Avatar billede rathan Nybegynder
11. november 2002 - 11:02 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Valg af firewalls?

Hejsa...
Jeg køre i øjeblikket med Norton firewall 2002 og en opdateret version af Norton antivirus 2001 idet jeg HAR været en stor fan af Nortons produkter... Dette har dog fået et uopretteligt knæk idet jeg har fået malwaren (en eller anden russer virus) ind på min computer selvom jeg har haft disse 2 sikkerhedes foranstaltninger kørende...

Nogle RIGTIGE gode forslag til andre firewalls og antivirus??

/rathan

ps. Norton køre i øjeblikket på børnebilletter!
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
11. november 2002 - 11:07 #1
Norman Anti-Virus er selvom det fleste mener det modsatte kanont godt. (www.norman.com)

Hvis din firewall skal være gratis kan jeg anbefale Sygate Personal Firewall (www.sygate.com)
Hvis du godt vil betale lidt kan du give ca. 400 kr. for bitguard som skulle være rigtig godt.
Avatar billede rathan Nybegynder
11. november 2002 - 11:13 #2
Hejsa exp-ralle...
Jeg har som før omtalt haft samme mening som dig, men hvis der kan komme "shit" på computeren mens disse to sikkerheds programmer er aktiv kørende... ja så kan det jo ikke være godt nok!

Det må godt kost penge så jeg vil lige tjekke den der Bitguard!

Jeg vil lige vente lidt med svarpointene det kunne være der kommer nogle flere gode muligheder.

/rathan
Avatar billede benjams69 Nybegynder
11. november 2002 - 11:28 #3
Zonealarm har helt klart fået den bedste omtale i medierne... Jeg har selv kørt den, og den er mega effektiv, især i samarbejde med Norton Antivirus....
Jeg kan kun anbefale at du kører med de to programmer sideløbende.
P-ilsner Benjams69
Avatar billede hartnet.dk Nybegynder
11. november 2002 - 11:29 #4
Hvis din firewall godt må koste penge, kan jeg anbefale en Zyxel ZyWall 1. Den har jeg rigtig god erfaring med. Og de har også en god omtale her på eksperten. Den koster ca. kr. 2.000,-
Hvad Antivirus angår, da er Norton Antivirus 2002 / 2003 et godt valg, da jeg selv bruger det.
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. november 2002 - 11:31 #5
Zonealarm er teknisk en god firewall, du bør dog ikke anvende den af andre årsager. ZA er den mest brugte firewall. Det betyder at den er den firewall der er mest kendt af hackerne og oplysninger om hvordan du omgåd den er frit tilgængelige på nettet hvis du ved hvor du skal lede.

Jeg vil klart anbefale BitGuard, der er en dansk fremstillet firewall. Den anvender en ret spændende teknologi, der giver god sikkerhed, og den er ikke ret kendt af hackerne. Den koster ca. 400,- kr. og  er alle pengene værd
Avatar billede perhaps Nybegynder
11. november 2002 - 11:33 #6
Jeg bruger bitguard og jeg er rigtig godt tilfreds med det. Jeg er normalt meget skeptisk og kritisk hvad angår virusscanner og firewalls. Kører du windowsXP er det en glimrende idé at lade den køre sammen med bitguard. Jeg har testet denne konstellation og min pc er helt usynlig på nettet samtidig med at skulle den tilfældigt blive ramt af en hacker så vil hackerens værktøj automatisk blive ødelagt. Det siger i hvert fald en af de allerbedste sider til at teste firewalls med, nemlig Shields Up. Jeg tror urlen er http://www.shieldsup.com. Du skal lige huske på at bitguard som er et helt igenmem dansk produkt kører på en helt anden måde en de gratis firewalls. Det er en driver som installeres dybt i dit styresystem, og som ikke kan deaktiveres af hackerne, i modsætning til de gratis firewalls som eksempelvis Zonealarm.  Se mere hos http://www.tryus.dk
NB! Har ingen aktier i bitguard, er blot en tilfreds bruger.
Avatar billede perhaps Nybegynder
11. november 2002 - 11:37 #7
Her er den korrekte Url for shields up:
https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
Avatar billede benjams69 Nybegynder
11. november 2002 - 11:43 #8
Et andet alternativ til en firewall kunne være panda antivirus på www.antivirus.dk ... Så hut jeg visker er den gratis (lissom alt andet på nettet :)
But hey - what do I know - I'm just a user =)
Avatar billede mickey777 Nybegynder
11. november 2002 - 12:13 #9
Jeg ville vælge mellem Sygate Personal Firewall(SPF) og ZoneAlarm(ZA). Jeg anvender selv SPF, fordi jeg føler at den giver bedre sikkerhed da jeg følte at jeg blev "ofte angrebet" med ZA installeret. SPF giver os bedre kontrol over opstartet filerne idet der kun oprettes én, mens ZA opretter tre. Begge firewalls er gratis.

