Avatar billede syntaxen Novice
10. november 2002 - 17:15 Der er 6 kommentarer

Overvågning

Findes der noget software der kan visualisere FTP og Webserver brug? Altså så man kan holde lidt øje med hvad webserveren og ftp serveren laver? Helst realtime. Jeg kører redhat 6.2 med apache (den sidste) som webserver!

Mvh
Syntaxen
Avatar billede dank Nybegynder
10. november 2002 - 17:51 #1
ja.. MRTG laver fine grafer for hvert 5. minut og giver således en god statistik.

i konsollen kan du f.eks. bare overvåge logfilen (det er realtime)

eks:

tail -f /var/log/apache/access_log

Desuden kan du benytte /server-status på apache.. det kan du finde noget om på google ved at søge på "apache enable server-status"
Avatar billede nixon Juniormester
10. november 2002 - 17:55 #2
du kan også bruge NTOP .. det giver en graf over up/download hvert sek/min/time afhængigt af hvad du sætter den til samt hvem "ipnr/ og evt nation" der har været inde på din ftpserver
Avatar billede nixon Juniormester
10. november 2002 - 17:57 #3
Avatar billede syntaxen Novice
10. november 2002 - 18:20 #4
ARghhhh, er lidt ny til Linux :-)
Nu er det sådan at jeg har mange domæner liggende, og ville gerne overvåge trafikken på dem alle, ihvertfald i starten. Så ka jeg jo ikke rigtigt bruge dank's ide, da det jo kræver at jeg har x antal konsoller åben?????
Og er ved at kigge mig bæløjet på den der Ntop, det er dæleme svært for en nybegynder på Linux :-)

Mvh
Syntaxen
Avatar billede dank Nybegynder
10. november 2002 - 18:23 #5
1: Det skrev du jo ikke noget om.. Desuden kan du vel sagtens logge til mere en 1 fil? 1 fil til domænet og samtidig til master loggen?
Avatar billede karmacola Nybegynder
10. november 2002 - 18:33 #6
Der er skrevet en frontend, til Apaches egen log..Kan config. til forsk. Statistik
perl-apache-LogFile-0.12-6.rpm el..*.src.rpm, hvis du selv vil kompile specifikt til dit sys.