Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
12. november 2002 - 00:36 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

SPAM - hvad fanden skal jeg gøre

Jeg vil med det samme undskylde mit sprogbrug i min titel på spm.

Jeg har to email-adresser hvor jeg bruger mit eget navn.

den ene passer jeg meget på ikke at bruge for meget således at jeg skulle slippe for spam.

Den anden er på hotmail og lige siden dagen efter jeg oprettede den har den været hjemsøgt af spam! Mails med titler som "watch young girls suck", "my personal data", "your own free porn password" og lignende. Efter en dage er der rundt 30 nye og MEGET uønskede mails! At trykke block sender er en umulig løsning. Er der andre måder! jeg kan vel ikke lukke kontoen og åbne den igen - jeg vil gerne beholde navnet.

Jeg har det samme problem på min meget mere private adresse som vi i familien har købt domænenavn til. Jeg har aldrig brugt den på tvivlsomme sider, men alligevel er der begyndt at komme irriterende meddelelser - ca. 5 hver gang jeg åbner.

Please gode råd!!
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
12. november 2002 - 00:38 #1
Kan du ikke afmelde dig deres mailinglister (se evt. bunden af mailsne)?
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
12. november 2002 - 00:41 #2
øhh, nej... jeg har prøvet metoden, men for det første har jeg andet at lave end at sidde med mit 56k modem og åbne 30 meddelser dagligt og for det andet så har det ikke fungeret med de par stykker jeg har prøvet. Der er aldrig to som er ens. Det er en ny adresse hver gang.

Ofte skal man igennem et længere forløb for at afmelde og jeg vil slet ikke hverken besøge de websteder eller åbne de mails
Avatar billede cosmodk Nybegynder
12. november 2002 - 00:41 #3
Du kan sætte din egen mail server op hvis du selv har en maskine kørende som server, nu er jeg ikke lige klar over om du har dette da det er sparsomt hvad du kommer med af info. Med din egen mailserver vil du kunne sætte filtre der sorterer alt det spam fra der kommer, så du slipper for at se på det (virker fremragende foriøvrigt med en server som KERIO mailserver)

Ellers skal du ændre din email konto - så den mail du sender ud med dine egne mail du sender f.eks sender din email adresse som ex. hvis min email adresse var cosmo@icandoit.com, skulle den ændres til : cosmo@<removethis>icandoit.com

Så kan folk ikke nappe din email adresse og bruge den til noget før de sletter <removethis> fra den. Selvfølgelig et irritations moment for de brugere der skal sende til dig, men også en hindring for de spam hoveder der forsøger at spamme din email.

Mvh
Cosmo
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
12. november 2002 - 00:41 #4
Ville ønske jeg kendte løsningen, da jeg kun kender dit problem alt for godt.
Selv returnerer jeg al spam til afsendere ......... altså spammer tilbage.

BOB
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
12. november 2002 - 00:41 #5
du er ikke alene om problemet fra hotmail,jubii post har samme problem.

vedr det med at det også kommer ind på købte domæner så har det vist noget med at dem der laver de reklamer har maskiner stående der søger efter mail adresser og sender indtil de finder noget
Avatar billede cosmodk Nybegynder
12. november 2002 - 00:43 #6
Du kan ellers alternativt forsøge at kontakte de udbydere du har din mail liggende hos, og høre dem om de ikke har et spamfilter. De fleste størrere velrenommerede udbydere tilbyder denne service over for deres kunder.

Der findes jo så også alternativt en masse små programmer på nettet der kan stoppe spam, men de virker jo så først når spammen ER hentet, ved at slette det fra din computer.

Mvh
Cosmo
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
12. november 2002 - 00:46 #7
altså, man må finde sig i det. På min hotmail har je højeste niveau af spamfilter på, men det er vist ikke så effektivt... ?
Avatar billede grunken Nybegynder
12. november 2002 - 00:46 #8
Tjah, jeg er glad for min Hotmail, det er den enste jeg bruger når jeg tilmelder noget som helst :), og de har et lækkert spamfilter :)

