Avatar billede dna Nybegynder
08. november 2002 - 20:51 Der er 29 kommentarer og
5 løsninger

Hvem skal man kontakte ang. SMS-tjeneste!

Hejsa alle..

Jeg sidder og roder med nogle ideer ang. noget brugerbetaling, og har så småt fundet ud af, at SMS vil ramme nemmeste en bred målgruppe...

Jeg forestiller mig at man sender en SMS - f.eks: betal10 og sender til et eller andet nummer..... Så kommer der besked til siden om at betaling er godkendt, og de får den tjeneste de har betalt for... I kender det jo alle sammen! :-)

Men, men, men... Nogen der ved noget om hvem man kan kontakte og hvad man betaler for det !?

På forhånd tak
dna
Avatar billede zarthax Nybegynder
08. november 2002 - 20:54 #1
Enhver form for tele går igennem teledk, så mon ikke det er dem du skal henvende dig til ??.... i erhvervs afdelingen vel at mærke... For ellers er det jo din udbyder du kan henvende dig til ??...
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
08. november 2002 - 20:57 #2
du skal ringe til TDCmobil: 80808030 og fortælle at du er interesseret i at få en SMSserver op..
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
08. november 2002 - 20:58 #3
men det er sq noget dyrt skidt.. - mener det koster 20.000-30.000 at få sådan en, (og så et gebyr på størrelse med danmarks BNP om året og 20øre pr. SMS)
Avatar billede dna Nybegynder
08. november 2002 - 21:11 #4
44fire44.. Du skal ikke komme og sige, at alle der kører noget med SMS betaler så mange penge!
Avatar billede dna Nybegynder
08. november 2002 - 21:14 #5
Lige en lille update:

Jeg vil ikke have min egen service, men bare leje mig ind ved andre mod betaling af gebyr pr. sms eller lign! :-)

dna
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
08. november 2002 - 21:14 #6
jo - men nu er der jo nogle der deles (fx dem på 1234, 1231 og 1212 - der er jo mange firmaer der har slået sig sammen) - men det skal jeg jo ikke kunne sige, - mit råd er: ring og spørg!
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
08. november 2002 - 21:15 #7
ok... - men så skal du jo bare ringe til dem der ejer serveren.. - altså fx. 1231 lejer TDC vidst nok ud...
Avatar billede tto78 Nybegynder
08. november 2002 - 21:15 #8
Jeg ved at virksomheden TGE tilbyder sådanne sms tjenester. F.eks. ved at man få sms'en sendt til sin egen server i et HTTP kald, og der kan ligeledes sendes takseret til det fleste danske mobiler. Sitet hedder http://www.tge.dk
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
08. november 2002 - 21:16 #9
nu ved jeg ud og have mig nogle julebryg! - kommer tilbage i morgen (hvis jeg kan huske hvem jeg selv er!) - RIGTIG GOD JUL! - og en god weekend...
Avatar billede fw2 Nybegynder
11. november 2002 - 09:59 #10
Du skal ha fat i et selskab der allerede har SMS aftaler med danske teleselskaber, og udbyder dette som service, fx:
- unwire.dk (deres website er død, tlf 33931434)
- www.smsas.com
- www.tge.dk

der er vist en del andre!
Avatar billede dna Nybegynder
11. november 2002 - 13:14 #11
fw2: Tak for det da... :-)
Avatar billede ALS Praktikant
18. november 2002 - 16:15 #12
Den service du vil lave, findes allerede. Den hedder CoinClick og udbydes af TDC, PBS og de store banker. Læs mere på www.coinclick.dk
Avatar billede dna Nybegynder
18. november 2002 - 16:30 #13
ib-rene-cairo: Jeg vil ikke lave servicen! Men, bare benytte mig af den! Har så fundet ud af siden, at det rigtige ord vist er "Overtakserede SMS"

Er der nogen der har nogen erfaring ang. hvad det koster at bruge sådan en tjeneste !?

dna
Avatar billede fw2 Nybegynder
18. november 2002 - 16:33 #14
Sjovt nok insisterer teleselskaberne på at det IKKE hedder "overtakserede SMS", men "indholdstakserede SMS". Så lyder det som om man får lidt mere for pengene...! ;-)
Avatar billede dna Nybegynder
18. november 2002 - 16:38 #15
fw2: Ja ok.. så kalder vi det for det! :-)

Du lyder som om du har været inde i snuse til området før?! Ved du om en almindelig dødelig kan få sådan en aftale, og noget om pris ?!

