Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 21:38 Der er 83 kommentarer og
1 løsning

Ny tom PC skal opsættes

hej.
Jeg har netop købt ny PC, sidder her med en fuldstændig tom PC, og en hel masse programmer og styresystemer på diverse cd'ere. Hvordan kommer jeg videre herfra, lige nu ser jeg er sort skærm, der blinker i rod directoryet.. Den søger efter at boote på både floppy og cdrom. Men den booter ikke... Er der nogen med et bud..
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2002 - 21:39 #1
Isæt Windows cd'en og start computeren op.
Avatar billede vesperillo Nybegynder
07. november 2002 - 21:43 #2
Tjah, prøv at ændre i boot-rækkefølgen i BIOS. Sæt den til at boote fra CD-ROM som det første device. Gem ændringerne og så læg cden i og genstart computeren.
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 21:50 #3
Jeg har prøvet begge dele.. Stadigt intet held. Andre forslag...
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 21:57 #4
hvor blinker den henne?
Avatar billede danielg Nybegynder
07. november 2002 - 21:57 #5
sæt en 98 startdisk i (kan du hente program til fra http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/winfiles/boot98se.exe ) sæt den til at boote fra diskette drevet
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 21:58 #6
Den står i roddirectoryet C:\
Avatar billede danielg Nybegynder
07. november 2002 - 22:00 #7
og den er bootet oå fra 98se disk,, sæt cd´en i og skriv install
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 22:02 #8
hvis den står i c: så har den jo bootet! den står bare i dos.
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 22:03 #9
du skal lige gå ind i dit drev først, det hedder nok e:
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 22:03 #10
Programmet fra dit link Danielg virker ikke på min pc. Ligegyldigt hvilken bootdisk jeg sætter i skriver den 'invalid system disk'
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 22:04 #11
prøv at skrive

e: <enter>

og så install <enter>
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 22:05 #12
ellers prøv med d:
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 22:06 #13
Den kender ikke andre drev end C: og A:. DVD og CDRW figurerer dog i BIOS'en som installerede, så jeg forstår ikke helt hvorfor jeg ikke kan boote fra disse, ligesom jeg ikke kan skifte til drevene i dos.
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 22:08 #14
kan du tage en dir på c:?
Avatar billede klodoven Nybegynder
07. november 2002 - 22:10 #15
du skal jo starte op med understøttelse af cddrev i dos.
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 22:10 #16
Ja så siger den IO sys, MSDOS SYS, COMMAND COM, AUTOEXEC SSI, INSTOS MSG,...
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 22:13 #17
Hvordan gør jeg det...?# du skal jo starte op med understøttelse af cddrev i dos #
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 22:13 #18
sæt en startdiskette i a: og prøv at se om du kan køre autoexec.bat fra den. det kan være det starter dit cd-rom drev
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 22:15 #19
Jeg har ikke autoexec.bat, jeg har slet ikke en start disk der virker alle de boot disk jeg har forsøgt mig med virker ikke.
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 22:17 #20
kan du sætte en boot disk ind mens du er i c: og tage et dir på den?
Avatar billede sekam Nybegynder
07. november 2002 - 22:20 #21
Hvis det er Windows XP du vil installere, så få den til at boote på Windoes XP CD'en istedet for.
Du skal evt. rette startrækkefølgen i din bios, så at CD-ROM drevet kommer til at stå først.
For at komme ind i bios, skal man normalt trykke på  'Delete' ved opstart. Punktet du skal rette, står normalt i menuen 'Bios Setup' / 'Boot' og hedder 'Boot Sequence' Husk 'Save & Exit'

Når du så genstarter, kommer der måske en besked om, at du skal trykke på en knap, for at boote på CD'en. Det kan f.eks. være 'Space' eller lignende.

