måske ordne din 'Caps Lock' :)
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
16. november 2002 - 15:54 #44
>helge... ja det gør den
Sekam < humor er godt....MEGET humor er meget godt
Avatar billede sekam Nybegynder
16. november 2002 - 15:57 #45
:) No hard feelings?

Fik du noget ud af Compaqs program så?
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
16. november 2002 - 15:59 #46
sekan < den ligger på cd drevet nu... men kan sgu ikke aktivere den...hvilken kommando skal jeg bruge
Avatar billede sekam Nybegynder
16. november 2002 - 16:15 #47
"cd drevet"?

Når du har hentet filen 'sp16085.exe' skal du d-klikke på den.
Filen bliver så pakket ud. Den laver en undermappe der hedder 'Diagtemp'
I den mappe liger filerne 'Qrst5.exe' og 'Sp16085.cva'
Kopier de to filer ned på en tom diskette, og kør så 'Qrst5.exe' derfra.
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
16. november 2002 - 18:46 #48
når jeg dobbletklikker på filen ,, kan jeg lave 4 disketter...husk på--jeg kan ikke downloade på den der ikke duer...jeg har fået filerne over på c drevet i compaqén ... men dos og jeg er ikke gode venner :-)  så jeg kan ikke få det til at køre
Avatar billede sekam Nybegynder
16. november 2002 - 18:51 #49
Det er ikke 'System Configuration Utility' jeg mener.
Det er deres test værktøj. http://www.compaq.com/support/files/deskpro/us/download/9260.html
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
16. november 2002 - 19:24 #50
Upps sorry
giver denne meddelse

Qrst5.03 errorcant open a temporary file or not enough disk space

Set tmp variable to a writable loacation on your fixed disk drive with 2,88 mb fre space---

upps..
Avatar billede sekam Nybegynder
16. november 2002 - 19:58 #51
Så må vi lægge det over på harddisken.

Lav en mappe på dit C-drev.
Tryk C: <ENTER>
Skriv MD Compaq <ENTER>
Skriv CD Compaq <ENTER> <---Så skulle der gerne stå C:\Compaq>
Skriv så A: <ENTER>
Skriv CD Diagtemp <ENTER>
Skriv Copy *.* C: <ENTER>
Når den er færdig skriver du C: <ENTER> og starter programmet igen.
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
16. november 2002 - 21:11 #52
SEKAM< jeg fik diagnose værktøjet til at virke, men den kunne ikke finde cd rom drevet....har du nogen kommentarer til dette...så gør det venligst som et svar.....da jeg overvejer meget at ophugge den
Avatar billede sekam Nybegynder
16. november 2002 - 22:04 #53
Kom diagnose værktøjet heller ikke med nogle fejl beskrivelser eller lignende?

Du skulle måske prøve at sætte et andet CD-Rom drev i maskinen.
Eller prøve med et andet IDE kabel. Ved du forresten om det er et SCSI CD-Rom drev?
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
16. november 2002 - 23:14 #54
Nejder var ingen fejl i diagnoserne, masser af beskrivelser , men ingen cd rom drev....
jeg tror det er scsi cd rom drev..det har ihvertfald nogen flere ben i stikket...jeg har prøvet med andet cd rom drev...
Jeg ville "bare lige "formatere maskinen og ligge en firsk version ind...det er blevet noget mere bøvlet...vi snakker en pentiumm 60 ..vores, din, helgec og mig selv..burde bruge tiden bedre en på en maskine der kan købes for under kr. 500 ,- på markedet--- jeg takker mange gange for hjælpen til jer begge...og har i løsning er jeg selvfølgeli lydhør....deler som tak de udlovede point til jer...
Avatar billede Hardy Hyldgaard Praktikant
16. november 2002 - 23:14 #55
have a good one.... og tak for forsøgene
Avatar billede sekam Nybegynder
16. november 2002 - 23:27 #56
Np. :)

Hvis du har mod på det, kan du evt. hente det her SCSI CD-Rom driver kit.
Link: http://www.powerload.fsnet.co.uk/download/scsi_kit.exe