Avatar billede kimallan Nybegynder
07. november 2002 - 22:08 Der er 5 kommentarer

Dansk stil

Genteknologien er en stor proces, som kun erfarne læger kan udføre. Lægerne prøver at skabe organer til syge mennesker, som kun har den sidste chance for at overleve, hvis de får et nyt organ. Ventelisterne på sygehusene er lange og folk kan ikke vente. Deres livstid er stærkt begrænset hvis et af deres organer er ødelagt. Kritikere mener at lægerne begynder at lege Gud, da de begynder at overtage rollen.

Genteknologen kan misbruges. Det kan tænkes at de om nogle år hundrede begynder at lave krigssoldater på genteknologien. Terrorister laver måske en ny form for en levende bombe. Hvor de skaber eller kloner mennesker kun for den opgave at dræbe. Ozonlaget ødelægges pga. nutidens transportmidler og fabrikker som lukker en masse skadelig røg ud. Man kræver godt nok at skorstenene skal være meget høje, idet at vi mennesker ikke skal blive skadet af røgen. Men ozonlaget bliver mere og mere ødelagt. Fysikere og kemikere der lavede atom-bomben blev kaldt helt. Nu er det verdens største trussel. Hvis terrorister får fat i disse kemiske bomber. Derfor kan genteknologien sagtens gå galt som alt andet er ved.

Der er allerede et firma i USA, som mod loven. Har sagt at de kan lave mennesker ved at klone dem. Dette kan få to mennesker til at ligne hinanden fuldstændig. Det er dog ikke blevet testet da det er ulovligt og der er rigtig mange mennesker på nuværende tidspunkt som er imod firmaet. Flere demonstrationen har allerede fundet sted. Så nu vil firmaet prøve at få lov til at klone dyr. Jeg tror ikke de får det gennemført, således at alle mennesker og dyr kommer til at ligne hinanden. Hvis alt og alle kommer til at ligne hinanden fuldstændig. Tror jeg verden vil gå i stå, hvis alle ligner hinanden. Men vil ikke kunne kende sine forældre eller børn.

Vaccination er også en del af genteknologien. Vaccinationen gør, at børns immunforsvar bliver stærkere, f.eks. når vi bliver vaccineret imod sygdomme osv. Men disse midler til forbedring kender vi jo og vi kender risikoen. Den er meget lille og hvis det går galt er det f.eks. pga. at barnet er immun overfor midlet. Desværre er der ingen der ved om det vi gør er forkert men på nuværende tidspunkt er det til stor gavn for os. Vi ved heller ikke om der på længere sigt. Kan ske underlige ting med mennesker som er kommet i genterapien. Der er selvfølgelig medicin som har en eller anden form for bivirkninger her og nu. Måske en generation over tusinde år, pludselig begynder at få vinger. Synet forsvinder og man får følehorn i stedet for. Der er ingen der ved det med sikkerhed før alt er testet og det har vi ikke mulighed for.

Jeg mener helt personligt at mennesker der selv er skyld i deres ødelagte organ. Ikke skulle kunne få et nyt gratis. Kræft i lungerne skyldes f.eks. rygning, men idet det er helt valgfrit om man vil ryge, så kan man ikke forlange at lægerne skal gøre alt hvad de kan for at redde en.

Hvad synes i?
Karakter?
Stavefejl?
Noget i ikke forstår?
Avatar billede whatever Nybegynder
07. november 2002 - 22:12 #1
Hvilket niveaue er stilen til?
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. november 2002 - 22:15 #2
lidt grammatik:
"Desværre er der ingen der ved om det vi gør, er forkert o.s.v. " der manglede et komma.

det var alt af fejl :)
Avatar billede ljm21 Praktikant
07. november 2002 - 22:20 #3
Genteknologien er en stor (vanskelig?) proces, som kun erfarne læger kan udføre. Lægerne prøver at skabe organer til syge mennesker, som kun har den sidste chance for at overleve, hvis de får et nyt organ. Ventelisterne på sygehusene er lange og folk kan ikke vente. Deres livstid er stærkt begrænset hvis et af deres organer er ødelagt. Kritikere mener at lægerne begynder at lege Gud, da de begynder at overtage rollen.