Herefter er det bare at følge installationsprogrammets anvisninger.
Avatar billede vesperillo Nybegynder
07. november 2002 - 22:20 #22
hmmmm
hvor gammel er den computer siger du?
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 22:25 #23
Sekam....Jeg har været i bios og ændret det således at den bør boote fra cdrom . men den skriver Searching for Boot Record from CDROM ...Not Found og Searching for Boot Record from Floppy..Not Found...
Ebe... Jeg kan ikke tage en dir på andet end C:og A:
Den kender ikke de andre drev, den skriver ugyldig drevangivelse til alle andre drev.
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 22:28 #24
jeg har aldrig prøvet dette, men det er da et forsøg værd: hvis du har en win98 startdiskette(selvom den ikke virker som boot diskette), så prøv at sætte den i drevet mens du er i c:, gå over i a: og skriv autoexec <enter>
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 22:31 #25
Det er en sprit ny tom PC, med følgende specifikationer:
P4 Max DDr Line
Codegen 6016, 300 W
MSI P4, SIS 648DX
Intel P4 2000 MHz
512 MB PC 2100 DDR
80 GB Seagate 7200 rpm
64MB GeF2 MX 400 tv-out
DVD 16x48xLite ON
40X12X48 A-Open
1,44 FD
ATA 33
Cordless Desktop Light
MS 691 120 Watt PMPO
17 Samsung flat sync 171B
Hvis det siger jer noget... Så den burde ikke være for gammel... :-) Jeg har netop købt den uden nogen styresystemer eller andet i..
Avatar billede vesperillo Nybegynder
07. november 2002 - 22:37 #26
jeg forstår ikke det her
Dine CD'er er vel bootbare, ik(??)
Avatar billede vesperillo Nybegynder
07. november 2002 - 22:39 #27
Prøv at pille et af dine CD-drev fra - altså strømkabel,datakabel taget ud - og så kun brug det andet drev til at boote fra.
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
07. november 2002 - 22:42 #28
Det er vel ikke en pirat kopi som ikke kan bootes fra vel ? ;-)
Avatar billede zenze Nybegynder
07. november 2002 - 22:49 #29
Er alle drev jumpet rigtigt (master og slave)? - Har du sat bios til autodetect på begge ide kanaler? - Er harddisken partitioneret og sidenhen formatteret?
Computere, du har anskaffet er da helt i orden, så det er ikke der det halter.
Avatar billede zenze Nybegynder
07. november 2002 - 22:51 #30
Hvis det er en "grå" installations-CD, så skal du ind og hente bootdisketter på:
http://www.drd.dyndns.org/index2.html
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 22:55 #31
Den er ikke partitioneret og sidenhen formatteret da den er helt ny.  Cd erne er  til at boote fra også nye, Har ikke prøvet om alle drev er jumpet rigtigt (master og slave)?  Ser lige på bundkortets manual..
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 23:19 #32
som jeg ser det er dit problem, at du mangler cd-rom understøttelse. det kan du enten skaffe ved at boote fra en cd-rom (det kan du ikke), eller fra a: drevet. Selvom du ikke kan boote fra a:, kan du sikkert godt køre programmer derfra.
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 23:26 #33
Jeg har nu prøvet alt hvad der er blevet foreslået, og jeg kan stadig ikke komme i kontakt med mit cd-rom-drev eller dvd-drevet. Jeg kan boote fra a-drevet nu, men som sagt skriver den ved opstart at den søger efter boot record fra cd-rom. Den finder ikke noget, og jeg kan stadig ikke skifte til cd-rom-drevet (har prøvet alle tænkelige drev-betegnelser). Den skriver bare at ugyldig drevangivelse.
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 23:27 #34
når du booter fra a:, spørger den så om du vil starte med drevunderstøttelse?
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 23:30 #35
Hvordan får jeg cd-rom understøttelse fra a: drevet?
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 23:31 #36
har du bootet fra a: med en startdiskette eller bare med en almindelig format/s diskette?
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 23:35 #37
hvis du har en rigtig windows startdiskette, ligger der nogle standarddrivere til almindelige cd-rom drev. hvis ikke du har en startdiskette, har du måske fået en diskette med drivere sammen med drevene
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 23:44 #38
jeg vil gerne prøve at guide dig igenne, men det kræver ligesom at du svarer...
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 23:45 #39
Ja jeg har fået alle drivere og alt med, men jeg kan jo ikke komme ind på C: og jeg har bootet fra A: med en startdiskette
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 23:46 #40
hvis du har bootet fra a: med startdiskette, skulle du gerne kunne skifte til c: også. kan du ikke det?
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 23:46 #41
Undskyld ebe, jeg skulle lige forsøge alt du sagde før jeg kunne svare. Er på hele tiden, men ikke helt så hurtig.
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 23:49 #42
Når jeg booter fra A: Skriver den A.\> mode con codepage prepare=((850) ega.cpi)
MODE prepare con page function completed
A\>mode con codepage select=850
MODE select code page function completed
A:\> keyb dk,,keybrd2.sys
Invalid keyboard code specified
A:\>
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 23:50 #43
så er det ikke en windows startdiskette du booter fra.
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 23:51 #44
prøv at skrive dir/p <enter> og se om der dukker noget op som hedder autoexec.bat,
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 23:51 #45
øjeblik, jeg kigger lige efter hvad der ellers skulle ligge
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 23:52 #46
der skulle også ligge fdisk, extract m.m.
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 23:53 #47
gør der det, eller ligger der kun command.com?
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 23:53 #48
Der er noget der hedder Autoexec.bat
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 23:54 #49
er der noget som hedder extract?
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 23:55 #50
INGEN fdisk, extract m.m. MEN kun command.com
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 23:55 #51
Nej der er ikke noget der hedder extract
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 23:55 #52
prøv at skrive type autoexec.bat og se om den ser sådan ud

