Avatar billede lynet Nybegynder
09. oktober 2000 - 10:33 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

adsl-router

Hej gutter.
Jeg har bestilt proaccess-adsl hos teledanmark.
Der følger en router med som er lukket i hoved og røv. Jeg har så overvejet at købe en selv. En af mine kammerater har en router liggende, en Shiva Integrator 150.
Kan den bruges til adsl, inde på deres hjemmeside står der isdn, men er der en mulighed for at den kan bruges?
Eller ved i hvor jeg kan få en billig (til adsl)?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
09. oktober 2000 - 10:37 #1
Hvis der står inde på Shivas hjemmeside at den er til ISDN så kan den ikke bruges til ADSL.
Hvor meget regner du med og ville spendere for en router?
Avatar billede rune_mariboe Nybegynder
09. oktober 2000 - 10:56 #2
ZyXel Prestige 310 koster 2500-3000kr alt efter hvor, du køber den... Hvad har du imod at den er lukket i hovede og røv? *LOL*
Avatar billede webb Nybegynder
09. oktober 2000 - 11:05 #3
lynet>> du kan godt købe en router selv, men
den skal nok være godkedt af TDK..

Så enten en Cisco 1401 eller en Effecient Speedstream router 5711

-webb
Avatar billede webb Nybegynder
09. oktober 2000 - 11:08 #4
Desuden er det klart at den er lukket i hoved og røv ! Det er jo TDK\'s ejendom...

Du lejer jo den bare ! Du kan vælge at betale for et Link tillæg, som giver dig fri mulighed for at få ændret konfig i router gratis...
Avatar billede gl_nok Nybegynder
09. oktober 2000 - 11:21 #5
du kan også hvis du bestiller din adsl gennem en Tele Dk partner vælge en løsning hvor der i routeren er åbnet for ALT
Avatar billede chanfan Nybegynder
09. oktober 2000 - 11:27 #6
Du kan KUN bruge én bestemt Zyxel router til ProAccess og det er en afart af Prestige 642R.
Derudover kan du bruge en Efficient 5711.
Avatar billede lynet Nybegynder
09. oktober 2000 - 12:03 #7
jeg venter lige lidt med pointuddeling.
jeg regner med en 1500-2500kr for en router.
jeg gider bare ikke have en teledanmark har kontrol over, hvad hvis jeg vil ind på en ftp-server der har port 423??? eller spille over i-net?
Avatar billede gl_nok Nybegynder
09. oktober 2000 - 12:08 #8
Lynet
Hvis du ikke allerede har bestilt din Pro Acces så bestil den gennem en Tele Danmark A partner.
Så kan du få en helt uden de port ¨åsninger
Avatar billede webb Nybegynder
09. oktober 2000 - 12:10 #9
Du kan også få en hel åben løsning hos TDK, men
det kræver altså så en link løsnng, som så koster
det mere i kvartalet !
Avatar billede chanfan Nybegynder
09. oktober 2000 - 12:36 #10
Lynet-> Hvorfor spænderer du ikke 950,- og får TeleDK til at fjerne alle filtrene???
Avatar billede gl_nok Nybegynder
09. oktober 2000 - 12:40 #11
chanfan-det ville da være lidt dumt at betale 950,- for noget du kan få gratis eller ??? *s*
Den løsning jeg snakker om hedder en plus løsning og kan ikke bestilles direkte ved Tele DK
Den kan bestilles hos deres partnere og koster ikke mere end den almindelige løsning
Avatar billede chanfan Nybegynder
09. oktober 2000 - 12:50 #12
Lynet\'s spørgsmål starter med: \"jeg har bestilt hos TDK\" !! så......  ;-)
Avatar billede gl_nok Nybegynder
09. oktober 2000 - 13:12 #13
ups det så jeg ikke *s*
Avatar billede lynet Nybegynder
10. oktober 2000 - 13:01 #14
grunden til at jeg ikke er vild med at betale TDK 950,- for at åbne routeren, er at jeg godt selv kan lige at have kontrol over routeren, og plus at hvis jeg vil lave andre ændringer er det 950,- igen og igen og igen.
Og det kan hurtigt blive dyrt.
Avatar billede chanfan Nybegynder
10. oktober 2000 - 13:04 #15
Du har da også kontrol over routeren forstået på den måde at du selv bestemmer HVILKE ændringer TDK skal foretage.
Hvad er det egentlig du vil have åbnet for? Er det indaf eller udaf?
Avatar billede lynet Nybegynder
10. oktober 2000 - 13:57 #16
jeg vil have åbnet så jeg kan bruge følg.

Spil over inet(alle spil helst)
Netmeeting
Mirc
ICQ
Scour Exchange
Napster
Net2Phone
Realplayer
Ftp
Http
Webcam

Hele moletjavsen
Jeg har ikke lige styr på hvad der bruger hvilke porte, men det skal bare virke.
Også med 2-3 computere?
Avatar billede chanfan Nybegynder
10. oktober 2000 - 14:08 #17
TDK oplyser at alt er åbent ud, med NAT. Ind er lavet 3 statiske routes for henh. http, smtp og dns til 3 faste ip-numre.
Avatar billede webb Nybegynder
11. oktober 2000 - 13:30 #18
chanfan> Sandt nok, men nogle applikationer har tendens til at skifte port i forbindelse med en session, så som f.eks FTP. Hvilket betyder at hvis svaret fra en Mirc session ikke kommer tilbage på samme port nr, vil routeren lukke af for den !!