Genteknologen kan misbruges. Det kan tænkes at de om nogle år(et ord)hundrede begynder at lave (krigs)soldater på (med eller ved hjælp af) genteknologien. Terrorister laver måske en ny form for (en) levende bombe. Hvor de skaber eller kloner mennesker kun for den opgave at dræbe. (nyt afsnit)Ozonlaget ødelægges pga. nutidens transportmidler og fabrikker som lukker en masse skadelig røg ud. Man kræver godt nok at skorstenene skal være meget høje, idet at vi mennesker ikke skal blive skadet af røgen. Men ozonlaget bliver mere og mere ødelagt. Fysikere og kemikere der lavede atom-bomben blev kaldt helt. Nu er det verdens største trussel.(,) Hvis terrorister får fat i disse kemiske bomber. Derfor kan genteknologien sagtens gå galt som alt andet er ved.

Der er allerede et firma i USA, som mod loven(gør hvad mod loven). Har sagt at de kan lave mennesker ved at klone dem. Dette kan få to mennesker til at ligne hinanden fuldstændig. Det er dog ikke blevet testet da det er ulovligt og der er rigtig mange mennesker på nuværende tidspunkt som er imod firmaet. Flere demonstrationen har allerede fundet sted. Så nu vil firmaet prøve at få lov til at klone dyr. Jeg tror ikke de får det gennemført, således at alle mennesker og dyr kommer til at ligne hinanden. Hvis alt og alle kommer til at ligne hinanden fuldstændig. Tror jeg verden vil gå i stå, hvis alle ligner hinanden. Men vil ikke kunne kende sine forældre eller børn.

Vaccination er også en del af genteknologien. Vaccinationen gør, at børns immunforsvar bliver stærkere, f.eks. når vi bliver vaccineret imod sygdomme osv. Men disse midler til forbedring kender vi jo og vi kender risikoen. Den er meget lille og hvis det går galt er det f.eks. pga. at barnet er immun(t) overfor midlet. Desværre er der ingen der ved om det vi gør er forkert(,) men på nuværende tidspunkt er det til stor gavn for os. Vi ved heller ikke om der på længere sigt.(,) Kan ske underlige ting med mennesker som er kommet i genterapi(en). Der er selvfølgelig medicin som har en eller anden form for bivirkninger her og nu. Måske en generation over tusinde år, pludselig begynder at få vinger. Synet forsvinder og man får følehorn i stedet for. Der er ingen der ved det med sikkerhed før alt er testet og det har vi ikke mulighed for.

Jeg mener helt personligt at mennesker der selv er skyld i deres ødelagte organ(.) Ikke skulle kunne få et nyt gratis. Kræft i lungerne (kan) skyldes f.eks. rygning, men idet det er helt valgfrit om man vil ryge, så kan man ikke forlange at lægerne skal gøre alt hvad de kan for at redde en.

Jeg har tilføjet et par paranteser med rettelser. Så kan du bruge dem hvis du har lyst.
En indledning og afslutning ville pynte gevaldigt...

mvh Lars
Avatar billede eagleeye Praktikant
07. november 2002 - 22:25 #4
Du skriver:

Genteknologen kan misbruges.

og så lister du to ting som har relation til teksten. Så kommer der lige efter et punktum en helt nyt afsnit omkring Ozonlaget. Du kunne måske bløde overgange lidt op ved at skriv

Eksempelvis ødelægges ozonlaget ....

Men jeg har lidt svært ved at se hvad du vil men den sætning i forhold til Genteknologi???

helt  ->  helte

Denne sætning kan ikke så for sig selv:
Jeg mener helt personligt at mennesker der selv er skyld i deres ødelagte organ.

ændre . til ,

Jeg mener helt personligt at mennesker der selv er skyld i deres ødelagte organ, ikke skulle kunne få et nyt gratis.
Avatar billede ljm21 Praktikant
10. marts 2004 - 09:35 #5
Er det ikke ved at være lukketid for dette spørgsmål, eller vil du have flere kommentarer til din stil?