@ECHO OFF
set EXPAND=YES
SET DIRCMD=/O:N
set LglDrv=27 * 26 Z 25 Y 24 X 23 W 22 V 21 U 20 T 19 S 18 R 17 Q 16 P 15
set LglDrv=%LglDrv% O 14 N 13 M 12 L 11 K 10 J 9 I 8 H 7 G 6 F 5 E 4 D 3 C
cls
call setramd.bat %LglDrv%
set temp=c:\
set tmp=c:\
path=%RAMD%:\;a:\;%CDROM%:\
copy command.com %RAMD%:\ > NUL
set comspec=%RAMD%:\command.com
copy extract.exe %RAMD%:\ > NUL
copy vigtigt.txt %RAMD%:\ > NUL

:ERROR
IF EXIST ebd.cab GOTO EXT
echo Inds‘t Windows 98 Startdskette 2
echo.
pause
GOTO ERROR

:EXT
%RAMD%:\extract /y /e /l %RAMD%: ebd.cab > NUL
echo Diagnosticeringsv‘rkt›jerne blev indl‘st p† drev %RAMD%.
echo.

IF "%config%"=="NOCD" GOTO QUIT
IF "%config%"=="HELP" GOTO HELP
LH %ramd%:\MSCDEX.EXE /D:mscd001 /L:%CDROM%
echo.
GOTO QUIT

:HELP
cls
call help.bat
echo Computeren vil nu genstarte og Startmenuen fremkommer.
echo.
restart.com
GOTO QUIT

