Avatar billede lillekiller Nybegynder
12. november 2002 - 00:18 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

video kort

jeg skal have mig et video redigerings kort. har et creative Dxr2 kort, kan det klare opgaven? for så skal jeg have fundet ud af hvor jeg kan købe kabler til det.
der er vga out+vga ind+video out+ spdif out(hvad er det til)
hvad med et kombineret grafikkort/video kort ?
Avatar billede cosmodk Nybegynder
12. november 2002 - 00:34 #1
Hvis det er til proffesionel videoredigering vil jeg anbefale et størrere og bedre, dog dyrere kort muligvis et Geforce 4 TI 4600 med dvi, tv in og tv out.
S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface) - det er en udgang til digital lyd der er lavet i samarbejde med Sony og Philips. Den gør det muligt at få digital lyd ud i optisk kabel der VÆSENTLIGT forbedrer lyden.
Men der findes også mere proff kort, jeg ved at matrox har lavet et der koster omkring 14.000 Dkr, men husker ikke lige navnet. Det vil nok være en fordel at få et kort der tilbyder DV-INPUT hvis du har ønsker om Digital Videoredigering på et tidspunkt.
Avatar billede herman01753 Nybegynder
12. november 2002 - 00:38 #2
dit creative dxr2 kort kan ikke klare opgaven. det er et mpeg2 encoder, og det du har brug for et en video decoder.
hvis du skal lave meget videoredigering, kan det anbefales at købe et DV-kort(Digital Videoredigering) de fåes i mange forskellige prisklasser tjek edbpriser.dk på linket:
http://www.edbpriser.dk/hardware/digitalvideo.asp
og søg på alle producenter, så får du et overblik over udvalget

hvad angår grafikkort med tv-out er det bestemt også en mulighed, men disse er ikke så kraftige til videoredigering, som rigtige dv-kort.
min erfaring siger mig at hvis man bare skal bruge alm. grafikkort, og tvout, så er det billigste for pengen at købe geforce kort. man kan få nogle ret billige geforce4 kort, med tv-out, (køb ikke geforce mx-modellerne) med ret høj ydelse, til alm brug.

Håber det var det du havde brug for :-)
Avatar billede lillekiller Nybegynder
12. november 2002 - 10:16 #3
kortet skal bruges til lidt redigering af optagelser af ungerne, så de kort i har fundet er lidt dyre til det formål. Kan jeg ikke finde et kort i klassen 500-1000,- som kunne bruges til det mest nødvendige? maskinen er en XP1800+
men tak for hjælpen foreløbig..
Avatar billede cosmodk Nybegynder
12. november 2002 - 12:06 #4
Jamen et såre simpelt kort til 1300 kroner kan stort set også gøre de basasle ting f.eks http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364577935

ganske udemærket kort - hvis det ikke er til professional videoredigering. Men det at et kort har tv-in betyder en del for prisen af det desværre.

Ellers kig på www.dba.dk og søg efter videoredigering, det må kunne være muligt at finde et godt brugt kort der til billige penge.

Mvh
Cosmo
Avatar billede cosmodk Nybegynder
12. november 2002 - 12:07 #5
Men det der er afgørende er at kortet har enten DV in eller TV in... afhængig af om du vil køre med Digital videokamera eller standard. DV er klart at foretrække pga hastighed og kvalitet.

Mvh
Cosmo
Avatar billede lillekiller Nybegynder
12. november 2002 - 23:44 #6
tak for jeres hjælp. jeg tror jeg kan finde et på dba til rimelig penge.
Avatar billede herman01753 Nybegynder
13. november 2002 - 10:18 #7
tak for point
Avatar billede lillekiller Nybegynder
13. november 2002 - 14:03 #8
manglede da bare :)