Mht. antivirus anvender jeg Trend Micro Antivirus 2002. Det er et glimerende produkt, som fulgte med mit bundkort.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. november 2002 - 12:17 #10
benjams69, hvordan kan du skrive at et alternativ til en firewall kunne være et antivisprogram? - de to ting må da absolut ikke sidestilles...
Avatar billede perhaps Nybegynder
11. november 2002 - 12:21 #11
Jeg glemte at fortælle at jeg bruger PC-Cillin som virusscanner. Den er jeg også tilfreds med, efter at have prøvet alle de andre, Norton incl. En god gratis er Antivir, men så skal du selv huske at opdatere, og det er jo ikke helt risikofrit. Antivir finder du på http://www.free-av.com
Avatar billede perhaps Nybegynder
11. november 2002 - 12:24 #12
benjams69: En virusscanner skulle gerne holde dig virusfri, en firewall skulle gerne holde dig fri for hackere.
Avatar billede rathan Nybegynder
11. november 2002 - 14:02 #13
PHUUU HHHAAA....
Sikke en masse foreslag det bliver svært at vælge !!!
EEN ting er sikkert Norton er dømt ude!

Perhaps>>> der lærte jeg noget nyt...trode at en firewall også holt vira væk!

Hartnet.dk>>> Zyxel ZyWall 1 må og skal også være RIGTIG god til den pris, det er jo det halve af en computer...meeen ikke uinteressant

BufferZone>>> Zonealarm har jeg hørt ikke er en RIGTIG firewall...er det sandt??

Det her er jo næsten umuligt at vælge imellem da al har hvert sit forslag,...perhaps har selvfølgelig min respekt han ses på highscoren som en der ved noget....Hvad fan...skal jeg vælge???
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
11. november 2002 - 14:18 #14
Hvis du mener en hardware firewall når du siger RIGTIG firewall, så ja Zonealarm er da ikke en rigtig firewall...

Jeg vil igen anbefale dig Norman AntiVirus fra www.norman.com (det hører vist med til TDC abonnomenter) og det har aldrig ladet en virus slippe forbi sig.

Eneste gang jeg har haft virus var da jeg havde et andet antivirus inde.

Og som firewall kan du jo enten vælge en hardware (hvilket jeg dog ikke ved en pind om :)) eller en software som fx. bitguard.

Bitguard skulle vist være bygget på samme måde som en hardware og burde derfor give meget god sikkerhed til 400kr. (det er da ikke så meget...)
Avatar billede perhaps Nybegynder
11. november 2002 - 14:43 #15
Hvis du køber bitguard får du tilsendt en diskette. Bitguard fylder nemlig ikke særlig meget, og den sløver ikke din pc. Den er nem at installere og sproget er dansk. Du kan hvornår du vil opdatere den meget nemt fra nettet. Der følger også et lille hæfte med som fortæller lidt om hvordan du sætter den op. Det gjorde det i hvert fald da jeg købte den hos www.tryus.dk Den popper selvfølgelig meget om i starten og spørger om de forskellige programmer må gå på nettet, og det kan være lidt svært at finde ud af, men de fleste programmer kender man. F.eks. Exploror, Outlook Express, Windows logon osv. De skal alle have lov til at gå på nettet. Så kommer der ind imellem nogle som man ikke kender meget til. Så kan man gøre to ting: Spørge lidt her på Eksperten eller søge på Google og finde ud af hvad den fil der spørges om egentlig skal bruges til, og det lærer man en del af. På den måde har alle mine filer og programmer nu fået et fast indstilling. Er man i tvivl stadigvæk så siger man nej til at filen/programmet skal på nettet og ser hvad der sker, og tager den fil op igen senere. Du kan give et givet programmet en fast indstilling. Eks. Outlook må gå på nettet. Spørg ikke mere, og det gør bitguard så heller ikke. Eller du kan hvis du er i tvivl sige at Bitguard skal spørge hvergang et givet program vil på nettet. Sådan kører det. Egentlig meget enkelt.
Avatar billede perhaps Nybegynder
11. november 2002 - 14:46 #16
Man kan prøve Bitguard i en kort periode gratis, men det virkede ad h-til hos mig. Den sagde straks efter første gang at nu var prøvetiden udløbet.
Avatar billede rathan Nybegynder
11. november 2002 - 16:32 #17
Hejsa...igen :o)

Nu tror jeg jeg har valgt...sorry exp-ralle der var jeg for hurtig du skriver jo IKKE norton men norman ...og den kan jeg få igennem tdc og jeg tror valget bliver den...!

tusind tak i andre, hvor er det herligt der er nogen, der GIDDER at hjælpe os dumies. Der er altså kun 15 points i har alle fortjent dem, men eftersom valget bliver noman og det er exp-rallys forslag ja så bliver det ham der løber med pointene men...i har sgu allesammen fortjent dem. (høøø... nu stiller jeg samme spørgsmål under antivisrus om en antivirus...håber i er lige så villige til at hjælpe mig der!!!) jeg siger igen; tusind tak for hjælpen

/rathan
Avatar billede rathan Nybegynder
11. november 2002 - 16:34 #18
Skal lige lave med til ungerne min kone spiller ...på tv2 (hehe)

/rathan
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
11. november 2002 - 17:45 #19
Mener du ikke at du stiller samme spørgsmål om firewalls?

Hvis ja så tag at vælg Bitguard med det samme (bare mit forslag)...