Avatar billede marcsn Nybegynder
12. november 2002 - 13:34 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Geforce4 TI4200... problem m. inst. af drivers

Hejsa

Jeg har for nylig investeret i en ny PC, der har givet mig en del problemer. Jeg har f.eks. haft sk*de mange problemer med at installere et winblows OS (hvad enten det var XP, 2000, ME eller 98). Nu har jeg så endelig fået en 98SE til at fungere på maskinen, men nu har jeg så et andet problem:

Når jeg skal installere mit GeForce4 grafikkort fryser computeren hele tiden det samme sted - ca. 48% inde i installationen. Det gælder både når jeg prøver med den medfølgende cd-rom fra kort producenten, samt med de detonator drivere man kan downloade fra nvidia's hjemmeside.

Jeg fatter ikke selv hvad problemet er, så jeg håber der er en her på siden der muligvis er kommet ud for det samme og har en løsning.

NB! Det er ikke kun med mit grfx-kort jeg har problemer ved at installere drivere til - jeg har oplevet det samme med  min IBM Scrollpoint mus til USB.

Jeg håber i kan hjælpe, mvh Marc

Min Computer:
--CPU: AMD Athlon 1900+ Xp
-MoBo: Asus A7n266-VM (med nForce 220 chipset)
-grfx: Palit Daytona Geforce4 TI4200 AGP
--HDD: IBM Deskstar (80 GB)
--Kab: Codegen 6013-L
--Ram: 512 DDR (et modul)
Avatar billede anuseren Nybegynder
12. november 2002 - 13:41 #1
det samme trælse...

har du opdateret drivere... bios... tjekket bios står rigtigt...?
Avatar billede kelly_bb Nybegynder
12. november 2002 - 13:43 #2
Problemet med din Windows, lyder som en fejl i dine RAM... Hvad angår dit grafikkort, så kan det godt være at der er en eller anden fejl på din bund... Jeg kan desværre ikke lige helt 100 % sikkert sige hvad fejlen er, men som det lyder som RAM eller Bund, så den skal nu nok byttes... Altså for at være på den sikre side... Der er vel stadig garanti på spanden... :o)
Avatar billede kelly_bb Nybegynder
12. november 2002 - 13:44 #3
For resten, du bør nok udskifte din HDD, prøv at sølge den du har og køb en Seagate Baccuda eller en Maxtor 80 Gb eller større... En IBM bliver ALT for varm, og øger Temp'en i dit kabinet.... Så mit råd er skift den ud snarest mulig....
Avatar billede anuseren Nybegynder
12. november 2002 - 13:45 #4
LOL@kelly_bb

der er jo på ingen måde hold i det du fyrer af mand!
Avatar billede asmodeus Nybegynder
12. november 2002 - 13:49 #5
1. Opgrader evt. BIOS på dit bundkort
2. Installer nForce chipset drivere
3. Check ved opstart af computer af der rent faktisk står Geforce 4 TI 4200, nogle af Palit Ti4200 kortene er nemlig ved en fejl blevet installeret med en TI4400 BIOS - denne fejl kan rettes!

mvh/
Asmodeus
Avatar billede funkystuff Nybegynder
12. november 2002 - 14:56 #6
Fejl på RAM kan gøre de mærkeligste ting. For at være sikker, så prøv www.memtest86.com
Avatar billede marcsn Nybegynder
12. november 2002 - 15:33 #7
Okay for lige at besvare spørgsmålene i rækkefølge:

mht. drivere, der har jeg prøvet med de nyeste detonator drivere (ikke det. 40, der er beta) samt de medfølgende fra palit. Det er højst sandsynligt ikke driverne der er noget galt med - problemet er <i>installationen</i> af driverne hvor pc'en fryser.

Bios'en er den nyeste revision der er tilgængelig til mit mobo (fra Asus' hjemmeside), og indstillingerne i bios'en skulle være de rigtige (det eneste jeg umiddelbart kan se der skal gøres er at vælge agp bios som primære grfx bios istedet for onboard).

kelly> Jeg kan næsten med 100% sikkerhed sige at det ikke er mine ram - de er allerede blevet byttet ;-)... - hvilket også er grunden til at jeg overhovedet kunne få winblows installeret :).
Mht. min harddisk så har jeg ellers et indtryk af at IBM's deskstar er en af de bedre (jvf. diverse internet tests).

asmodeus> Som sagt er bios opdateret, så der burde problemet ikke lægge.
nForce driverne er blevet installeret vha. nvidia's Unified Driver Package til selvsamme chipset. Og ved opstarten der finder den et TI4200, så grafikkortets bios er den rigtige.

Jeg ved ikke om der er andre med gode idéer??? jeg er fuldstændig lost.
Hvis der evt. er en der ved om jeg kan installere driverne manuelt istedet for at bruge nvidia's/palit's installshield?

Jeg er efterhånden ved at miste lidt af respekten for Asus - jeg sidder med en mistanke om at det er deres bundkort der er højst ukompatibelt med mildest talt alt :(

mvh Marc
Avatar billede asmodeus Nybegynder
12. november 2002 - 16:14 #8
Har du prøvet at smide grafikkortet over i en kammerats computer ?
Avatar billede marcsn Nybegynder
12. november 2002 - 16:16 #9
Nope... ikke endnu, men jeg kan jo prøve snarest muligt.
Avatar billede marcsn Nybegynder
12. november 2002 - 16:30 #10
Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde... Nu har jeg endelig fået det til at virke... - Jeg tror jeg vælger det første... :)

Jeg var ellers lige ved at opgive alt håb, men jeg valgte lige at prøve en ekstra gang hvis det nu var. Åbenbart var det eneste det krævede lidt held.

Jeg starter computeren op med Palit's cd-rom siddende i computeren fra sidste gang jeg prøvede, og så gik det ellers stærkt. Før jeg vidste det havde winblows fundet ny hardware og modsat af hvad den plejer, der spurgte den ikke om jeg ville søg efter drivere - den gik direkte igang med at installere fra cd'en. Så nu virker det altså...

I skal dog have tak for svarene, og jeg deler også lige nogle point ud til jer der gav svar. Tak for ulejligheden.

mvh Marc
Avatar billede asmodeus Nybegynder
12. november 2002 - 16:56 #11
Mange tak for point og god fornøjelse med PC´en :-)

mvh/
Asmodeus