Avatar billede allannielsen Nybegynder
10. november 2002 - 14:41 Der er 1 kommentar

bånddrev

I novell brugte jeg en hp SureStore bånddrev til backup. hvordan får jeg den til at virke under linux debian, hvordan tager jeg backup med den og hvordan får jeg den til automatisk at tage beckup 1 gang hver nat
Avatar billede bitib Nybegynder
15. november 2002 - 09:51 #1
Der er meget muligheder. Du kan købe et backup program f.eks. tapeware (som jeg bruger). Måske fik du et sammen med båndstationen, som du kan bruge. Et dedikeret backup program har alle de smarte ting med bånd skift rækkefølge, scheduling, rapport osv.

Man kan også selv koge noget sammen. Procedure er som følger:
1. Monter båndstationen. Ved boot up skal du kunne se at din PC finder den på SCSI porten (Hvis det er en SCSI?)
2. Boot linux, du skal kunne se at linux finder båndstationen.
3. Båndstationen kræver nogle moduler bla. 'st', men det er normalt noget der sker per automatik.
4. Nu kan du bruge tar, mt, cpio til backup osv. Det kræver lidt gymnastik at få det hele lignet op.
5. Når du har et backup script kan du starte det med cron.

Jeg har ledt efter GNU license backup programmer, men jeg ikke fundet et der passede mig.

Til proffesionel brug vil jeg anbefale af købe et program.