Avatar billede leifo.dk Nybegynder
09. november 2002 - 21:55 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

Mistede drev ( 98 SE )

Jeg har på en eller anden åndsvag måde mistet brugen af drev D og E som ligger på en separat harddisk. Der meldes fejl CODE 10 og under enhedshåndtering meldes der at drevene anvender filsystem af typen MS-DOS kompatilitets tilstand. Hvordan kan jeg rette det ?
Avatar billede fido82 Nybegynder
09. november 2002 - 22:00 #1
har du haft et andet OS installeret ?
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
09. november 2002 - 22:01 #2
Nej det har jeg ikke
Avatar billede fido82 Nybegynder
09. november 2002 - 22:02 #3
er det sket lige pludselig eller ?
Avatar billede initializing Nybegynder
09. november 2002 - 22:02 #4
Brug Partition Magic til at ændre fil systemet til FAT eller NTFS..
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
09. november 2002 - 22:06 #5
Det er efter at jeg skulle rydde op på drevene at den begyndte på det pjat. Jeg har nok selv lavet noget bøvl.
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
09. november 2002 - 22:09 #6
Denne computer viser iøvrigt at drevene er der - men når jeg klikker på dem siger den at der ingen kontakt er.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2002 - 22:16 #7
fra Win98 startdiskette > scandisk d: > overfladescanning > derefter det samme på e:
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
09. november 2002 - 22:30 #8
Har nu prøvet som du foreslog helgec. Den fandt ingen fejl på drev E men kunne ikke scanne drev D
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2002 - 00:09 #9
Kan du se det hvis du går ind med fdisk ??
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
10. november 2002 - 00:21 #10
Jeg prøver helgec og vender tilbage
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. november 2002 - 17:04 #11
Hmm... jeg tror jeg ville prøve at gå i enhedshåndteringen og fjerne alle diskcontrollere, genstarte og lade windows installere dem igen. msdos kompatibilitetstilstand plejer at indikere at den har problemer med driverne til hd controlleren.
Check også i autoexec.bat og config.sys, at der ikke bliver loadet en eller anden dos driver der.
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
10. november 2002 - 19:46 #12
Kunne ikke få kontakt til HD 2. Det virker som om de ikke eksisterer, selv om de
figurerer i "denne computer". Prøver tonnybrandts forslag.
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
10. november 2002 - 20:34 #13
Under boot meldes CMOs Checksum error - tryk F1
I enhedshåndshåndtering står der at drev C-D-E anvender filsystem af typen MS-DOS kompalibilitetstilstand.
Jeg kan ikke i autoexec.bat og config.sys se at der bliver loadet en eller dos.
Skal jeg mon ind i BIOS ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. november 2002 - 21:34 #14
Det lyder som om dit batteri på motherboardet er dødt. Prøv lige at indstille den nøjagtige tid og dato, lukke computeren, tage strømstikket ud i 10 minutter og starte den op igen. Viser den nu den rigtige tid og dato ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. november 2002 - 21:36 #15
Håber du læser engelsk, da der her er en rigtig god guide i at få den ud af den kompatibilitetstilstand:
http://www.infinisource.com/techfiles/msdos-compatibility.html
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
10. november 2002 - 23:42 #16
Det med batteriet lyder rigtigt. Prøver det og vender frygtelig tilbage
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
11. november 2002 - 00:19 #17
Jeg har nu prøvet det med ur og strømstik. Uret tabte 15 min. på en halv time.
Kan det forklare problemet ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. november 2002 - 00:42 #18
Batteriet er ved at være dødt, og kan ikke længere holde opsætningerne i bios. Det er derfor CMOS checksum error'en kommer. Den resetter sig selv hvergang computeren lukkes ned, og skal så finde alle enhederne igen og konfigurere disse.
Du kan nemt selv skifte batteriet. Det er en rund sølvskinnende skive, som sidder på bundkortet, fastholdt af en fjedrende metal-"arm". Løft denne forsigtigt og vip batteriet ud og sæt et nyt i.

Jeg synes faktisk at du skal få det skiftet først, og så se om fejlen går væk af sig selv. Ellers følg guiden på den engelske side. Det med at slette noide i registreringsdatabasen plejer at være nok til at kurere fejlen. Havde desværre glemt det, men da jeg så siden, kom jeg i tanke om det igen.
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
12. november 2002 - 00:24 #19
Jeg prøver først det med batteriet tonnybrandt, da teknisk engelsk ikke er min stærke side :)
Vender tilbage og foreløbig tak
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
12. november 2002 - 02:48 #20
ET PS: Jeg har ikke før turde røre ved registreringsdatabasen. Kan du fortælle mig hvordan jeg nemmest kommer ind og ud uden at lave mere ravage ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. november 2002 - 09:34 #21
Jamen, det er da også hjertet i windows, så man skal da være lidt forsigtig. men her er hvad du skal gøre:
Klik start | kør, skriv regedit og tryk enter.
Inde i regedit, trykker du F3 for at søge og skriver noide i tekstfeltet. Tryk enter og lad den søge. Når den finder key'en, kontrollerer du at den ligger her:
HKEY_LOCAL_MACHINE \ System \ CurrentControlSet \ Services \ VxD \ IOS
Gør den det, markerer du den, højreklikker på den og vælger slet.