Om man betaler pr. service/SMS eller en fast pris osv ?!

dna
Avatar billede cool-wil Nybegynder
21. november 2002 - 10:49 #16
jeg har selv undersøgt det for nogle mdr siden, og kom frem til at smsas og unwire, virkede som de mest prof på det område, så jeg ville hvis jeg var dig, give dem et kald, så får du en monster stor "brugsanvisning" som fortæller dig alt fra dem..

wil/
Avatar billede dna Nybegynder
21. november 2002 - 15:59 #17
cool-wil: Har haft snakket med smsas.. syntes bare det er en stor del af kagen, som man skal af med... Er det samme pris over det hele ?

dna
Avatar billede tto78 Nybegynder
21. november 2002 - 16:28 #18
Nu ved jeg ikke hvor stor en del af kagen SMS A/S vil ha', men jeg ved at det er ganske normalt at man som samarbejdspartner selv får "kun" 20-25% af omsætningen. Dette skyldes tildels at firmaerne selv skal af med en en ret stor andel til teleoperatørerne udover de faste gebyrer for blot at have SMS forbindelsen.
Avatar billede dna Nybegynder
21. november 2002 - 16:41 #19
tto78.. det vil sige, at du mener, at det er normalt, at man sælger en ydelse til f.eks. 2 kr.. og så selv kun får 50 øre ?

dna
Avatar billede tto78 Nybegynder
21. november 2002 - 16:58 #20
Det er i relation til branchen (indholdstakserede SMS'er) at jeg siger at det normalt. Nogle firmaer tilbyder en ordning så man f.eks. får 75% af dækningsbidraget istedet. Dette giver typisk nogenlunde samme andel af omsætningen, grundet de store udgifter leverandøren har til teleselskaberne (som jo er fratrukket i dækningsbidraget).
Teleselskaberne tager 25-40% + diverse faste omkostninger hver måned, SMS leverandøren tager tilsvarende. Så er der bare ikke meget tilbage.
Jeg mener at CoinClick tager en betydelig mindre andel af omsætningen, men er usikker på, hvorledes dette evt. kan integreres med SMS, da takseringen af brugeren ikke foregår på samme måde som ved indholdstakseret SMS.
Avatar billede cool-wil Nybegynder
25. november 2002 - 12:44 #21
som sagt siger dna at man selv får ca. 75% af alt hvad man sender ud over en udlejet gateway, det kan betegnes som en ret fair løsning, da det jo er knald dyrt for f.eks. unwire at købe server, og afregne med tdc..

så der kan stadivæk tjenes penge på sms/overtaksteret beskeder, men man skal være smart for at tjene noget som helst, da ringetoner og logoer bliver udbydt af alle idag..

så hvis du har en unik sms ide, som f.eks. mig, så kan du tjene kassen, ellers kan det nok ikke betale sige
Avatar billede dna Nybegynder
25. november 2002 - 13:17 #22
cool-wil: Hvad er din unikke idé da ?! Har jeg da aldrig hørt om...

Det er ikke meningen at jeg vil sælge logoer og andet plidderpladder til mobilen.. Jeg vil åbne en del af mit website for folk der betaler.. Og synes denne betalingsmåde er nem for et lille websted !?

dna
Avatar billede ALS Praktikant
25. november 2002 - 13:49 #23
Jeg gentager lige; CoinClick udbydes af TDC, PBS og de store banker. Læs mere på www.coinclick.dk

Det er en færdig løsning, netop til betaling fra f.eks. et web-site.
Hvorfor opfinde den dybe tallerken igen, når løsningen allerede findes.
Avatar billede dna Nybegynder
25. november 2002 - 18:18 #24
ib-rene-cairo: Det koster så også 15.000 bare at starte op... for et lille website er det jo umuligt...

Så er det bedre at bruge SMS, da du så kun betaler en del af det du tjener = Sikkert overskud!

dna
Avatar billede ALS Praktikant
25. november 2002 - 23:10 #25
dna >> Ja, men hvad tror du det koster at etablere sin egen løsning hos f.eks. smsas og unwire? Der skal også læggges noget kode-arbejde i din egen løsning.

