Avatar billede anarchy Nybegynder
09. november 2002 - 23:24 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Fejlfinding i windows 2000

Ok lad mig starte med at sige, jeg er ikke en stor teknisk bruger, men jeg har lidt viden om Win2k, mit spørgsmål er følgende. Hvis nu jeg render ind i et problem med windows eller programmer i windows2k hvad er så den letteste måde at finde problemet, ikke at løse det bare at finde det. Er der nogle 'huskeregler' så som, hvis fejlen ligger på adresse X ligger fejlen hos service Y eller noget andet?

Også hvornår i opstarten af win2k starter hvilke dele.
Avatar billede steen_hansen Forsker
09. november 2002 - 23:32 #1
Hej anarchy!

Det er jo et lidt diffust spørgsmål du kommer med :o)

Du vil gerne vide, om en given fejlkode på en bestemt adresse skyldes en bestemt fejl i en bestemt service?

"Også hvornår i opstarten af win2k starter hvilke dele."

Med det tror jeg du mener den lange liste af processer du finder under "Windows Jobliste"?
Avatar billede htm Nybegynder
09. november 2002 - 23:41 #2
Du kan altid prøve at søge i Microsofts store videndatabase TechNet! http://www.microsoft.com/technet/
Avatar billede anarchy Nybegynder
09. november 2002 - 23:42 #3
Jeg mener bare sådan helt generalt hvilke symptomer forskellige fejl har. Så som hvis alle mine lyd apps begynder at fejle kan man jo nok regne ud at lydkortet fejler. Men hvad nu hvis ens maskine begynder at blå skærme med en eller anden IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL <eksembel> hvor skal man så kigge?
Hvad jeg leder efter er en slags charts a la den slags Røde kors gi'r ud omkring førstehjælp.
Du ved den slags hvor der er de her bokse med et sprøgs mål i, og så følger man nogle pile alt efter hvilket svar man har.
Den slags ting bare til Win2k Prof.
Avatar billede anarchy Nybegynder
09. november 2002 - 23:45 #4
Hvis den slags ting selvfølgelig findes.
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. november 2002 - 01:23 #5
Den letteste og bedste måde er følgende

1. Skriv fejlmeddelelsen ned ordret.
2. Kik i event vieweren, find loggen for den opståede fejl, den normalt være markeret rød eller gul. Alle logs har en event id. nedskriv dette nummer
3. gå til http://www.microsoft.com/technet og søg på "event id xxxx" hvor xxxx er det nummer du skrev ned før. Find den beskrivelse der passer bedst på din fejlmeddelelse.

4. 9 ud af 10 gange har du både problemet beskrevet og løsningen. den sidste gang er du nød til at søge også på fejlmeddelelsen eller noget af den
Avatar billede anarchy Nybegynder
10. november 2002 - 01:35 #6
Ah ok takker, det var jo lettere en man troede, siden begge to af svarene peger på samme ting får i begge to point, men den største halvdel går til Bufferzone fordi..en af jer skal jo ha' den.