Herefter laver du en ny søgning efter BAD_IDE

Og som sagt man skal da være forsigtig herinde, men da det er en 98'er er det ikke helt så farligt som f.eks en 95. Hvis du får lavet ged i den, kan du gå op til 4 dages versioner tilbage. Dette gøres på denne måde: (bare så du ved det)
når starter windows 98, vises tryk F8, og vælg "kun kommandoprompt".
Skriv denne linie og tryk enter:
scanreg /restore

Dette starter et program, hvor du kan vælge at skifte registreringsdatabasen ud til en af de 4 datoer, der er vist og dermed omgøre hvad du evt fik lavet af snavs inde i reg.basen.
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
13. november 2002 - 00:34 #22
Det lyder detaljeret og godt, men hvis jeg finder BAD Ide samme sted skal det så slettes på samme måde som noide ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. november 2002 - 06:54 #23
Ja, dog kan BAD_IDE være flere steder. Derfor skal du søge efter BAD_IDE, slette den og trykke F3 for at søge den næste, slette osv... indtil du når "bunden".
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
13. november 2002 - 19:39 #24
HEJ TONNYBRANDT
Nu har jeg prøvet dit råd. Kommer godt ind i registreringsbasen og laver søgningen som du har beskrevet. efter et stykke tid melder den tilbage at søgningen er afsluttet og jeg kan kun vælge OK. ingen oplysninger. Har også prøvet manuel søgning via den sti du har angivet, uden resultat!
Hvad er der kuk i. ????
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. november 2002 - 07:03 #25
Prøv lige at gå ind i enhedshåndteringen og se efter om der er nogle gule udråbstegn ved harddiskcontrollerne.
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
14. november 2002 - 23:10 #26
HEJ IGEN.
jA DET ER DER  - PRIMARY ide cONTROLER ( DUAL FIFO) viser gult udråbstegn !

Jeg kan også se på skriften at mit tastatur trænger til nye batterier :)
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
14. november 2002 - 23:24 #27
tonnybrandt En lille bemærkning. Hvis dit PC ur går rigtigt så står du jo op kl. l... om
natten - så det er da godt at det snart er weekend :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. november 2002 - 23:38 #28
Skal desværre på arbejde fra 06 - 07 lørdag og igen fra 11 - 13 lørdag, så der bliver ikke meget søvn. *GG*

Prøv at slette den sekundære og primære harddiskcontroller, genstart computeren. Den skulle så gerne installere dem igen med driver og det hele, og det burde fjern kompatibilitets tilstanden. Hvis det kommer igen, skal vi nok have at vide hvilket motherboard du har, så vi kan finde den rigtige driver til dig.
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
15. november 2002 - 19:39 #29
Har nu prøvet at fjerne primær og sekundær HD controler men får besked på at jeg ikke kan fjerne dem separat men skal fjerne overordnet enhed.( Intel 82371 AB/eb PCI BUS MASTER IDE-Controler.Når jeg gør det fryser skærmen-bruger abegrebet og får en blå skærm der fortæller at systemet er blevet ustabilt eller er optaget.Jeg har så trykket reset og så booter den fint op ( har sluppet for at trykke F1) Men når jeg igen går ind i enhedshåndtering er det stadig det samme. I ydeevne står der Paging i kompalivitetstilstand formindsker den generelle systemydelse-og jeg kan stadig ikke komme i kontakt med HD nr 2. Kan detvære HD 2 der er stået af? Virker ikke sansynligt vel !
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. november 2002 - 20:57 #30
Nej, det må jeg give dig ret i.
Kommer lige i tanke om at det kunne jo være at bios ikke var sat til at tildele irq til den sekundære diskcontroller. P.gr.a. Det med batteriet kan den være vendt tilbage til nogle default settings der kun giver irq til den primære diskcontroller.
Så gå ind i bios og kør den der hedder load setup defaults. Check derefter at den sekundære diskcontroller får tildelt irq. Dette punkt ligger forskelligt i de forskellige bios'er, derfor kan jeg ikke fortælle dig specifikt hvor dette menupunkt ligger.
Efter dette er ok, gemmer du bios og lader den genstarte. Tag ikke strømmen fra den på noget tidspunkt, da den så måske vil vende tilbage til de omtalte default settings.
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
16. november 2002 - 21:01 #31
Kan ikke finde nogen af de menuer du omtaler :(  Men under en menu er der nogle instillinger som jeg tror kan anvendes som du beskriver. Jeg har bare et problem ( FOR DuMT ) Hvordan ændrer jeg disabled til enabled ? Er det ikke ved hjælp af piletasterne på det numeriske tastatur ? Eller husker jeg helt forkert. Reset Configuration Data er sat til disabled er det rigtigt ? Får jeg ikke løst problemet i denne omgang er jeg nok nødt til at opgive - jeg kan jo heller ikke blive ved med at trække på din tålmodighed.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. november 2002 - 21:20 #32
Det plejer at stå i et felt forneden på skærmbilledet. Typisk er det + og -, eller pageup og pagedown.
At Reset configuration data er sat til disabled er normalt ok, men hvis man sætter denne til enabled, vil den netop resette bios, og det er det vi vil have den til. Den vil vende tilbage til disabled ved næste boot, og det er selvfølgelig ok.
Hvilken bios er det ?.
Jeg kan evt checke manualen for dig ?.
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
16. november 2002 - 22:50 #33
Når jeg går i BIOS er overskriften : ROM PCI/Isa BIOS 2A059ID4A  - AWARD SOftWARE. Miner muligheder for at ændre noget i bios er pil op-ned højre og venstre: Select Item
PU/PD/+/- : Modify
F6 : Load fail-safe  settings
F7 : Load Optimal settings.
Håber det siger dig noget.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. november 2002 - 23:10 #34
Det gør det. Den jeg snakkede om der hed "load setup defaults" hedder "F7 Load Optimal settings" ved dig.