Jeg tror ikke på du kan lave det billigere selv.
Har du forøvrigt undersøgt lovligheden af din ide. PBS har monopol på transaktioner via kort i Danmark. Jeg tror faktisk din ide falder ind under "Lov om visse betalingsmidler". Du finder den på http://www.ks.dk/konkuromr/regler/lov-nr-414.htm#p20

Jeg undersøgte selv muligheden for at lave et PayPal ligende system i danmark. Det er desværre ikke muligt netop pga. "Lov om visse betalingsmidler".
Avatar billede dna Nybegynder
26. november 2002 - 06:30 #26
ib-rene-cairo: Jeg tror vi snakker ved siden af hinanden ? - se på www.chart.dk , www.peak.dk og f.eks. www.studienet.dk ! De tager alle betaling for en "vare" igennem SMS-betaling!? Det er en service til mine brugere på samme måde.

Er det imod de regler du henviser til !?

dna
Avatar billede ALS Praktikant
26. november 2002 - 09:28 #27
JEg kender ikke de pågældendes betaling vis SMS-gateway, og kan heller ikke se at de tilbyder den mulighed.

Jeg mener ikke vi taler forbi hinanden. Jeg er 100% med på at du vil opkræve betaling for en ydelse via SMS.
Der er bare det at "Lov om visse betalingsmidler" siger at det kun er PBS, der må opkræve gebyr for en penge transaktion i Danmark. Hvis du laven din betalingsløsning via f.eks. SMSas, vil SMSas få gebyr for hver transaktion, og det er ikke lovligt. Jeg er ikke jurist, så jeg er ikke 100% sikker på fortolkningen.

En "sjov" ting. Hvis du kikker på http://www.coinclick.dk/cb?cmd=11&content=sites, vil du se at netop SMSas om kort tid vil tilbyde betaling med PBS´s CoinClick. Hvofor mon de vil det, hvis de selv kunne lave den løsning ;o)
Avatar billede dna Nybegynder
26. november 2002 - 14:01 #28
Vi tager www.studienet.dk som et eksempel.. Der kan man tanke point til sin konto via SMS ... dvs, at det ikke er lovligt ?

dna
Avatar billede ALS Praktikant
26. november 2002 - 14:17 #29
Jeg har lige kikket www.studienet.dk igennem.
Dun fungerer jo ikke som du beskriver. Der er ikke tale om en SMS til overtakst. Man køber point med sit Dankort via en ganske almindelig PBS-godkendt gateway. Disse point indsættet på en konto, hvorfra man kan benytte dem til køb via en SMS til almindelig takst.

Det er en ganske almindelig Dankort-transaktion mellem din bank -> PBS -> Studienet
Avatar billede ALS Praktikant
26. november 2002 - 14:19 #30
...og ja, jeg er da overbevist om at www.studienet.dk er lovlig.
Varen hedder point og dem køber du med dit Dankort på ganske almindelig vis.
Avatar billede dna Nybegynder
27. november 2002 - 06:41 #31
ib-rene-cairo: Man kan også indsætte point med SMS...

<snip>
1. Send en SMS til tlf.nr. 1231 med beskeden:

SNTANK1 for at modtage 125 point (koster 5,-)

SNTANK2 for at modtage 300 point (koster 10,-)
</snip>

dna
Avatar billede ALS Praktikant
27. november 2002 - 09:19 #32
Sorry, jeg havde overset at der var 2 forskellige menu-punkter til køb af point.

Jeg har nu heller ikke sagt at det du vil lave ER ulovligt, blot at du skal være opmærksom på der er noget, der hedder "Lov om visse betalingsmidler", og det KAN være i strid med den lov. Jeg vil mene det ligger i gråzonen.

Jeg syntes også det virker lidt tankevækkende, at SMSas om kort tid vil tilbyde betaling med PBS´s CoinClick. Hvorfor vælge CoinClick, hvis de kunne lave deres egen løsning?

Jeg tvivler også stærkt på at du kan strikke din egen løsning sammen, hvis den skal være billigere end en standard løsning som CoinClick, når du regner leje af SMS-gateway og kodning med.
Avatar billede dna Nybegynder
23. maj 2003 - 16:33 #33
Undskyld jeg ikke fik lukket spørgsmålet! :-(

dna
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
25. maj 2003 - 00:22 #34
hehe, NP -> det er jo lukket nu ;)