Avatar billede webb Nybegynder
11. oktober 2000 - 13:35 #19
Til lynet>> Hvis du ikke vil betale for at få åbnet op for alt på TDK routeren, kan jeg anbefale at købe en efficient speedstream 5711 router !! Eller en cisco 1401....

Hvis du ikke bruger en af de 2, skal du ikke regne med at få din forbindelse op og køre !!!

Du kan også overveje at få løsningen til at køre uden router m. ATM25 netkort, hvis der kun er tale om 1 PC ?

Der kører andre debatter her på eksperten hvor folk diskuterer hvordan man får det til at køre således.....
Avatar billede chanfan Nybegynder
11. oktober 2000 - 13:45 #20
Webb:/>Ja, hvis routeren ikke er intelligent nok til at se hvem der har initieret sessionen. Og sådan er det nu engang... :-/
Og man skal også tænke på at der sidder mange hackere derude og slikker sig om munden ved tanken om at folk vil have en åben router...
Avatar billede kosmos Nybegynder
11. oktober 2000 - 14:29 #21
Det er nu ikke helt sandt...
Det er muligt under windows 95/98/ME/2000 at sætte den samme computer til at have flere IP addresser.

Hvis du f.eks. har nogle lan indstillinger der hedder..

Mail server IP 192.168.1.2
Web  server IP 192.168.1.3
FTP  server IP 192.168.1.4

Så er det muligt at gå ind under egenskaber for andre computere og der tilføje nye tcp/ip protokoller (en for hver ny ip) men du skal huske at du stadig skal have den sidste protokol til at være hent automatisk IP-addresse ellers vil du ikke kunne browse Internettet.

- Kosmos
Avatar billede rune_mariboe Nybegynder
11. oktober 2000 - 16:16 #22
Koxmos«Det er nu ikke helt sandt - Hvis man kan finde ud af at sætte sin gateway, IP og DNS rigtigt op, behøver den ikke selv hente - man kan heller ikke få den til selv at hente samtidig med, at man har fast i Win2000.

Hvordan kan man forresten køre servere på 192.168.x.x, når de er inaccessible udefra?
Avatar billede chanfan Nybegynder
12. oktober 2000 - 08:39 #23
Rune:/>Det laves en port-forwarding af f.eks. port 80 (http) på dit eksterne ip-nummer til 192.168.1.3. Så hver gang routeren modtager en request på port 80 udefra sendes den videre til det NAT\'ede ip-nummer.
Avatar billede lynet Nybegynder
12. oktober 2000 - 09:14 #24
Okay en Cisco 1401, hvad koster sådan en svend???
Og det som Chanfan skriver, kan jeg jo ikke selv få lov til gøre ved routeren, og det sucks.
Hvis teledanmark bare ikke var så meget på tværs, og gav en de adgangskoder til routeren. Så ville der ikke være så meget pis.
Angående pointudeling er vi gået lidt væk fra subj. Og da det egentlig rager mig en skid med de point, så får den næste der svarer på dette indlæg pointne.
P.S: det er ikke for at være uhøflig, da jeg er meget glad for al´den respons jeg har fået.
Avatar billede webb Nybegynder
12. oktober 2000 - 11:47 #25
Point eller ikke point :

Min konklusion er at hvis du vil være herre over
din router hele tiden og kunne til enhver tid ændre dit konfig, så køb din egen router..

For at forsvare TDK, så er routeren jo deres ejendom, og for at garantere deres løsning, kan de ikke tillade at kunden selv har adgang ! Det er jo deres service, at når det ikke virker, så kan de remote konfigurere routeren, og så holder det ikke hvis kunden selv har lavet problemet ved en ændring !!

Som jeg har skrevet tidligere, kan du betale for en tillægsydelse pro@ccess ADSL \"LINK\", hvilket giver kunden mulighed til enhver tid at kontakte TDK for at få åbnet/lukket/ændret konfigurationen.

Kost prisen for en Cisco 1401 er ca. 4000 kr

-Webb
Avatar billede chanfan Nybegynder
12. oktober 2000 - 11:56 #26
Tja, jeg synes vi har været hele vejen rundt Lynet...
Det jeg skrev vedr. portforwarding er allerede gjort når du modtager routeren!
Det billigste for dig vil være at sætte dig ned og finde ud af hvad du vil have routeren til og bede TDK om at fixe det for 950,-
Avatar billede idasofie Nybegynder
11. november 2000 - 23:43 #27
gl nok skriver:
Du kan også hvis du bestiller din adsl gennem en Tele Dk partner vælge en løsning hvor der i routeren er åbnet for ALT ....

Er der nogen der kan give mig navnet på en sådan partner ??? Dem jeg har fundet leverer den normale \" lukkede \" router.

Ida-sofie
Avatar billede gl_nok Nybegynder
12. november 2000 - 23:27 #28
idasofie:
hmmmm tjahhh ved ikke om det er tilladt at reklamere herinde, men jeg arbejder selv med at sælge sådannne
Avatar billede idasofie Nybegynder
13. november 2000 - 14:06 #29
gl nok:
Du er kan måske kontakte mig på ida-sofie@skaaning.dk

....IS