Og som jeg skrev, er det PageUp og PageDown tasterne der bruges hvis man vil ændre i et menupunkt.

Men du bør gå ind i bios og trykke F7, og derefter finde menupunktet der hedder noget i retning af "save and exit". Så burde den reboote med de rigtige settings i bios.
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
17. november 2002 - 20:16 #35
Hej igen - igen tonnybrandt. SIDSTE Nyt i FØLJETONEN. Var det ikke så irriterende havde jeg grinet højlydt. Når jeg går ind i BIOS under "LOAD OPTIMAl SETTINGS"( ET HOVEDPUNKT i min BIOS)er der kun mulighed for at vælge(Y/N). Når jeg efter at ha valgt Y-ENTER og går til punktet " SAve & EXit SETUP" kan jeg så vælge: Save to Cmos and EXIT (Y/N).(under STANDARD CmOS SETup er et punkthvor der står HAlT -ON - ALL ERRORS ?) Efter genstart kommer en dialogboks på skrivebordet der melder  FEJL: Denne fil er for stor til at åbnes i notesblok.Vil du læse den i WORDPAD? ( Åbnet viser den kun volapyk) og såhar jeg samtidig fået 2 nye drev. DET må VÆRE BONUS. Både D-E-F-G er bare blå med 0 byte.
Kan du ikke udgive en bog om problemet :)  :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. november 2002 - 08:51 #36
Hmm....

Med så meget ged i det, synes jeg du skal prøve at få windows 98 til at "genopdage" din hardware.
Dette gøres med et lille trick i registrerings databasen.
i HKEY_LOCAL_MACHINE finder du nøglen ENUM
Under denne nøgle ligger alle oplysninger om din hardware, deriblandt også harddiskcontrolleren og dine drev.
Sletter man ENUM nøglen, vil windows gå igang med at genopdage og installere alt din hardware når du genstarter.

Windows vil genstarte flere gange under processen, men burde komme op igen uden problemer.

Ellers har du jo proceduren som jeg beskrev tidligere med
scanreg /restore

Jeg synes at det er værd at prøve. Må indrømme at jeg er ved at løbe tør for ideer nu.
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
19. november 2002 - 21:22 #37
Jeg har nu prøvet dit sidste forslag. Der er sket nogle positive ting og jeg
har lært nogle ting.(meget positivt) Har ikke løst hele problemet-men tror at jeg ved at begæynde forfra på dine forslag kan løse det.Det er jeg glad for :)
især at du har gidet følge mig helt til dørs. Inden jeg lukker for spørgsmålet kan du så fortælle mig hvor du har hentet din viden fra ? (bøger-uddannelse) for jeg kan ikke finde trykte fiduser om emnet. Før jeg prøver mere vil jeg førsr skifte batteri.Ville ønske at jeg kunne give dig besked om udfaldet.
Håber du vil gi' mig en sidste tilbagemelding.
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
19. november 2002 - 23:19 #38
:)  :) :) :)
Efter at ha' fulgt dine råd og formateret D og E fungerer det hele som det skal. Du har bare givet mig de bedste råd som jeg har fået via eksperten.
Mange tak :)
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
19. november 2002 - 23:21 #39
PS : Håber stadig du vil gi' mig en tilbagemelding
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. november 2002 - 10:37 #40
Hov, jeg har ikke fået mails, at du havde kommenteret, så derfor får du først svar nu. :-)

Og det vil jeg da. Jeg er systemadministrator i et større internationalt firma. Jeg har ikke rigtigt nogen uddannelse indenfor it, men har deltaget som ekspert på www.experts-exchange.com i et par år, og lært utroligt meget ved at forsøge at løse folks problemer. Der deltager jo også andre eksperter, og derved lærer man alle de små tips og tricks, der ikke rigtigt kan læres på kurser, og læses i bøger.

Og det er da fedt at det nu virker. :-)
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
21. november 2002 - 23:16 #41
Tak for tilbagemeldingen. NU kan jeg bedre forstå alle dine gode tip. Tak for hjælpen og din tålmodighed. :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. november 2002 - 23:20 #42
Takker for point. :-)