-grunken
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
12. november 2002 - 00:49 #9
til grunken
kan du ikke skrive hvordan du har sat dit spam filter op på hotmail ?
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
12. november 2002 - 00:51 #10
-> bobbob1 - jeg tror det er en dum mailserver som bare står og spytter latterlige mails ud. der er nok ingen som læser hvad jeg sender retur alligevel. Jeg har en lille udregning som viser at jeg har blokket 780 sendere på min hotmail konto og alligevel er strømmen støt på 30 mails dagligt!
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
12. november 2002 - 00:53 #11
der er tre muligheder på hotmail. Den første er et let filter. den anden skriver at den tager de fleste (13 dagligt ud af åbenbart ca. 43). Den sidste kan jeg ikke bruge da jeg så kun kan modtage mails fra folk som jeg kender i forvejen og så er der ingen ide i min hotmail adresse i forhold til min private.
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
12. november 2002 - 00:55 #12
>morten_dyrekilde<
Du har nok ret, men du skulle ikke have fortalt mig det *LOL*
Det gav mig en lille tilfredsstillelse, at jeg også generede dem. *ss*
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
12. november 2002 - 00:58 #13
hehe. alt for at genere folk som generer
Avatar billede halifax Nybegynder
12. november 2002 - 00:58 #14
Jeg forstår godt din overskrift og sprogbrug.  :)
Du kan finde nogle råd mod spam på dansk her http://www.karbosguide.dk/  -  artiklen "Et effektivt middel mod spam", hvor programmet iHateSpam er omtalt og afprøvet. Er mulighed også for dig måske?
Selv bruger jeg MailWasher  www.mailwasher.net  som også er omtalt men ikke testet.
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
12. november 2002 - 01:01 #15
er den virkningsfuld?
Avatar billede halifax Nybegynder
12. november 2002 - 01:09 #16
MailWasher er gratis og den er god nok for mig. Nu modtager jeg så heller ikke en hulens masse mails dagligt.
Det jeg især kan lide - og bruger - er muligheden for at se mailindholdet og full header information FØR mailen hentes på mailserveren, og mulighed for at slette og bounce mails før de hentes ind i mit eget postprogram.
Jeh har ikke i svar ovenfor taget stilling til, hvordan det vil virke med en hotmail konto. En sådan har jeg ikke.
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
12. november 2002 - 01:16 #17
Jeg har sendt en mail til udbyderen af min privatmail angående mulighed for at lave en liste over de motagere jeg ønsker at få mails fra ligeom hotmail har. Dertil downloader jeg mailwasher og prøver det.

Andre som har givet sit besyv med må gerne poste et svar og så vil jeg fordele pointsne efter oplysninger i svarene.
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
12. november 2002 - 01:18 #18
>halifax<
Kan se der er to versioner ..... hvilken benytter du ?
Avatar billede halifax Nybegynder
12. november 2002 - 01:32 #19
Af mange tidl. spm. på E fremgår helt fornuftigt, at det man ikke skal gøre, er at sende svar tilbage (som bob-bob1 er inde på) hvis det da er muligt, li'som man heller ikke skal klikke på deres Remove link for at blive slettet af deres mailingliste.
Det er jo blot en bekræftelse til dem på, at her er en legal mail adresse. Ignorer dem i stedet.

Hertil kommer, at mange (de fleste?) spammere kun benytter deres konto een gang (til at sende med). Herefter bliver den lukket og næste gang bruges en ny konto. Derfor kan vi ikke komme spam til livs. Der bliver ved med at dukke nye op med nye afsendeer adresser. Og ens blacklist vokser dagligt.
Det der kan gøres, bør gøres. Fx. at blackliste alle afsenderadresser med til i - + øvrige gode råd.

Noget
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
12. november 2002 - 01:35 #20
Har for nylig hørt at EU, arbejder på at forbyde spam, så fremtiden ser muligvis lysere ud end nu :D
Avatar billede halifax Nybegynder
12. november 2002 - 01:38 #21
Bruget p.t. v. 1.33beta. Har brugt det i længere tid, men kan da godt se, at jeg vist skal til at have opgrderet.  :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. november 2002 - 06:30 #22
Brug dog hotmails spam filter, den stærkeste udgave lukker kun mails igennem fra dem du har i din adresse bog!!!
Avatar billede dmcn Praktikant
12. november 2002 - 06:34 #23
james_t_dk : Det skriver han jo netop, at han ikke vil. ;)
Avatar billede hsm Nybegynder
12. november 2002 - 06:50 #24
En anden - men meget tidskrævende mulighed desværre - er denne:

1 - Lav et opslag på whois siderne for hvem der har domænet (afsender), og er ansvarlig.
2 - Skriv en e-mail til denne person! Skriv at du vil forfølge sagen, hvis det ikke stopper.

Jeg har selv domæne, og kan se hvordan de sommetider arbejder. Ofte sender de simpelthen mail til alt fra a@.... til z@.... så det har ikke altid noget med at gøre hvor man tilmelder sig. Når så de samtidig kan sorterer ud i disse lister ud fra de NDRs de får, og udveksler adresser med hinanden, så er det altså svært at være almindelig forbruger.

Derfor mener jeg at man i de værste tilfælde bør bruge ovenstående metode, og så håbe på at verdens politikere begynder at tage sagen alvorlig.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
12. november 2002 - 10:41 #25
De kvikkeste brugere åbner aldrig alle mails, det kunne være en virus mail.

Jeg åbner kun mail, hvis afsenderen er kendt på forhånd. Eller afsenderen har en seriøs adresse. Derefter bliver resten slettet!

/per
Avatar billede halifax Nybegynder
12. november 2002 - 15:25 #26
PC World har i dag en artikel "Sådan stoppes spam" som interesserede kan læse her
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3859&SegmentID=13451
Avatar billede halifax Nybegynder
25. november 2002 - 15:20 #27
morten_dyrekilde  -  Fik du fat i et brugbart spam killer program?
Er det tid at lukke spørgsmålet her?
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
30. december 2002 - 23:10 #28
Undskyld tiden... Jeg synes det var dejligt at se reaktioner, og jeg har også fået et par gode råd som jeg vil forfølge. I hvert tilfald er jeg da blevet klar over hvad der IKKE kan gøres ved den slags...

Det er kun halifax som har svaret...