:QUIT
echo Skriv Hj‘lp, og tryk p† Enter for at f† hj‘lp.
echo.
rem clean up environment variables
set CDROM=
set LglDrv=
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
07. november 2002 - 23:58 #53
Til type autoexec.bat skriver den
mode con codepage prepare=((850) ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,keybrd2.sys
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 23:59 #54
godt, så er det ikke en windows startdiskette. har du én?
Avatar billede ebe Praktikant
07. november 2002 - 23:59 #55
det er bare en diskette som er formateret med format/s
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
08. november 2002 - 00:01 #56
Det troede jeg den var, ved du hvor jeg finder en. Evt et link. ..
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
08. november 2002 - 00:02 #57
Hvordan gør man det..
Avatar billede ebe Praktikant
08. november 2002 - 00:02 #58
det 5. svar du fik i dag,fra danielq
Avatar billede ebe Praktikant
08. november 2002 - 00:03 #59
du sætter en diskette i comp., klikker på linket, siger gem og gemmer på disketten
Avatar billede ebe Praktikant
08. november 2002 - 00:09 #60
går det?
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
08. november 2002 - 00:11 #61
Den siger stadigt:
A.\> mode con codepage prepare=((850) ega.cpi)
MODE prepare con page function completed
A\>mode con codepage select=850
MODE select code page function completed
A:\> keyb dk,,keybrd2.sys
Invalid keyboard code specified
A:\>
Avatar billede ebe Praktikant
08. november 2002 - 00:13 #62
to sekunder, jeg har også hentet den, jeg kigger efter....
Avatar billede ebe Praktikant
08. november 2002 - 00:16 #63
jeg er i gang, jeg tror den skal pakkes ud, jeg skal nok forklare dig hvordan
Avatar billede ebe Praktikant
08. november 2002 - 00:19 #64
jeps, den er pakket. kopier filen over på din egen computer(den du snakker fra), f.eks. i dokumenter. sæt en tom diskette i dit drev og klik på filen. så laver den en fin startdiskette ud af din tomme diskette
Avatar billede ebe Praktikant
08. november 2002 - 00:22 #65
det virker, jeg har lige prøvet :-)
Avatar billede ebe Praktikant
08. november 2002 - 00:26 #66
er du der?
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
08. november 2002 - 00:26 #67
Ok. Det prøver jeg så. Er tilbage om et øjeblik...
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
08. november 2002 - 00:30 #68
Æv. Den laver fejl. Prøver lige igen med en anden  diskette...
Avatar billede ebe Praktikant
08. november 2002 - 00:31 #69
ellers hent skidtet igen, og gem det på hard disken
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
08. november 2002 - 00:33 #70
Jeg har hentet det igen, og gemt det på harddisken. Det er derfra jeg laver en startdisk. Det var vist det du mente, ikke? Jeg tror bare det var en dårlig diskette. Jeg er ved at prøve med en ny...
Avatar billede ebe Praktikant
08. november 2002 - 00:33 #71
ok
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
08. november 2002 - 00:35 #72
Hold da op. Det virkede sgu. Jeg får helt tårer i øjnene. Du skal have tusind tak for hjælpen. Pointene går naturligvis til dig, hvis du lige fortæller mig hvordan jeg giver dig dem.
Avatar billede ebe Praktikant
08. november 2002 - 00:35 #73
har du fået din drevunderstøttelse?
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
08. november 2002 - 00:37 #74
Jeg kan skifte til både cd-rw og dvd nu. Jeg kan sågar også se indholdet af drevene, så det skulle vel være iorden?
Avatar billede ebe Praktikant
08. november 2002 - 00:38 #75
jeps, held og lykke. jeg lægger et svar her, så kan du gi´mig pointsene..  :-)
Avatar billede ebe Praktikant
08. november 2002 - 00:39 #76
der er lige en lille detalje. hvad vil du installere?
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
08. november 2002 - 00:40 #77
Jeg vil installere xp pro. Er der problemer med det?
Avatar billede ebe Praktikant
08. november 2002 - 00:41 #78
du kan jo stadig ikke boote fra cd-rom drevene. så derfor: du har nu c:, som er din hard-disk. så har du d:, som er din midlertidige ram disk. så det drev du vil installere fra hedder nok e: eller f:

sæt cd-en ind og prøv at skrive    install <enter>
Avatar billede ebe Praktikant
08. november 2002 - 00:42 #79
jeg har ikke prøvet at installere xp pro, kun 98. men jeg håber det virker på den måde jeg har skrevet. giv lige lidt feed-back, ikk`?
Avatar billede ebe Praktikant
08. november 2002 - 00:43 #80
ps.: du skal selvfølgelig skifte til det rigtige drev inden du skriver install
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
08. november 2002 - 00:48 #81
Jeg prøver det, du siger
Avatar billede ebe Praktikant
08. november 2002 - 00:49 #82
for at skære det ud i pap:
1. boot computeren med boot disketten
2. sæt windows skiven i cd-rom
3. find det rigtige cd-rom  (nok e: eller f:)
4. skriv    dir install.*    , så kan du se om du har en install fil
ellers
5. skriv    dir setup.*      det kan være den hedder setup
6. skriv install eller setup, afhængig af hvad du har
jeg smutter til køjs, god nat!
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
08. november 2002 - 00:49 #83
Men du har ret. Den booter ikke fra cd-drevene. Jeg ser lige om dit forslag lader sig gøre...
Avatar billede kksr-csr Nybegynder
08. november 2002 - 00:51 #84
Jeg prøvede setupen før, men den vil ikke køre i DOS mode. Jeg prøver igen imorgen. Sov godt og tak for hjælpen...