Avatar billede janegil Nybegynder
09. oktober 2000 - 15:02 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Drevmapping for en annen bruker

Kan jeg, som administrator, opprette en drevmapping for en annen bruker?

Brukeren det gjelder, er standardbrukeren for IIS, som ikke har lov å logge inn lokalt, og mangler en mengde andre rettigheter også. For å kunne logge meg inn som Internett-brukeren, skal jeg fjerne en masse sikkerhet-sperringer. Så det ville være tryggere om jeg kunne gi vedkommende bruker en drev-mapping fra min logon som administrator.
Avatar billede janegil Nybegynder
09. oktober 2000 - 15:35 #1
Jeg ser jo at de eksisterende drevmappinger ligger i Registry som
HKEY_USERS\\...\\Network\\F osv.

Men brukernavnet inngår ikke i keyen, bare en eller annen GUID. Og internett-brukeren finner jeg ikke i registry, jeg kan i hvert fall ikke kjenne den igjen.
Avatar billede larsk Nybegynder
09. oktober 2000 - 21:13 #2
Hej Janegil

Ja det kan du. I user manager for domains, kan du lave et start drev til hver enkelt bruger, evt via et script ( f.eks. login.cmd ).

I cmd filen kan du f.eks lave en

Net use f: \\\\server\\share1

og så har din bruger adgang til f:

Avatar billede hjensen Nybegynder
10. oktober 2000 - 08:12 #3
Hvis du på hver bruger (i User manager) specificerer et homedir og et loginscript, kan du nøjes med at lave et loginscript:

NET USE F: /HOME
Avatar billede janegil Nybegynder
10. oktober 2000 - 11:46 #4
Jeg har fått svar på spørsmålet jeg stilte, og har funnet ut at jeg må lære noe om logon-skripts. Poeng til siste svar, fordi det tilføyer opplysninger om home directory.

Så har jeg oppdaget at det ikke er IIS-brukeren jeg strir med, men Cold Fusion-servicen, som ljører under system account. Men det er nok vel så smart å gi Cold Fusion sin egen konto, som å få lagt en drevmapping på system-accounten. (Programmer som kan påvirkes utenfra, skal ha minst mulig rettigheter i systemet.)
Avatar billede hjensen Nybegynder
10. oktober 2000 - 12:20 #5
Det er jo altid det bedste at have hver sin account til hver sin opgave.
Avatar billede janegil Nybegynder
11. oktober 2000 - 12:45 #6
Ja, det er det beste. Men - Cold Fusion krever likevel nærmest guddommelige rettigheter for å kjøre. Det er minst like mye NT\'s feil som Cold Fusion\'s. For hjemme har jeg også vært nødt til å gi 6-åringen skriveadgang til WINNT - hvis jeg nekter barnet å skrive i operativsystemet, så får han slett ikke kjørt NT. Finnes det noe seriøst OS der ute? (Linux kan i det minste kjøre, selv om OS-filene er skrivebeskyttet.)